Mensen kiezen massaal voor Menzis

Menzis groeit met 136.000 verzekerden

De jaarlijkse periode waarin mensen kunnen veranderen van zorgverzekeraar is voor Menzis succesvol afgesloten. Menzis groeit met ruim 136.000 verzekerden. Daarmee telt Menzis nu ruim 2.250.000 klanten.

12 januari 2016

Overstappercentage

Het landelijke percentage van mensen die in 2015 overstapten naar een andere zorgverzekeraar ligt volgens Zorgverzekeraars Nederland rond de 7%. Het label Anderzorg groeit wederom fors en blijft marktleider onder de internetlabels met meer dan 370.000 klanten.

Ook het Menzis-label groeit, ondanks dat in de afgelopen jaren grote labels juist klanten aan online georiënteerde verzekeraars verloren. Het label Azivo laat een kleine krimp zien.   

Ruben Wenselaar (bestuursvoorzitter Menzis):
ruben wenselaar

Bij Menzis zien we dat we onze bestaande klanten goed hebben kunnen vasthouden. De uitstroom is lager dan voorgaande jaren en de instroom van nieuwe verzekerden ligt ver boven het landelijke gemiddelde. Onze nieuwe leden komen vanuit het hele land, ook uit de regio’s waar we van oudsher sterk vertegenwoordigd zijn.

Hiervoor zijn uiteenlopende redenen. Zo was 2015 een succesvol jaar voor ons loyaliteitsprogramma SamenGezond: het aantal actieve deelnemers steeg flink. In dit programma doen klanten mee aan activiteiten die goed zijn voor hun gezondheid.

Daarnaast zien we dat  alle labels van Menzis in het afgelopen jaar hogere waardering kregen van verzekerden. Graadmeter voor de tevredenheid is de (onafhankelijke) Net Promotor Score. Die geeft aan dat meer mensen tevreden zijn en Menzis nog vaker aanbevelen in hun omgeving. Bij ons is dan ook iedereen welkom, ongeacht gezondheid of leeftijd.


Service en dienstverlening belangrijk

Uit een analyse van de resultaten blijkt dat klanten een bewuste keuze maken. Niet alleen een concurrerende premie, maar ook klantgerichte service, dienstverlening en duidelijkheid over de gecontracteerde zorg spelen een belangrijke rol.

Veel mensen namen contact op met de klantenservice met vragen en om informatie in te winnen. In december werden 345.000 telefoontjes, chats en e-mails afgehandeld. Het aantal telefoontjes liep op sommige dagen op tot 25.000.


Bewuste keuze

Meer klanten oriënteerden zich op hun zorgpolis dan het voorgaande jaar om goed verzekerd te zijn. En hielden daarbij hun persoonlijke financiële- en levenssituatie scherp in het oog. Het percentage verzekerden dat kiest voor een hoger vrijwillig eigen risico is dit jaar binnen het concern voor het eerst afgenomen.

Het aantal mensen dat een aanvullende (tandarts)verzekering kiest, stabiliseert zich. Ook zien we geen grote verschuivingen van mensen die een lager aanvullend pakket afsluiten.

Ook onder de basisverzekeringen is bij Menzis de bewuste keuze terug te zien. De restitutiepolis Basis Vrij wordt veel gekozen. Ook de nieuwe naturapolis Basis Voordelig is succesvol. Deze polis vervangt de budgetpolis. We hebben voor dit product geluisterd naar klantwensen. Een polis met beperkte zorgkeuze paste hier niet bij.

Voor mobiel graag portret weergave gebruiken als u wilt chatten.
Connectie maken
Let op! Op mobiel kan de verbinding verloren gaan, als u een andere app opent of een andere pagina.
Medewerker is aan het typen
Chat reeds actief

U heeft al een chat scherm open in een andere tab. U kunt maar 1 chat venster actief hebben.

Stoppen met chat?

Weet u zeker dat u de chat wilt stoppen?

..

{1}

{2}

Op de website van Menzis worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om u relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in onze cookiepolicy