Hartfalen? Zelf de vinger aan de pols

Man bezoekt de huisarts

Patiënten met hartfalen die hun eigen gezondheid in de gaten houden. Het werkt! In de afgelopen drie jaar daalde het aantal ziekenhuisopnames van mensen met hartfalen met 80%. Ook de patiënten zijn enthousiast.

28 juni 2018

Dankzij een samenwerking tussen Menzis, Slingeland Ziekenhuis, Sensire, Medisch Service Centrum NAAST en FocusCura is er nu een app waarmee patiënten met hartfalen met een tablet informatie doorgeven. Ook kunnen ze met het tablet videobellen. Daardoor hoeft de patiënt minder vaak naar het ziekenhuis. Ziekenhuizen in heel Nederland kijken er met belangstelling naar en overwegen deze ‘digitale zorg’ ook te introduceren. Bij de nieuwe aanpak hoort nauwe samenwerking tussen zorgverleners (cardioloog, hartfalenpoli, thuiszorg en Medisch Service Centrum NAAST). De een weet wat de ander doet. Ze wisselen ook informatie uit over de patiënt: wat gaat goed, wat kan beter? En samen kijken ze waar de patiënt het beste behandeld kan worden. Pas als de waardes afwijken gaat NAAST beeldbellen met de patiënt.


Patiënt meet zijn ‘waardes’

John Diederik heeft hartfalen. Meerdere keren per week geeft hij zijn waardes door: gewicht, bloeddruk, hartslag en eventuele klachten: “Ik hoef niet meer voor elke vraag of controle naar de huisarts of het ziekenhuis. Dat bespaart me veel tijd. Ik heb nu ook meteen de juiste persoon voor me. En doordat ik de verpleegkundig specialist kan horen én zien, verloopt het gesprek makkelijker. De grootste winst is dat ik me door dat beeldbellen veiliger voel. Hulp is altijd dichtbij, want ik kan altijd bellen, zelfs midden in de nacht.”

2
NAAST beoordeelt de ‘waardes’

Ans Nederlof, verpleegkundige bij NAAST, krijgt de metingen binnen en dezelfde dag ‘beeldbelt’ ze de patiënten wiens waardes ‘buiten de bandbreedte’ vallen. “Vaak zie je dat het gewicht toeneemt na een feestje of na het weekend. Dan drinken mensen meer, maar al dat vocht wordt niet goed afgevoerd vanwege hartfalen. Het is belangrijk dat je niet meer drinkt dan 1,5 tot 2 liter per dag. Ik adviseer in zo’n geval de dorst te lessen met citroen of door te minderen met zout. Zo leren patiënten dat zij zelf de metingen positief kunnen beïnvloeden, dat werkt preventief. We kunnen immers direct bijsturen door leefstijladviezen en medicatie. Afstandelijk met zo’n tablet? Nee hoor! Patiënten vertellen me dat beeldbellen voelt als dichtbij.”

3
Verpleegkundige beoordeelt de meetresultaten

Lucas van Rijn – hartfalen-verpleegkundige in het Slingeland Ziekenhuis – krijgt van NAAST meetgegevens van patiënten door als hun waardes afwijkingen vertonen. Lucas geeft vervolgens leefstijladviezen. Vooral over zoutgebruik, vochtinname, afvallen, bewegen en rusten: “Voor elke patiënt zijn door cardioloog en hartfalen-verpleegkundige waardes vastgesteld. Elke patiënt heeft zijn eigen ‘bandbreedte’. Als de waardes twee dagen lang te hoog of te laag zijn, krijg ik een melding van NAAST. Is er een flinke gewichtstoename, dan ben ik extra alert. Houdt de patiënt veel vocht vast? Welke klachten beschrijft hij? Ik kan direct reageren en samen met de cardioloog de medicatie bijstellen. Ik overleg ook regelmatig met de verpleegkundig specialist hartfalen. En ook de patiënt zit er bovenop. Dat is precies wat we willen: de patiënt moet leren omgaan met zijn chronische ziekte.”

4
Verpleegkundig specialist hartfalen adviseert

Anneke van Anken – verpleegkundig specialist van Sensire en Slingeland – ontlast de cardioloog. Zij volgt de nierfunctie van de patiënt, vraagt onderzoeken aan, past de dosering van de medicatie aan, is contactpersoon voor familie en mantelzorgers en adviseert leefregels. “Ik heb een directe lijn met de cardioloog en de huisarts. Met hun ondersteuning kan ik heel goed aansluiten op de wensen van de patiënt. Die krijgt zo de juiste zorg op het juiste moment. Ik zie dat veel patiënten blij zijn met de nieuwe aanpak. Het zelf meten en het contact via de tablet geeft hen vertrouwen dat ze de beste zorg krijgen. Dat is terecht, want door deze nieuwe aanpak kunnen we tijdig inspelen op klachten.”

5
Verpleegkundige coacht thuis

Wilma Rondeel – wijkverpleegkundige bij Sensire – komt bij patiënten thuis, bijvoorbeeld als die het lastig vinden zich te wegen of de bloeddruk te meten. “Niet alle 80-plussers kunnen overweg met de tablet, dan maak ik de beeldverbinding voor ze. Verder coach ik de mensen bij het verbeteren van hun leefstijl, zodat hun klachten verminderen. Ik merk dat veel patiënten het zelf meten en het beeldbellen fijn vinden. Het feit dat ze altijd kunnen beeldbellen met NAAST geeft een gevoel van veiligheid. Ze weten ook dat hun waardes direct worden gecontroleerd en dat ze worden gebeld als er afwijkingen zijn. Dat geeft patiënten rust.”

‘Goede zorg voor iedereen’
“Menzis vergoedt de komende drie jaar de kosten. Goed nieuws, want deze digitale zorg is de toekomst. De komende jaren zullen er meer patiënten met hartfalen bijkomen, terwijl het aantal verpleegkundigen ongeveer gelijk zal blijven. Nu kunnen we toch alle patiënten goede zorg bieden.”

Anneke van Anken
Verpleegkundig specialist hartfalen
Sensire/Slingeland

Bekijk ook de video van Omroep Gelderland.

Wat is hartfalen?
Hartfalen is een aandoening waarbij de pompfunctie van het hart langzaam afneemt. Daardoor pompt het hart minder goed bloed door het lichaam. De aandoening kan veel klachten veroorzaken. De patiënt kan snel vermoeid raken, kortademig zijn, duizelig en verward zijn, pijn op de borst hebben, vaak moeten plassen, onrustig slapen en veel vocht vasthouden.

  • 227.000 mensen hebben hartfalen;
  • 40.000 mensen per jaar krijgen de diagnose hartfalen;
  • 7.600 mensen per jaar sterven aan hartfalen;
  • 88% van de mensen met hartfalen is ouder dan 88.

Op de website van Menzis worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om u relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in onze cookiepolicy