‘Mantelzorg kun je niet in je eentje’

OZOverbindzorg

De tijd van een mantelzorger zit niet alleen in de zorg voor bijvoorbeeld een kwetsbare ouder. Al het regelwerk en de afstemming tussen betrokken partijen is soms een tijdrovende klus. Het kán slimmer worden georganiseerd, weet Wilma Wamelink. Zij blijft via OZOverbindzorg online op de hoogte van het reilen en zeilen rondom haar hulpbehoevende moeder in Aalten.

7 december 2019

"Mijn moeder is 91 en woont nog zelfstandig thuis. Daar krijgt ze minimaal 2 keer per dag thuis- en nachtzorg en de maaltijd komt via Tafeltje Dekje. Als het kan, gaat ze 2 keer per week naar de dagbesteding in het dorp om gezellig koffie te drinken, samen de krant te lezen en te handwerken. Ze breit nu een dekentje voor een achterkleinkind. Lichamelijk gaat ze de laatste tijd wel flink achteruit. Vorig voorjaar had ze een lange periode dat ze steeds zwakker werd. Dat was begin dit jaar weer het geval. Op de website van haar huisarts bij praktijk de Weef las ik toen over OZOverbindzorg. En dat leek me direct een mooi hulpmiddel."

Meer rust in het hoofd
"Er zijn behoorlijk wat mensen betrokken bij de zorg voor mijn moeder. Naast de thuiszorg en de casemanager zijn dat de huisarts, de verpleegkundig specialist ouderenzorg en de fysiotherapeut. En ik als mantelzorger. Dat groepje met al die diverse disciplines staat nu met elkaar in contact via OZOverbindzorg. Dit is een digitaal platform waarin ik zelf vragen of opmerkingen kan plaatsen en dan aanvink wie het moet ontvangen. Deelt iemand informatie met mij, dan ontvang ik automatisch een mailtje en kan ik inloggen om het te bekijken.

Deze methode voelt minder belastend, want als ik op mijn werk ben, kan ik niet altijd de telefoon opnemen. Het omgekeerde komt ook voor: veel van de betrokken instanties zijn meestal alleen op specifieke momenten of dagen bereikbaar. Als ik nu iets kwijt wil, dan kan dat gelijk online en in de wetenschap dat ik ook snel reactie krijg. Het fijne hiervan is dat het onderwerp niet continu door je hoofd blijft spoken. Mijn moeder weet van het initiatief af, maar doet er als digibeet niets mee. Ze vindt het wel een geruststellende gedachte dat haar zorg op deze manier wordt geregeld. Een opmerking van de huisarts hoeft ze voortaan niet meer te onthouden om aan mij te vertellen, omdat ik het via OZOverbindzorg terug kan lezen."

Iedereen op de hoogte
"Nu ben ik veel beter op de hoogte dan voorheen. In de oude situatie spaarde ik vragen op en dan werkte ik op een aangevraagde visite mijn lijstje af. Dit is veel directer en laagdrempeliger. Wat je vroeger in een telefoongesprek te horen kreeg, kan ik nu rustig in een verslag teruglezen op een moment dat het mij goed uitkomt. En toen ik een indicatiebezwaarschrift wilde indienen, kon ik dat uploaden zodat de rest mee kon lezen en denken.
Het belangrijkste is dat OZOverbindzorg geen eenrichtingsverkeer is. Nu weet de fysiotherapeut bijvoorbeeld ook wat er allemaal nog meer rondom mijn moeder speelt. En de betrokken instellingen hebben in beeld wat iedereen doet. Dat overkoepelende aspect is essentieel, want deze zorg kún je niet alleen. Je hebt elkaar allemaal nodig."

Ingrid Beckers, verpleegkundig specialist ouderenzorg bij Huisartsenpraktijk de Weef:
"Ik gebruik OZOverbindzorg dagelijks als communicatiemiddel tussen mij, de arts en andere betrokkenen rondom een patiënt, zoals de mantelzorger of de apotheek. Per cliënt kun je aangeven wie je wil dat erbij betrokken wordt. Het is een veilige manier om te communiceren, en zeer efficiënt. Als de wijkverpleegkundige een foto doorstuurt van een wond, hoef ik zelf bijvoorbeeld niet naar de patiënt toe om de voortgang te bekijken. In het geval van Wilma stuurt ze mij via OZOverbindzorg een update over wat haar is opgevallen bij het bezoek aan haar moeder. Dat stelt mij dan weer gerust. Omgekeerd doe ik hetzelfde. Mantelzorg komt voor de meesten boven op eigen werk en werkzaamheden. Dat is een enorme belasting. Dit is een voorbeeld van een systeem dat de zaak echt wat kan vergemakkelijken." 

 

Olivier van Noort, accountmanager bij Menzis:
“Menzis is ervan overtuigd dat zorg het beste dicht bij de patiënt georganiseerd kan worden. Daarom stimuleren we de samenwerking tussen huisartsen, wijkverpleegkundigen en de welzijnsteams van de gemeenten. Zoals in de regio Achterhoek. We zijn erg positief over OZOverbindzorg waarmee we die samenwerking makkelijker en efficiënter maken én waarbij patiënten en mantelzorgers meer regie hebben en op een makkelijke manier contact hebben met zorgverleners.” 

 

Op de website van Menzis maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wilt u dit liever niet? Dan kunt u via de link “instellingen aanpassen” uw voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vindt u in onze cookiepolicy.