Winterswijk: spoedeisende hulp en huisartsenpost onder één dak

huisarts en patiënte

Vanaf eind maart zitten in Winterswijk de spoedeisende hulp en de huisartsenpost in één pand. Dit betekent niet alleen prettiger werken voor de zorgverleners (korte lijnen, makkelijk overleggen met collega’s), maar het is ook in het belang van de patiënt. Die heeft nu één loket voor goede zorg. Belangrijk, zeker in dit puntje van de Achterhoek met relatief veel kwetsbare mensen.

24 november 2015

Er is nu één ingang, één balie, één wachtkamer. Tijdens de openingstijden van de huisartsenpost ziet de huisarts of de huisartsassistent de patiënt en zonodig verwijst deze door naar de spoedeisende hulp van het ziekenhuis. Jessica Schenau, directeur huisartsenpost Oost-Achterhoek, ziet daar de voordelen van: 

We kunnen nu veel sneller reageren, ook bij levensbedreigende situaties. Daarnaast zijn er ook voordelen voor het personeel. We zitten nu in een verbouwd pand waar het prettig en comfortabel werken is. En we hebben ook de apotheker onder één dak, alles bij de hand dus. De huisartsenpost zat twaalf jaar lang op honderd meter van de spoedeisende hulp. Eigenlijk was dat erg onlogisch.

Goede zorg is vanzelfsprekender

Jessica zegt dat de nieuwe situatie – alles onder één dak – het overleg over een patiënt vergemakkelijkt. En dat de overdracht van huisarts naar ziekenhuis soepeler verloopt.

We kunnen elkaar ook helpen als het druk is, of als een klacht erg gecompliceerd is – samen weet je méér. Deze samenwerking maakt het ook vanzelfsprekend dat we van elkaar leren, heel waardevol! Ik hoor ook van patiënten dat ze de nieuwe situatie waarderen. Ze vinden het pand mooi en handig dat alles dicht bij elkaar zit.

Wat voor zorg de patiënt ook nodig heeft, hij heeft nu één aanspreekpunt bij één loket. Maar het belangrijkste is dat we nu hechter samenwerken en dat daardoor het leveren van goede zorg vanzelfsprekender is geworden.

Meer samenwerking, betere zorg

Christine Sloetjes, regiomanager Oost bij Menzis, is blij met het initiatief om de huisartsenpost Winsterwijk onder één dak te laten samenwerken met de spoedeisende hulp van het Steekziekenhuis Koningin Beatrix: “Ze zaten al wel bij elkaar in de buurt en er waren ook al contacten, maar het waren toch gescheiden werelden.”

Christine zegt dat Menzis niet alleen heeft meegepraat en meegedacht, maar ook financieel heeft bijgedragen om de huisartsenpost en spoedeisende hulp beter te laten samenwerken. Wat is dan precies het belang van Menzis?

Ten eerste: de zorg verbetert door de samenwerking en dat is goed voor onze verzekerden. Daarnaast worden beide organisaties gefinancierd door verzekeringsgeld, dus wij hebben er baat bij dat die samenwerking efficiënt verloopt. En efficiënt wil ook zeggen dat er geen onnodige verwijzingen naar het ziekenhuis plaats vinden. Vaak kan de huisarts prima de nodige zorg leveren. Dat is ook direct in het voordeel van de patiënt, die betaalt dan geen eigen risico.

Voor mobiel graag portret weergave gebruiken als u wilt chatten.
Connectie maken
Let op! Op mobiel kan de verbinding verloren gaan, als u een andere app opent of een andere pagina.
Medewerker is aan het typen
Chat reeds actief

U heeft al een chat scherm open in een andere tab. U kunt maar 1 chat venster actief hebben.

Stoppen met chat?

Weet u zeker dat u de chat wilt stoppen?

..

{1}

{2}

Op de website van Menzis worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om u relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in onze cookiepolicy