Speciale zorg voor doven in de Gelderhorst in Ede

gebarentaal

Doven en slechthorenden lopen een groter risico om langer met ziekten door te lopen., blijkt uit onderzoek. Daarom werkt De Gelderhorst in Ede, een woon- en zorgcentrum voor oudere doven en slechthorenden, met een gespecialiseerde praktijkondersteuner in de huisartsenpraktijk die aan het centrum verbonden is.

24 november 2015

Maarten Philipsen van Huisartsenpraktijk Medisch Centrum Maandereng is al 17 jaar de vaste huisarts van De Gelderhorst. “Dat heeft tot voordeel dat je je meer in die zorgverlening kunt specialiseren”, zegt hij. Spreekuren doet hij altijd met een tolk erbij. Maar ook het maken van afspraken vereist een andere aanpak:

Mensen die hier zelfstandig wonen, stoppen bijvoorbeeld een briefje in de bus, maar dan moet ik gaan vragen wat er aan de hand is. Op een uitnodiging voor een griepprik wordt nauwelijks gereageerd.

Daarom krijgt Maarten sinds half juli hulp van praktijkondersteuner Dorien de Graaf. Zij helpt met het verhelderen van de zorgvraag, geeft extra uitleg aan de patiënten en informeert andere zorgverleners over de communicatie met doven en slechthorenden.


Extra begeleiding en uitleg nodig

Dorien:

Als cliënten een vraag hebben, kunnen ze bij mij langskomen voordat ze naar de dokter gaan. De toegang is laagdrempelig en omdat ik zelf doof ben, is een tolk niet nodig. In het hele traject van klacht naar diagnose naar behandeling naar nazorg hebben doven en slechthorenden extra begeleiding en uitleg nodig. Zeker de oudere mensen die in De Gelderhorst wonen, missen basale kennis en informatie die voor horenden vanzelfsprekend is.

Hierdoor houden deze mensen zich vaak niet aan adviezen of nemen ze hun medicatie niet of niet goed in. Ook lopen velen te lang door met klachten.


Folder in gebarentaal

Doven hebben een eigen taal en de informatie in een patiëntenfolder of een bijsluiter begrijpen ze vaak niet, zegt Maarten.

Dat betekent dat het taalgebruik en de opzet van de informatie moet worden aangepast, ook op papier. We zijn begonnen met de praktijkfolder met veel foto’s en plaatjes. En we maken gebruik van de dienstverlening van PoliDOSH.

PoliDOSH is een polikliniek, die ondersteuning biedt in de communicatie tussen een arts en een dove of slechthorende. Dorien werkt hier ook als verpleegkundige.


De Gelderhorst blij met praktijkondersteuning

Jan Tempelaar, directeur/bestuurder van De Gelderhorst signaleert nog een extra probleem:

In de jaren '70 vond men gebarentaal geen goede communicatie oplossing en vond men dat doven moesten leren spreken. Die generatie woont nu in De Gelderhorst. Veel oudere doven kunnen zich dus eigenlijk moeilijk uiten, niet in gebarentaal en niet in spreken. Het gevolg is dat ze dan ook vaak doen of ze het wel begrepen hebben, terwijl dat niet zo is.

Jan is blij dat Menzis het initiatief van de praktijkondersteuning heeft omarmd.


Menzis financiert de inzet van de gespecialiseerde praktijkondersteuner om de kwaliteit van zorg te verbeteren en te voorkomen dat patiënten onnodig naar het ziekenhuis moeten.

Voor mobiel graag portret weergave gebruiken als u wilt chatten.
Connectie maken
Let op! Op mobiel kan de verbinding verloren gaan, als u een andere app opent of een andere pagina.
Medewerker is aan het typen
Chat reeds actief

U heeft al een chat scherm open in een andere tab. U kunt maar 1 chat venster actief hebben.

Stoppen met chat?

Weet u zeker dat u de chat wilt stoppen?

..

{1}

{2}

Op de website van Menzis worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om u relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in onze cookiepolicy