Niet betaalde premie

Wat te doen bij een betalingsachterstand?

Misschien betaalt u de premie te laat of vergeet u een keer te betalen. Hierdoor komt u niet direct in de problemen. Als u de herinnering die we sturen op tijd betaalt, blijft dit zonder gevolgen. Toch is op tijd betalen belangrijk. Het voorkomt stress en extra kosten door contact met een deurwaarder. U vindt hier alle betaaltermijnen en wat te doen bij schulden. 

Voorkom extra kosten en achterstanden

  • Betaal via automatische incasso. Dan weet u zeker dat u uw premie op tijd betaalt. Dit regelt u via Mijn Menzis.
  • Is een rekening onverwacht hoog? Vraag dan op tijd een betalingsregeling aan. Dit regelt u via Mijn Menzis of neem contact op met onze klantenservice.
  • Neem contact met ons op als u een bedrag niet kunt betalen. Zo voorkomt u grotere problemen.  

Een betalingsregeling aanvragen


Uw premie langere tijd niet betaald?

Iedereen die in Nederland woont of werkt is verplicht een zorgverzekering af te sluiten. U betaalt daarvoor zorgpremie. Als u 6 maanden of meer de premie voor de basisverzekering niet betaalt, dan meldt Menzis u aan bij het CAK. U komt dan in de bronheffing.

Dit betekent dat:

  • Uw zorgpremie dan van uw salaris, uitkering of pensioen wordt ingehouden. Het CAK int de standaardpremie plus een toeslag. Dit is duurder dan de zorgpremie die u aan Menzis betaalt. Vanaf 1 januari 2018 is dit € 136,67 per persoon per maand.  
  • Uw aanvullende verzekeringen en ook de aanvullende verzekeringen van partner en kinderen op uw polis worden beëindigd. Wel blijft u bij ons verzekerd voor de Basisverzekering.

Wat gebeurt er als u geen regeling met ons treft?

Menzis biedt de zorgpremie aan voor automatische incasso of acceptgiro. Als u binnen de betaaltermijn betaalt, is uw zorgpremie voldaan. Als u niet betaalt, krijgt u een herinnering. Als we de premie niet via automatische incasso van uw rekening af kunnen schrijven, ontvangt u elke maand een acceptgiro. Per acceptgiro brengen we € 1,50 extra in rekening.

Betaaltermijn: 19 dagen
Kosten: geen 

Menzis stuurt u een herinnering. Als u binnen 14 dagen alsnog betaalt, blijft dit zonder gevolgen. Betaalt u niet binnen de betaaltermijn, dan stuurt Menzis u een aanmaning.

Betaaltermijn: 14 dagen
Kosten: geen

Menzis stuurt u een aanmaning. Als u binnen de betaaltermijn alsnog betaalt, blijft dit zonder gevolgen. Betaalt u niet, dan heeft dat verregaande gevolgen.

Betaaltermijn: 14 dagen
Kosten: geen

Menzis draagt de vordering over aan de deurwaarder. U ontvangt hierover bericht.

Betaaltermijn: de deurwaarder bepaalt de betaaltermijn.
Kosten: de deurwaarder brengt u hiervoor kosten en wettelijke rente in rekening.

Menzis stuurt u een brief als u 2 maanden uw zorgpremie niet heeft betaald. De brief kondigt de incasso voor de bestuursrechtelijke premie (bronheffing) aan. Dit betekent dat de kosten voor de zorgpremie van uw salaris of uitkering worden ingehouden. U kunt in deze fase nog een betalingsregeling treffen.

Betaaltermijn: volgt na afspraken over een betalingsregeling.
Kosten: geen

Menzis stuurt u 4 maanden na de eerste aankondiging van bronheffing nogmaals een brief. Hierin kondigen we de bronheffing nogmaals aan. De brief geeft u de mogelijkheid om een klacht in te dienen.

Betaaltermijn: niet van toepassing
Kosten: geen

U heeft in deze fase meer dan 6 maanden geen zorgpremie betaald en 2 brieven gehad om u te informeren over de gevolgen hiervan. Heeft u hierop niet gereageerd en niet betaald? Dan melden we aan bij het Centraal Administratie Kantoor (CAK) aan voor bronheffing. U ontvangt daarna een brief met de bevestiging van de aanmelding.

We beëindigen de aanvullende- en tandartsverzekeringen van u en eventuele meeverzekerden op de polis.

Na die laatste brief (stap 7) gaat het CAK over tot bronheffing. Dat betekent dat het CAK vanaf dat moment premie inhoudt op uw salaris of uitkering. De premie bij bronheffing bedraagt 125% van de standaardpremie die door de overheid is vastgesteld. Nog openstaande vorderingen worden door de deurwaarder geïnd. Deze worden niet door het CAK overgenomen.

 

 

Zelf regelen?

Uw betaalgegevens wijzigen kan eenvoudig via Mijn Menzis. U kunt direct inloggen met uw DigiD.

Zelf wijzigen via Mijn Menzis

 

Hulp nodig?

Bellen met de Menzis Zorgadviseur

Chat of WhatsApp met ons.

Of bel 088 222 4040 Maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 19.00 uur.

 

Meest bezocht

Leestips

Op de website van Menzis worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies voor niet persoonsgerichte marketing doeleinden en voor social media toepassingen. Door op "ik ga akkoord" te klikken geeft u Menzis toestemming voor het gebruik. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in  onze cookiepolicy.