Waardegerichte zorginkoop

Betere zorg door samenwerking met zorgaanbieders

Menzis is gestart met een nieuwe manier van afspraken maken bij de behandeling van heup- en knieartrose, staaroperaties en de behandeling van angst en depressies. De kwaliteit van zorg en het resultaat van de behandeling worden nóg belangrijker. Bij de inkoop van zorg zijn de wensen en behoeften van onze klanten het belangrijkste uitgangspunt.

Menzis vindt het belangrijk dat u zorg van goede kwaliteit krijgt. Het gaat er niet alleen om hoe of hoe vaak de zorg wordt verleend, maar ook om het resultaat. Na bijvoorbeeld een knieoperatie wilt u weer goed kunnen lopen. Dat is kwaliteit van zorg. Als de operatie in één keer goed gaat zonder complicaties of infecties, scheelt dat extra behandelingen en zorg voor de patiënt en daarmee ook kosten. Dat geldt ook voor behandelingen in de GGZ. Behandelingen worden altijd betaald maar zorgaanbieders worden extra financieel beloond als de uitkomst voor de patiënt verbeterd. Dit doen we samen met GGZ-instellingen.


Meer aandacht voor kwaliteit

Nog meer aandacht voor kwaliteit van zorg heeft dus veel voordelen waarbij we altijd uitgaan van goede zorg voor de patiënt en zorgaanbieders meer samenwerken. Suzanne Oostvogels (beleidsadviseur bij Menzis) geeft een paar voorbeelden: “We organiseren regelmatig bijeenkomsten voor zorgaanbieders waar zij samen kijken naar de manier waarop ze zorg organiseren. Zo leren we van elkaar. Hoe kunnen we wachttijden verkorten? Klanttevredenheid verhogen? En de kwaliteit van leven verbeteren? Zorgaanbieders leren van elkaar en hoe ze werken. Hoe lichten ze patiënten voor, hoe werken afdelingen en zorgverleners onderling samen? Welke behandelmethoden worden toegepast? En wat ze kunnen verbeteren?”


Samen met zorgaanbieders

Suzanne ziet door deze bijeenkomsten dat het vergelijken en bespreken van elkaars aanpak waardevolle inzichten oplevert. Waarvan meerdere zorgaanbieders én hun patiënten kunnen profiteren: “Er was bijvoorbeeld een ziekenhuis dat een app had laten ontwikkelen waarmee patiënten voor hun operatie informatie krijgen over het hele ‘zorgpad’ van een 1e intake en behandeling tot de laatste afspraken met de specialist. Andere ziekenhuizen zeiden dat te hebben overwogen, maar hebben het niet hebben doorgezet omdat ze dachten dat zo’n app niet zou aanslaan bij bijvoorbeeld de oudere patiënten. Maar dat blijkt dus mee te vallen.” Suzanne durft op basis van deze 1e bijeenkomsten al wel een conclusie te trekken: “Iedereen praat open en eerlijk en is bereid om zijn kennis en ervaringen met andere zorgaanbieders te delen. Iedereen weet: door samen te werken kunnen we de zorg voor de patiënt verbeteren.”

 

Veelgestelde vragen

De nieuwe manier van afspraken maken geldt alleen voor de behandeling van heup- en knieartrose, staaroperaties en bepaalde minder complexe vormen van angst en depressie in de GGZ.
Vroeger kreeg een zorgaanbieder alleen betaald voor het aantal behandelingen. Hoe meer behandelingen, hoe meer geld. Nu zorgt Menzis ervoor dat de instelling óók beloond wordt als de kwaliteit van die behandelingen goed is of zelfs beter wordt. Nog steeds betalen wij elke behandeling, maar de behandelaar houdt meer over als de kwaliteit beter wordt. Hierbij kijken we bijvoorbeeld binnen de GGZ naar klachtvermindering, klantttevredenheid, de kwaliteit van leven en het verminderen van wachttijden.
U krijgt uw behandeling(en) gewoon vergoed. De afspraken gaan over de vergoeding voor uw zorgaanbieder. Menzis betaalt de zorgaanbieder altijd. De afspraken zijn zo, dat de zorgaanbieder meer beloond wordt als zij de kwaliteit van de zorg voor de patiënt verbeteren.
We kiezen voor het inkopen van zorg waarbij het resultaat beloond wordt in plaats van alleen het aantal behandelingen. We noemen dat waardegerichte zorg. Met waardegerichte zorg richten we ons op díe zorg die de beste verhouding heeft tussen gezondheidsuitkomsten die voor de patiënt belangrijk zijn (kwaliteit) en kosten voor het leveren van die zorg. Het toevoegen van extra waarde aan de zorg voor verzekerden is de kern van onze aanpak. Op deze manier dragen we bij aan het toekomstbestendig houden van het zorgstelsel, waarbij we als zorgverzekeraar zorgen voor het betaalbaar en toegankelijk houden van kwalitatief goede zorg.
Nee, we maken deze afspraken alleen voor patiënten die, naar inschatting van de zorgaanbieder, een minder complexe vorm van angst of depressie hebben. Het geldt dus niet voor patiënten met chronische klachten of zeer complexe geestelijke problemen.

Op de website van Menzis worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om u relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in onze cookiepolicy