Daniëlle van Remmerden

Zorgadviseur
Lees meer over Daniëlle van Remmerden 1 andere blog(s)
vrijdag 22 november 2019

Als de bladeren van de bomen vallen

De regen tikt onregelmatig tegen de ramen. In ons huis klinkt gezellige muziek van Nijntje. ‘Kennen jullie de seizoenen, de seizoenen op een rij? Lente, zomer, herfst en de winter hoort erbij.’ Mijn dochter ligt vanaf het speelkleed geïntrigeerd te kijken naar de kleuren en vormen van de verschillende seizoenen. Bij de herfst verschijnt een boom waarvan de blaadjes op de grond vallen.

Somber seizoen

‘De blaadjes vallen weer van de bomen.’ Het is ook een veelgehoorde uitdrukking op onze afdeling Zorgadvies. En we weten allemaal precies wat ermee bedoeld wordt. Waar Nijntje opgewekt zingt ‘Er zijn wel duizend kleuren. Nee, ik denk wel een miljoen. Rode laarsjes in de regen. Het is mijn lievelingsseizoen’, geldt voor veel mensen het tegenovergestelde in deze tijd van het jaar. De dagen worden korter, het buitenleven neemt af en de zon - die vaak een glimlach op je gezicht tovert - laat zich steeds minder vaak zien. Bij Zorgadvies merken we dan ook gelijk dat het aantal psychologische hulpvragen toeneemt.

Groter en complexer

Los van het seizoen zien we sowieso dat de geestelijke gezondheidszorg een steeds groter, maar ook complexer vraagstuk wordt. Vragen hierover komen uit verschillende hoeken bij ons binnen: van verzekerden en gemeenten tot huisartsen en andere zorgaanbieders. Hoe zorgen wij er bijvoorbeeld voor dat de psychische zorg aan jongeren vanaf 18 jaar soepel overgaat van de Jeugdwet naar de Zorgverzekeringswet? Bij welke GGZ-aanbieder kun je nog snel terecht gezien de lange wachtlijsten overal? Wat is wijsheid als je wél te maken krijgt met een wachttijd? Wat doe je als de relatie met je behandelaar verstoord is? Welke stappen zet je als een dierbare verslaafd raakt? Waar moet je heen in een crisissituatie?

En ook andersom zoeken wij contact met al deze partijen. Vaak om te bemiddelen of te adviseren.

Vraag achter de vraag

Bij elke vraag komt wet- en regelgeving kijken, en natuurlijk een ‘recht-toe-recht-aan-antwoord’. Maar het allerbelangrijkst voor de vraagsteller is het luisterend oor dat wij bieden. Zich begrepen voelen, kunnen sparren over een situatie, samen optrekken. Dat maakt een vraag ook niet alleen een vraag, maar zo veel meer. Meer dan je van tevoren kunt bedenken.

Geregeld horen we heftige dingen. Zoals wanhoop, agressie, verslavingsproblematiek, uithuisplaatsingen, inzet van politie en suïcidale gedachten. Heel verdrietig is dat. Gelukkig delen we ook in positieve ervaringen. Bijvoorbeeld als miscommunicatie tussen een zorgaanbieder en patiënt is opgelost, hulp snel ingezet kan worden of onjuiste veronderstellingen opgehelderd zijn.

Zon voor iedereen

Terwijl ik hierover nadenk, klinkt nog altijd het liedje van Nijntje. Ondertussen is zij aangekomen bij de lente. ‘Na de winter komt de lente en de sneeuw verdwijnt. Het wordt weer warmer door de zon die vaker schijnt.’ Ik hoop oprecht dat de (figuurlijke) zon uiteindelijk voor iedereen weer kan gaan schijnen.

Op de website van Menzis maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wilt u dit liever niet? Dan kunt u via de link “instellingen aanpassen” uw voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vindt u in onze cookiepolicy.