“Ik ben een mooi mens”

Dit zeggen maakt je sterker | Tips van experts

 

Zeggen dat je een mooi mens bent: dat maakt je sterker! Maar veel mensen hebben er moeite mee. Dit blijkt uit ons nationale onderzoek en uit onze mini-docu's. Dat is jammer, want het is heel gezond! We geven je graag tips en meer informatie.

Meer dan de helft (56%) van de deelnemers aan het onderzoek gelooft dat het hen een sterker mens maakt, wanneer ze durven te zeggen dat ze een mooi mens zijn. Het geeft ze een blij (21%), trots (20%) en fijn (20%) gevoel. 66 procent zou er dan ook vaker bij stil willen staan.

Volgens mindfulnesstrainer Sabine van der Post is dat een goed idee: “Op simpele manieren kunnen we positieve gevoelens stimuleren in het dagelijks leven. Dat kan ons kracht geven en heeft een positief effect op je levensgeluk en gezondheid. In het moment en op termijn.”

Het is dus heel gezond om tegen jezelf te zeggen “ik ben een mooi mens”. Maar hoe doe je dat dan? Dat kan bijvoorbeeld door dat gewoon vaker tegen jezelf te zeggen. Neurowetenschapper Roeland Dietvorst: “Met dat soort oefeningen doe je een beroep op neuroplasticity, het vermogen van het brein om zichzelf aan te passen en te veranderen. Deze veranderingen zorgen ervoor dat we beter omgaan met stress en beter emoties kunnen reguleren.”

 

Touria, wat ben je mooi

Wat maakt jou een mooi mens?

We vroegen onder andere aan Touria wat haar een mooi mens maakt. Ontdek haar ontroerende verhaal.

Bekijk de mini-docu

Tips om gemakkelijker te zeggen dat je een mooi mens bent

Om het je wat gemakkelijk te maken geven experts je een paar tips. Probeer ze eens en kijk of het werkt!

 

Kijk verder dan het uiterlijk! Wat zie je in het gedrag, de uitstraling, de woorden en de toon van de ander wat je waardeert? Moeilijk? Begin dan met dankbaarheid. Waar ben je hem of haar dankbaar voor? Ook al is het klein. En de tweede stap; spreek het uit.

Zo laat je elkaar zien dat het heel gewoon is om de positieve eigenschappen in elkaar te zien en te benoemen. Maak er vooral iets leuks van.

Start een week lang je dag met een compliment aan jezelf: zeg simpelweg gewoon even ‘ik ben een mooi mens’. Kijk eventueel of je onder woorden kunt brengen wat je een mooi mens maakt. Vind je dit lastig? Vraag jezelf dan weer af; waar ben ik dankbaar voor? Dat kan zo simpel zijn als: 'wat fijn dat ik weer gezond wakker ben geworden'.

Dankbaarheid is een eerste stap in het trainen van een vriendelijke houding. Verzin een leuke manier om jezelf eraan te herinneren, zoals een notitie in je agenda of iets op je spiegel. Is het gelukt die week? Kijk of je het vaker wilt doen. Misschien ga je door met iedere ochtend het even tegen jezelf te zeggen. Of je zegt het de volgende week als je vindt dat er iets goed gaat of dat je het even nodig hebt. Langer doorgaan? Alleen maar beter natuurlijk.

Sta jezelf een beetje speelsheid toe en glimlach naar de eerstvolgende persoon die je tegenkomt.

Realiseer je dat hij of zij net als jij een mooi mens is die wenst om gelukkig en gezond te zijn. Maakt niet uit hoe deze persoon eruitziet of zich gedraagt; in essentie willen we allemaal hetzelfde! En, geef jezelf een compliment dat jij weer wat positiefs de wereld in hebt gebracht! Al is het maar een klein gebaar, een glimlach geeft een positief signaal af aan je zenuwstelsel, je zorgt voor je lichaam!

