Adriƫnne Bastiaansen

Compliance officer
Lees meer over Adriƫnne Bastiaansen 1 andere blog(s)
dinsdag 13 augustus 2019

Wie goed doet, goed ontmoet

Dit weekend gaan we bij vrienden eten. Het is altijd gezellig om elkaar weer te zien en bij te praten. Ik kijk uit naar ons gesprek aan tafel en verwacht dat mijn nieuwe functie ter sprake komt. Vooral ook omdat die een fraaie Engelse naam heeft, maar niet tot de verbeelding spreekt. Want wat doet een compliance officer bij een zorgverzekeraar die de klant voorop heeft staan?

Het antwoord daarop ga ik de komende tijd zelf verder ontdekken en ervaren. Als compliance officer zie ik in elk geval toe op het naleven van wet- en regelgeving, en werk ik aan het versterken van onze integriteit. Een breed vakgebied dus, dat ik graag naar de zorgpraktijk van alledag breng. Het recente gesprek met een collega-zorgadviseur is al een treffend voorbeeld hiervan. En een brug tussen mijn nieuwe job en mijn vorige werkbestaan als teammanager Zorgadvies.

Contact van waarde

De zorgadviseur vertelt mij dat hij heeft gesproken met een aardige, oudere dame die voor haar man zorgt. Haar man vertoont tekenen van dementie en hij gaat steeds moeilijker lopen en praten. Ze heeft het er zwaar mee en vraagt wat ze kan regelen om samen thuis te blijven wonen. De zorgadviseur hoort haar verhaal aan en neemt alles met haar door. Hij informeert naar het contact met de huisarts en of ze al ondersteuning heeft gevraagd bij de gemeente. En hij legt uit wat de mogelijkheden zijn van wijkverpleging en hulpmiddelen. Een lang en waardevol gesprek.

Na 2 maanden belt mevrouw terug. Ze spreekt graag de zorgadviseur weer, en gelukkig is hij die dag aanwezig. Ook nu luistert de zorgadviseur aandachtig en geeft hij nog enkele tips. Hij complimenteert mevrouw met haar zorgzaamheid voor haar man. Een poosje later is er opnieuw kort contact over een indicatie voor langdurige zorg. In het hele proces dat het echtpaar doorloopt, helpt de zorgadviseur mee.

Integer gebaar?

Dan komt er een erg lief kaartje binnen. Een mooie, bloemrijke kaart met warme woorden die gericht zijn aan de zorgadviseur. Hij moet even nadenken over wie de afzender is, want hij begeleidt dagelijks mensen door het zorgstelsel heen. Uit de woorden maakt hij op dat het om de aardige dame gaat, en dat het echtpaar blij is met zijn luisterende houding en zijn kennis van zaken. Om hem te bedanken, zit er een waardebon van € 25 bij het kaartje.

Een prachtig persoonlijk gebaar: dat kleine presentje voor alle moeite. Maar toch ook iets om even bij stil te staan. We doen ‘gewoon’ ons werk, en hiervoor worden we al betaald. Daarom kunnen én mogen we niet zomaar een geschenk aannemen. In zo’n situatie maakt de medewerker samen met zijn leidinggevende een afweging. Beïnvloedt het geschenk ons onafhankelijk handelen? Of brengt het ons in verlegenheid? Want we hechten veel waarde aan waardering, maar ook aan integriteit. En daarover hebben we met elkaar afspraken gemaakt. 

In de bloemen gezet

Als compliance officer kan ik meedenken in de afweging. In dit verhaal vinden we dat er geen sprake is van belangenverstrengeling. Het betreft geen contant geld en het echtpaar heeft alleen uit pure dankbaarheid de zorgadviseur in de bloemen gezet. Met een vriendelijke mail bedankt de zorgadviseur het echtpaar, vertelt hij dat het kaartje hem heeft aangegrepen en wenst hij hen veel sterkte toe voor de toekomst.

Daarna gaat hij naar huis; het is notabene zijn trouwdag. Om zijn waardering te tonen voor alle steun die zijn vrouw hem geeft bij zijn hectische baan, heeft hij een extra groot boeket gekocht. Weer een schitterend gebaar …


Voetnoot: Onze klanten mogen van ons verwachten dat wij eerlijk, open en betrouwbaar handelen, en dat wij zorgvuldig omgaan met hun gegevens. Dat is waar het voor ons om draait bij integriteit. Onze Gedragscode voor persoonlijke integriteit vertelt er meer over.

Op de website van Menzis maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wilt u dit liever niet? Dan kunt u via de link “instellingen aanpassen” uw voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vindt u in onze cookiepolicy.