Hanna Kugel

Voedingsdeskundige SamenGezond
maandag 28 juni 2021

Van goed voornemen naar goede gewoonte

2020 is bijna ten einde. En wat een jaar is het geweest. Een groot deel ervan hebben velen besteed aan thuiswerken, om zichzelf en anderen te beschermen tegen COVID-19. Door zulke veranderingen kunnen ook gewoontes anders worden. Zowel positief als negatief. Daar kan ik over meepraten.

Lopen wordt chatten

Laatst nog publiceerde het Voedingscentrum interessante inzichten over hoe ons eetgedrag is veranderd in coronatijd. Want je motivatie om je leefstijl aan te passen, is belangrijk. Maar zeker ook de situatie waarin je zit én hoe je je voelt.

Zelf heb ik gemerkt dat ik - sinds het thuiswerken - meer zit op een dag. Waar ik op kantoor naar collega’s toeliep voor een vraag, stuur ik nu een chatbericht. Ook het koffieautomaat en toilet zijn thuis minder ver lopen dan op kantoor. En hoewel ik nu op de 2e verdieping van mijn huis zit, neem ik nog steeds veel minder trappen dan voor de 8e verdieping in ons Groningse pand. De lunchwandeling is een leefkrachtige kantoorgewoonte die ik wél heb behouden. Maar ook dan is uren achter elkaar zitten vóór en na de lunch niet gezond.

Van schrik gaan staan

Dat werd me weer pijnlijk duidelijk toen ik samen met collega’s de risico’s van teveel zitten besprak. Daar rolde dit artikel uit op de site van SamenGezond, met de onmiskenbare titel ‘Zitten is het nieuwe roken’. Gebaseerd op de Beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad. Van schrik ben ik in dat overleg gaan én blijven staan. Nu is zitten niet per definitie slecht. Maar ik wilde wel meer variatie en beweging aanbrengen in mijn dagelijkse manier van werken. Inmiddels heb ik thuis een werkplek ingericht, waar ik zowel zittend als staand aan de slag kan.

Daarnaast besloot ik vaker wandelend te vergaderen. Dit goede voornemen deelde ik met mijn collega's, zodat we niet altijd naar een beeldscherm hoeven te turen en de ander ook lekker kan lopen. En mijn vriend - die net als ik fulltime thuiswerkt - weet waarom ik regelmatig mijn jas aantrek en met mijn oortjes in aan de wandel ga. Het leuke is dat hij nu uit zichzelf ook is begonnen met wandelend overleggen.

Scherper en sneller

Tot nu toe werkt deze manier van vergaderen en bellen voor mij erg prettig. Tijdens 1-op-1-gesprekken ben ik wandelend scherper en kom ik sneller tot de kern. Is het een overleg waarbij ik meer aan het luisteren ben, dan kan ik me beter concentreren en krijg ik het verhaal goed mee. En ik voel me weer helemaal fris en fruitig, als ik daarna achter mijn scherm neerstrijk. Als bonus beweeg ik meer en haal ik gemakkelijker mijn Weekdoel van SamenGezond.

Mijn goede voornemen voor 2021 is om deze goede gewoonte vast te houden. Wat is jouw leefkrachtige voornemen? En hoe maak jij daar een gezonde gewoonte van?

 

Tip van Hanna:

“Ons online gezondheidsprogramma SamenGezond kan je helpen om van jouw goede voornemen een succes te maken. Wil je gezonder eten of meer bewegen? Wandel eens door deze tips en adviezen. Vervolgens is het natuurlijk zaak om van je voornemen een gewoonte te maken. Werk daarvoor in kleine, concrete stappen. Bijvoorbeeld met een ‘als/dan-plan’, waarbij je je voornemen verbindt aan een actie. Zoals: ‘Als ik boodschappen doe, dan pak ik de fiets’. Of: ‘Als ik 's ochtends ontbijt, dan drink ik er een glas water bij’. Meer handvatten vind je hier.”

 

Vers van de pers:

In januari start SamenGezond met het ‘Gezond Gewicht Programma’, voor mensen met een BMI tussen de 25 en 30, die aan een gezond(er) gewicht willen werken. Benieuwd? Hou de website van SamenGezond in de gaten.

Op de website van Menzis maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wilt u dit liever niet? Dan kunt u via de link “instellingen aanpassen” uw voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vindt u in onze cookiepolicy.