Preferentiebeleid geneesmiddelen

Menzis wil dat zorg voor iedereen betaalbaar blijft en onder (kwalitatieve) gelijke voorwaarden wordt aangeboden. Dit doen we bijvoorbeeld door van een aantal medicijnen alleen de goedkopere variant te betalen. Dit noemen we preferentiebeleid. Het preferentiebeleid is ingevoerd om medicijnprijzen omlaag te krijgen en hoge bonussen die apothekers van fabrikanten kregen tegen te gaan. Op basis van de volgende aspecten voeren we dit preventiebeleid uit:

Transparantie

Menzis hanteert een transparant model, waarbij we voor een periode van twee jaar medicijnen aanwijzen. Door die termijn worden doosjes zo min mogelijk gewisseld. De prijs op het doosje is daadwerkelijk de prijs die u betaalt. We werken niet met andere prijssystemen.

Hetzelfde medicijn, een ander doosje

U kunt van uw apotheek medicijnen krijgen die mogelijk in een ander doosje zitten dan dat u gewend bent. Ook kan het medicijn een andere vorm en kleur hebben, maar de werkzame stof en de sterkte zijn precies hetzelfde als van het medicijn dat u nu gebruikt.

Minder eigen risico per medicijn

Omdat de kosten voor medicijnen meetellen in het eigen risico, merkt u de gevolgen van ons preferentiebeleid direct. De medicijnen kosten minder, dus u betaalt ook minder. Daarnaast heeft het preferentiebeleid een gunstig effect op zorgkosten en dus op uw zorgpremie. 

Preferente medicijnen zijn veilig

Alle medicijnen die Menzis heeft benoemd als preferente geneesmiddelen, zijn door het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen goedgekeurd op kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid. Ondanks een andere verpakking, kleur of vorm zijn al deze medicijnen dus veilig te gebruiken.

Beoordeling medische noodzaak van geneesmiddelen

Als uw arts beslist dat behandeling met een preferent geneesmiddel niet medisch verantwoord is en u dus een ander, niet preferent, geneesmiddel moet gebruiken, dan heeft u volgens de verzekeringsvoorwaarden voorafgaande toestemming van Menzis nodig. Menzis heeft met gecontracteerde huisartsen en apothekers afgesproken hoe zij hiermee om kunnen gaan.

Soms kan een preferent geneesmiddel medisch niet verantwoord zijn, bijvoorbeeld door een allergie. Heeft u het preferente middel geprobeerd en is dat het geval? Dan schrijft de arts u eerst nog 1 ander merkloos (generiek) middel voor (voor minimaal 14 dagen). Werkt dat ook niet, dan krijgt u alsnog het (dure) merkgeneesmiddel of een duurder generiek medicijn voorgeschreven. Uw arts vermeldt die 'medische noodzaak' dan op het recept, maar uiteindelijk bepaalt de apotheek wat hiermee gebeurt. Deze variant wordt onder aftrek van het eigen risico volledig vergoed. Wel moet een preferent middel eerst geprobeerd zijn (minimaal 14 dagen), voordat de arts kan verklaren dat er medische noodzaak bestaat voor een niet preferent middel.

Als het preferente geneesmiddel niet leverbaar is, wijst Menzis een vervangend geneesmiddel aan dat mag worden afgeleverd. Menzis communiceert dit per e-mail naar alle apotheekhoudenden.

(Let op: Menzis heeft twee geneesmiddelen aangewezen van dezelfde fabrikant als het originele geneesmiddel: de tablet Atorvastatine en de oogdruppel Latanoprost. Die tablet en oogdruppel zijn geheel gelijkwaardig aan de merkgeneesmiddelen Lipitor en Xalatan. Daarom vergoedt Menzis deze geneesmiddelen niet ook al geeft uw arts aan dat er sprake is van 'Medische Noodzaak'.)

Gaat u naar een apotheker waarmee Menzis geen overeenkomst heeft gesloten, dan vraagt u met het aanvraagformulier farmaceutische zorg toestemming aan Menzis. Bij dit formulier moet u een gemotiveerde toelichting van uw arts sturen. Als het gaat om medicatie die u voor het eerst gebruikt heeft, dan heeft u de eerste 15 dagen ook zonder toestemming van Menzis recht op het geneesmiddel. U moet dan wel binnen die 15 dagen een aanvraag voor toestemming bij Menzis indienen.

Preferent geneesmiddel (tijdelijk) niet beschikbaar?

Menzis spreekt met fabrikanten van geneesmiddelen af dat preferente geneesmiddelen de hele preferente periode beschikbaar moeten zijn. Toch komt het soms voor dat een preferent middel (tijdelijk) niet beschikbaar is. In dat geval spreken we met apothekers af dat zij een geneesmiddel van een andere fabrikant of ander label mogen leveren. Dit is uiteraard hetzelfde geneesmiddel (met dezelfde werkzame stof), maar vaak in een ander doosje. Wilt u weten welke preferente middelen op dit moment niet geleverd kunnen worden en welk alternatief er geleverd mag worden door de apotheek? Bekijk dan onderstaand document.

Het preferentiebeleid werkt goed

Het preferentiebeleid werkt goed. Sinds de start zijn enkele veel gebruikte medicijnen goedkoper geworden. Sommige met meer dan 85%. Daarom gaat Menzis hiermee door.

Voorbeeld: Simvastatine

Simvastatine 40 mg is een veelgebruikt medicijn van artsen voor de behandeling van een hoog cholesterol. Voor het preferentiebeleid kostte het medicijn per doosje van 30 stuks (voor 1 maand) € 15,76. Nu kost hetzelfde medicijn in dezelfde hoeveelheid € 0,88.

Bijzonderheid: Atorvastatine

De firma Pfizer heeft twee vergelijkbare middelen met de werkzame stof atorvastatine: het dure middel Lipitor en een merkloos middel. Voor atorvastatine hebben wij per 1 maart 2014 het merkloze middel van de firma Pfizer als preferent aangewezen (voorheen was dit Ranbaxy). Het duurdere middel Lipitor wordt niet vergoed.

Naast Lipitor wordt voor hetzelfde middel een reeks andere namen gebruikt. Deze namen worden in verschillende Europese landen gebruikt. Door import worden deze medicijnen ook wel eens door apotheken in Nederland verstrekt. Ook deze vormen van Lipitor (atorvastatine) worden dus niet vergoed: Cardyl, Edovin, Obradon, Orbeos, Sortis, Tahor, Torvast, Xarator en Zarator.

Op de website van Menzis worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om u relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in onze cookiepolicy