Hoe wijzig ik het pakket van mijn verzekering?
U kunt wijzigingen in het pakket van uw zorgverzekering online doorgeven in
Mijn Menzis of telefonisch via Klantenservice
088 222 40 40 (lokaal tarief).
Let op: Wijzigingen worden doorgevoerd vanaf 1 januari van het volgende jaar.
Hoe wijzig ik mijn betaaltermijn?
U kunt ervoor kiezen uw premie per maand, per kwartaal, per half jaar of per jaar te betalen. Afhankelijk van de keuze, krijgt u betaalkorting.
U kunt uw betaaltermijn online wijzigen in ‘Mijn Menzis.
Betaalt u uw premie via uw werkgever of een intermediair? Dan kunt u uw betaaltermijn niet bij ons wijzigen.
Ik heb een nieuwe postadres telefoonnumer of e-mailadres, hoe geef ik dat door?
U kunt deze wijzigingen online doorgeven via ‘Mijn Menzis of telefonisch via Klantenservice 088 222 40 40 (lokaal tarief).
Ik verhuis binnen Nederland, moet ik dat doorgeven?
Als alle verzekerden op uw polis verhuizen naar één adres binnen Nederland, hoeft u dat niet door te geven. U moet uw nieuwe adres wel doorgeven aan de gemeente waarin u gaat wonen. De gemeente geeft het vervolgens door aan Menzis.
Als een gezinslid op uw polis naar een ander adres binnen Nederland verhuist om te studeren, kunt u ervoor kiezen diegene verzekerd te laten op uw polis. U hoeft dan geen adreswijziging door te geven.
Verhuist het gezinslid om een andere reden, dan moet hij of zij verzekerd worden op een eigen zorgpolis. U kunt dit aangeven via Mijn Menzis, (‘Gezinslid naar eigen polis’) of doorgeven via de Klantenservice: 088 222 40 40 (lokaal tarief)
Ik verhuis naar het buitenland en ga werken in het buitenland, moet ik dat doorgeven?
Ik verhuis naar het buitenland maar blijf werken in Nederland, moet ik dat doorgeven?
U kunt verzekerd blijven bij Menzis. Geef wel uw nieuwe adres door. Dit kan via het contactformulier of via Klantenservice, 088 222 40 40 (lokaal tarief). Geef bij deze wijziging altijd door dat u in Nederland blijft werken.
Ik wil mijn declaraties op een andere rekening uitbetaald krijgen.
Een wijziging van het rekeningnummer voor het uitbetalen van uw declaraties kunt u schriftelijk aan ons doorgeven. U kunt ook gebruik maken van het contactformulier.
Ik wil mijn premie, eigen risico en eigen bijdrage via een andere rekening betalen.
U kunt uw rekeningnummer wijzigen. Dit kan online via
Mijn Menzis of telefonisch via Klantenservice
088 222 40 40 (lokaal tarief).
Betaalt u uw premie aan een intermediair? Geef de wijziging dan ook door aan de intermediair.
Wanneer gaat de polis in als ik mijn partner bijschrijf
Het moment waarop uw partner bijgeschreven kan worden op uw polis hangt af van de oude verzekeringssituatie van uw partner:
- Bent u beide verzekerd bij Menzis? Dan wordt uw partner vanaf de 1e dag van de volgende maand bijgeschreven op uw polis.
- Heeft uw partner een eigen zorgpolis bij een andere zorgverzekeraar? Dan kan hij of zij overstappen naar Menzis met ingang van 1 januari van het volgende jaar.
- Is uw partner bij een andere zorgverzekeraar bijgeschreven op een gezinspolis? Dan kan uw partner overstappen vanaf de 1e dag van de volgende maand.
Wanneer gaat de wijziging van mijn betaaltermijn in?
- U betaalt per kalenderjaar: de wijziging gaat de eerste dag van het volgende jaar in.
- U betaalt per halfjaar: de wijziging gaat de eerste dag van het volgende halfjaar in.
- U betaalt per kwartaal: de wijziging gaat de eerste dag van het volgende kwartaal in.
Kan ik mijn betaalwijze van de premie, eigen risico en eigen bijdrage wijzigen?
Ja, u kunt kiezen tussen acceptgiro, digitale acceptgiro of automatische incasso. U kunt dit online wijzigen in
Mijn Menzis of telefonisch via Klantenservice
088 222 40 40 (lokaal tarief).
Hoe wijzig ik de hoogte van mijn vrijwillig eigen risico?
Dit kunt u online wijzigen in
Mijn Menzis of telefonisch via Klantenservice
088 222 40 40 (lokaal tarief).
Uw wijzigingen in uw vrijwillig eigen risico gaan in per 1 januari van het volgende jaar.
Wanneer krijg ik een nieuwe zorgpolis?
U krijgt elk jaar een nieuwe zorgpolis. Er zijn een aantal andere momenten waarop u ook tussentijds een nieuwe zorgpolis krijgt, namelijk:
- Na het wijzigen van uw verzekering.
- Na het bijschrijven van een gezinslid.
- Na het wijzigen van uw eigen risico.
- Na het splitsen van de polis.
- Na het wijzigen van een collectief contract.
Ik ga naar een werkgever met een andere collectieve verzekering, hoe stap ik over?
Als uw nieuwe werkgever u een collectieve verzekering aanbiedt bij een andere verzekeraar, kunt u overstappen op de datum dat u in dienst treedt. U hoeft dan alleen uw nieuwe verzekering bij de nieuwe verzekeraar aan te vragen. Deze zegt dan uw Menzis verzekering op. Zorg er wel voor dat u uw nieuwe verzekering binnen 30 dagen na indiensttreding aanvraagt.
Als uw oude en uw nieuwe werkgever een collectiviteit bij Menzis hebben, kunt u zich aanmelden bij de nieuwe collectiviteit. Dit kan via uw nieuwe werkgever.
Moet ik mijn detentie in Nederland doorgeven?
Ja, dit kunt u alleen schriftelijk aan ons doorgeven. De detentieverklaring van Justitie dient u mee te sturen. U blijft als verzekerde bij ons geregistreerd, maar u hoeft geen premie te betalen. Tijdens detentie in Nederland ontvangt u zorg van het Ministerie van Justitie.
Moet ik mijn detentie in het buitenland doorgeven?
U telt nog steeds als ingezetene van Nederland en blijft dan ook verzekerd bij Menzis. Premie, vergoeding en voorwaarden wijzigen niet. U kunt op 1 januari van het volgende jaar op de gebruikelijke manier wisselen van verzekering of verzekeraar. Als u echter geen Nederlandse verzekering meer wilt, kunt u dit bij de Sociale Verzekeringsbank aangeven. Deze bepaalt vervolgens of u nog verzekeringsplichtig bent.
Hoe geef ik een overlijden door?
Een overlijden hoeft u niet aan ons door te geven. De huisarts geeft dit door aan de Basisregistratie Personen (BRP). Menzis krijgt hiervan automatisch bericht en zet de zorgverzekering stop.
Lees verder: Is een naaste overleden?