Premiebetaling en de termijnen

Als u uw rekening nog niet heeft betaald

Er ontstaan niet direct problemen als u een keer uw premie te laat betaalt. Of vergeet te betalen. Maar op tijd betalen voorkomt incassokosten. En het voorkomt ook een mogelijk contact met een deurwaarder.

Stappen in het betalingsproces

Stap Betaaltermijn/
inhoud brief
Eventuele kosten
Premienota 19 dagen -
Herinnering 14 dagen -
Aanmaning 14 dagen -
Deurwaarder Deurwaarder heeft uw dossier ontvangen De kosten en voorwaarden worden door de deurwaarder bepaald
2-Maandsbrief Aankondiging van bronheffing, aanbod om een betalingsregeling te treffen -
4-Maandsbrief Aankondiging van bronheffing, mogelijkheid om klacht in te dienen -
6-Maandsbrief Mededeling: We hebben u aangemeld bij het CAK, voorheen Zorginstituut Nederland -
Bronheffing Het CAK houdt uw premie in op loon of uitkering 125% van de standaardpremie

Bronheffing

Als u de premie gedurende een langere periode niet betaalt, sturen we u twee keer een brief om u te informeren over de gevolgen hiervan. We doen dat 2 maanden en 4 maanden na het niet betalen van de eerste premienota. Als we u hebben aangemeld bij het CAK (Centraaal Administratie Kantoor) ontvangt u de 6-maandsbrief met de bevestiging van de aanmelding.

Na die laatste brief (6 maanden) gaat het CAK over tot bronheffing. Dat betekent dat het CAK vanaf dat moment premie inhoudt op uw salaris of uitkering. De premie bij bronheffing bedraagt 125% van de standaardpremie die door de overheid is vastgesteld.

Nog openstaande vorderingen worden door de deurwaarder geïnd. Deze worden niet door het CAK overgenomen.

Hoe kunt u een betalingsachterstand voorkomen?

  • Als u per automatische incasso betaalt, weet u zeker dat u uw premie op tijd betaalt. 
  • Als u premie, eigen risico of eigen bijdrage niet betaalt, wordt de vordering aan een deurwaarder overgedragen. Daarom kunt u bij een betalingsachterstand beter een betalingsregeling aanvragen. Het liefst zo tijdig mogelijk. 
  • Er zijn diverse instanties die u willen helpen bij een betalingsachterstand. Op de site van het NIBUD vindt u een plan van aanpak bij betalingsachterstand.

Automatisch betalen

Gemakkelijk betalen via automatische incasso?

Log in op Mijn Menzis

Komt u er niet uit? Bel onze Klantenservice 088 222 4040.

Betaling zorgpremie

Zo kunt u ook betalen

Geef uw mening

Hoe kunnen we zorgnota's verbeteren? Deel uw ideeën en mening op MedeMenz.

Ga naar MedeMenz

Om de website van Menzis goed te laten werken en u de beste online ervaring te bieden gebruiken we cookies. U geeft ons toestemming als u onze website verder bezoekt of op "ik ga akkoord" drukt. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Voor meer informatie, bekijk ons cookiebeleid.