Platform brengt zorgnetwerk rondom oudere bij elkaar

dame in gesprek met thuiszorg

Het digitale platform OZOverbindzorg zorgt voor betere afstemming tussen zorgverleners zodat de zorg beter aansluit bij wat cliënten nodig hebben. "OZOverbindzorg stelt de cliënt écht centraal", zegt wijkziekenverzorgende Truus Westerik van Buurtzorg Goor.

4 oktober 2016

Ouderen die zorg nodig hebben en thuis wonen, hebben vaak een heel zorgnetwerk om zich heen. Een netwerk van partijen zoals de huisarts, apotheker, fysiotherapeut en thuiszorg. Maar ook mantelzorgers, vrienden en familieleden.

 

Betere samenwerking, betere zorg

Via het online platform OZOverbindzorg (OZO staat voor Ouderen Zorg) kan iedereen in het netwerk, inclusief de cliënt zelf, snel en effectief met elkaar communiceren. Zo ontstaat betere samenwerking, waardoor de zorg beter afgestemd kan worden. Het platform wordt mede mogelijk gemaakt door een financiële ondersteuning van Menzis.

 

ozoverbindzorg
OZOverbindzorg werkt heel eenvoudig. Via een beveiligde webpagina heeft iedereen in het zorgnetwerk de actuele situatie van de cliënt goed in beeld en kan er tijdig worden bijgestuurd. De cliënt staat hierbij centraal en bepaalt zelf wie toegang krijgt tot zijn webpagina.


Voordelen

Wijkziekenverzorgende Truus Westerik begeleidt in de regio Salland vier cliënten die ook meedoen aan OZOverbindzorg. Ze ziet veel duidelijke voordelen in het nieuwe digitale communicatiemiddel:

Ik vind het een heel praktisch systeem. Het maakt dat ik sommige onderdelen van mijn werk als verpleegkundige efficiënter kan doen. Met name de communicatie met zorgaanbieders en cliënten. De onderlinge lijntjes zijn korter en er is zo min mogelijk ruis.
Truus Westerik Wijkziekenverzorgende

OZOverbindzorg is specifiek voor mensen die vaak te maken hebben met  zorgverleners van meerdere disciplines tegelijk. En dan is het belangrijk dat er duidelijk en snel wordt gecommuniceerd.

Verschillende disciplines, bijvoorbeeld de huisarts, fysiotherapeut en verpleegkundige kunnen elkaar aanvullen en heel simpel en snel samen een behandelplan opstellen voor hun gezamenlijke cliënt, zonder dat ze daarvoor bij elkaar hoeven te komen. Dat bespaart dus tijd. En er ontstaat veel minder verschil van inzicht of miscommunicatie.

Als verpleegkundige zie ik natuurlijk dat zorgverleners allemaal het beste voor hebben met een cliënt. Tegelijkertijd zie ik ook wel eens dat de zorg niet altijd even goed op elkaar is afgestemd. Ik denk dat OZOverbindzorg daar bij kan helpen, omdat het de cliënt centraal stelt.

De snellere en duidelijkere communicatie via OZOverbindzorg levert niet alleen de zorgverleners tijdwinst op, maar ook de cliënt:

Een cliënt of mantelzorger is altijd op hoogte van wat er speelt. Je kunt bijvoorbeeld nog eens rustig nalezen wat de apotheker ook alweer precies gezegd heeft over dat medicijn of wat de huisarts heeft geconsulteerd. Alles staat netjes zwart op wit. Dat maakt het voor mij ook makkelijker om de familie of andere betrokkenen goed te informeren.

Bij het spreekuur van de huisarts ben je altijd gebonden aan een vaste tijd en plaats. Dat is bij dit systeem niet zo. Een cliënt of zorgverlener kan informatie lezen of een vraag stellen waar en wanneer het uitkomt. Om de huisarts een vraag te stellen, hoef je nu dus niet meer te bellen met de praktijk om vervolgens, als je pech hebt, lang in de wacht te staan. Of een antwoordapparaat te horen te krijgen.

Wat ik ook heel belangrijk vind, is dat een cliënt altijd zelf bepaalt of hij of zij mee wil doen en gegevens wil delen. En met wie. Een cliënt blijft dus altijd zelf de baas over zijn of haar eigen account en gegevens. En het mooie is dat ook mensen die zelf geen internet gebruiken tóch mee kunnen doen. Bijvoorbeeld via een familielid of mantelzorger. Die kunnen berichten voorlezen aan de cliënt en namens hem of haar vragen stellen of reageren op berichten.

Met OZOverbindzorg verandert er dus veel in hoe cliënten en zorgverleners gegevens delen en met elkaar communiceren. Maar wat niet verandert is dat mensen goede zorg krijgen.

Inhoudelijk verandert het werk als verpleegkundige niet en het is nog altijd de huisarts die de diagnose stelt. Daar verandert de techniek niets aan.

Wilt u meer weten? Kijk op ozoverbindzorg.nl
Voor mobiel graag portret weergave gebruiken als u wilt chatten.
Connectie maken
Let op! Op mobiel kan de verbinding verloren gaan, als u een andere app opent of een andere pagina.
Medewerker is aan het typen
Chat reeds actief

U heeft al een chat scherm open in een andere tab. U kunt maar 1 chat venster actief hebben.

Stoppen met chat?

Weet u zeker dat u de chat wilt stoppen?

..

{1}

{2}

Op de website van Menzis worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om u relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in onze cookiepolicy