Wanneer betaal ik via automatische incasso voor mijn eigen risico en eigen bijdrage?
U krijgt minimaal 14 dagen van tevoren een bericht. Hierin staat om welk bedrag het gaat en wanneer het van uw rekening wordt afgeschreven.
Waarom kiest Menzis voor automatische incasso van het eigen risico en de eigen bijdrage?
Automatisch incasseren heeft meerdere voordelen:
- geen omkijken meer naar uw betalingen
- minder kans op fouten
- geen administratiekosten
- minder kosten voor het papieren incassoproces
- vermindering van beheerskosten
Van welk rekeningnummer wordt het eigen risico of de eigen bijdrage geïncasseerd?
Dit wordt geïncasseerd van het rekeningnummer van de verzekeringnemer. Bent u de verzekeringnemer? Dan ziet u van welk rekeningnummer het bedrag wordt afgeschreven.
Ik wil niet via automatische incasso betalen, maar € 1,50 administratiekosten vind ik te veel?
U kunt ook betalen via digitale acceptgiro. U ontvangt een e-mail van Menzis en betaalt uw premie via iDEAL.
iDEAL is een online betaalmogelijkheid. U logt in op uw eigen omgeving voor internetbankieren. Aan de digitale acceptgiro zitten geen administratiekosten.
Lees meer over de digitale acceptgiro
Kan ik mijn zorgpremie via automatische incasso en mijn eigen risico per acceptgiro betalen?
Ja, dit kan. U kunt kiezen voor een automatische incasso van uw zorgpremie. Daarnaast betaalt u per acceptgiro voor uw eigen risico en eigen bijdrage, en andersom. Let op: voor een papieren acceptgiro betaalt u €1,50 extra.
Via Mijn Menzis past u eenvoudig de betaalwijze aan.
Mag Menzis automatisch incasseren zonder dat de verzekerde daarvoor getekend heeft?
Ja, volgens de wet hebben we geen handtekening nodig voor automatisch incasseren. Wilt u liever via acceptgiro betalen? Pas dit aan in Mijn Menzis.
Als ik het maximale eigen risico in januari al bereik, hoe krijg ik dit aangeboden?
Het eigen risico in 2019 is € 385. Als dit in één keer wordt aangeboden krijgt u een acceptgiro.
Kan ik de zorgpremie ook per kwartaal of jaar betalen?
U kunt de zorgpremie per kwartaal, per half jaar of per jaar betalen. U krijgt dan korting op de totale premie van al uw zorgverzekeringen bij elkaar.
Bekijk uw korting
Wat gebeurt als ik niet voldoende geld op mijn rekening heb staan?
Heeft u onvoldoende geld op uw rekening? Dan krijgen we een melding van uw bank. Binnen 15 dagen proberen we het bedrag alsnog af te schrijven. Dit doen we voor:
- de maandelijkse zorgpremie
- het eigen risico
- de eigen bijdrage
- afschrijving van termijnen voor een betalingsregeling.
U ontvangt hierover geen brief of e-mail. U hoeft zelf niets te doen.
Mislukt de tweede incassopoging ook? Dan ontvangt u een stornobrief. Zo kunt u het bedrag zelf overmaken.
Betaalt u het bedrag in deze brief niet? Dan krijgt u een herinnering.