Wat spiegelen de mensen om je heen? Mensen zijn een wonderlijk fenomeen en iets als spiegelneuronen maakt dat mensen gedrag van elkaar overnemen. Als jij je geduldig, open, bemoedigend en begripvol opstelt ten opzichte van mensen die zich lastig gedragen of misschien beter gezegd; zich zo gedragen dat jij er last van hebt, zal dat een ander effect hebben dan wanneer jij gefrustreerd gedrag teruggeeft.

Hamvraag voor jezelf; wat voeg je toe in moeilijke momenten? Stress en spanning of acceptatie? Ben je er OK mee als mensen soms even anders reageren dan je zelf zou doen of willen? Mens, wat ben je mooi; met al je ruwe randjes, leerprocessen, fouten en uitglijers. Gun jezelf en mensen om je heen de kracht van imperfectie; geef jezelf een compliment als je een fout hebt gemaakt en weer opstaat. Ook deze imperfectie maakt jou een mooi mens.

Bewaak je grenzen en merk op wanneer er stress is. Zeer waarschijnlijk is de kritische stem of de piekeraar in jezelf dan ook sterk aanwezig.

Je realiseren dat je een mooi mens bent lijkt nu misschien extra lastig, dus maak een tussenstap, herken wat je ervaart, gun jezelf een moment om uit te blazen, tel tot 10 en help jezelf met de vraag: wat heb ik nu nodig? Wat gun ik mijzelf nu? Je merkt dat dit iets van de spanning wegneemt. Je hebt beter overzicht en bent in ieder geval even vriendelijk naar jezelf. Je vervolgens realiseren welke van je sterke kanten nu extra goed van pas komt maakt je bewuster en maakt het makkelijker om met de stress om te gaan. En…wie weet kom je nog sterker, dus nog mooier uit de strijd.

Sta stil bij iets wat je vandaag hebt gedaan waarover je tevreden bent. Dat hoeft niet per se iets groots te zijn. Je krijgt niet iedere dag de kans om iemands leven te redden.

Het gaat vooral om de kleine dingen. Misschien ben je rustig gebleven bij een moeilijk persoon die je gewoonlijk verleidt tot een ongeduldige reactie. Misschien was je een luisterend oor voor iemand die dat nodig had. Misschien ben je kalm en geduldig gebleven in omstandigheden waarin anderen gestresst raakten. Misschien heb je iemand geholpen of iets gegeven. Schrijf op wat je bent tegengekomen of benoem het bijvoorbeeld samen met je partner, een vriend, vriendin of familielid. Dit samen doen maakt het extra leuk en je leert van elkaar.

Doe een spelletje met vrienden of familie aan tafel. Iedereen schrijft zijn naam op een papiertje en gooit die in een schaal. Iedereen trekt een papiertje en schrijft op de achterkant minstens 5 redenen waarom deze persoon een mooi mens is. Anoniem. Tijdens het dessert, of een willekeurig ander moment mag iedereen zijn lootje openen en voorlezen, als hij of zij dat wil natuurlijk!

Roland Dietvorst, neurowetenschapper

Dr. Roeland Dietvorst, neurowetenschapper

Roeland studeerde biologische en cognitieve psychologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en promoveerde aansluitend op cognitieve neurowetenschappen aan de Erasmus School of Economics.

Hij is medeoprichter van Alpha.One, een consumer neuroscience onderzoek en strategiebureau. Hij doceert daarnaast neurowetenschappen bij het European Institute for Brand Management (EURIB) en persuasion-technieken voor de opleidingen van ISAM (Erasmus Universiteit Rotterdam).

Sabiene van der Post, mindfulnesstrainer

Sabine van der Post, mindfulnesstrainer

Sabine is oprichter van Be-day en Mindfulnessreis.nl en gecertificeerd mindfulnesstrainer bij Mindfulbizz.

Sabine heeft de opleidingen Alba Post HBO Leadership & Coaching en Mindfulness (MBSR & MBCT & MBCL) en Vipassana in Nederland, Thailand en Zwitserland gevolgd.Ze werkt bij Thrive Studio en De Nieuwe Yoga School in Amsterdam. Daar geeft ze bewustzijnstrainingen aan mensen uit het bedrijfsleven.

Op de website van Menzis worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om u relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in onze cookiepolicy