Betere zorg voor COPD-patiënten in de Achterhoek

copd achterhoek

COPD InBeeld is een proef van Sensire (thuiszorg) en Slingeland Ziekenhuis (longpoli) dat door Menzis wordt ondersteund. De zorgverlener en de patiënt communiceren via beeldbellen op een tablet. “Zo kunnen we alert reageren.”

6 december 2016

Hoe werkt de proef? Patiënten met ernstige COPD – een chronische longziekte – vullen 2 keer per week een vragenlijst. Dat doen ze via een speciale app (cVitals) op de tablet. Als de patiënt de app aanklikt, kan hij 10 vragen beantwoorden met een cijfer tussen de 1 en de 10. Op deze lijst staan vragen als: hoe benauwd bent u, moet u veel hoesten, beïnvloedt het uw dagelijks leven? Hoe lager de score, hoe beter het gaat met de patiënt.

 

Kwetsbare patiënten

De scores komen binnen bij het Medisch Service Centrum van Sensire. Scoort de patiënt te hoog, dan neemt een longverpleegkundige van Sensire contact op met de patiënt via de tablet. Vertrouwt de longverpleegkundige het niet, dan vraagt zij de verpleegkundig specialist van het Slingeland Ziekenhuis om – ook via de tablet – contact op te nemen met de patiënt. Die doet dat vaak al binnen een uur, het gaat immers om kwetsbare longpatiënten.

 

Intensief persoonlijk contact

Ingrid Zweers, longverpleegkundige van Sensire, zegt dat het beeldbellen nu alleen nog beschikbaar is voor geselecteerde COPD-patiënten, die onder controle staan van de longarts van het Slingeland Ziekenhuis. Gezien de positieve ervaringen verwacht ze dat meer ziekenhuizen dit initiatief gaan invoeren. Ingrid:

ingrid zweers

In het begin waren patiënten terughoudend. Zo van: krijg ik wel de zorg die ik nodig heb? Ik begrijp die reactie, maar het tegendeel is waar. De tablet blijkt juist een prima middel om het persoonlijk contact te versterken. Als longverpleegkundige ken ik de patiënten, als ik ze spreek en zie op het scherm, voelt dat voor hen vertrouwd. En als het nodig is, doe ik een huisbezoek.

Benauwdheid voorkomen

Ingrid zegt dat er in het Slingeland Ziekenhuis nu ook een proef loopt met beeldbellen met hartfalenpatiënten. Zij noemt beeldbellen een verrijking, ook voor COPD-patiënten.

Ik hoor en zie de patiënt, ben dichtbij. Het voorkomt ook onnodige huisbezoeken en ziekenhuisconsulten, dus ons werk is efficiënter geworden. Feitelijk hebben we nu vaker contact met de patiënt, maar korter, intensiever en alleen als het nodig is. Er is nu ook tijd om via het beeldbellen de patiënt te leren met zijn ziekte om te gaan.

Veel COPD-patiënten zijn geneigd hun aandoening of klachten onbelangrijker te maken dan ze zijn. Terwijl ‘een beetje benauwd’ vaak een signaal is dat zich een nieuwe benauwdheidsaanval ontwikkelt. Waar het ons om gaat is dat zij signalen tijdig herkennen en zo tijdig een extra pufje nemen en meer rust. Zo zijn al veel ziekenhuisopnames voorkomen.

Dicht bij elkaar

Maritha Spekschoor, verpleegkundig specialist longziekten van het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem zegt dat van de 80 patiënten die de vragenlijst invullen, er pakweg 10 in contact komen met Sensire.
maritha spekschoor

Eén of 2 daarvan zijn er zo slecht aan toe, dat ik contact met ze opneem. Vaak al binnen een uur na het gesprek met Sensire. Voor de een regel ik een recept. De ander wil ik graag zien, op het scherm of op de longpoli. Als ik zie dat het misgaat, regel ik per direct een ziekenhuisopname.

Dankzij het beeldbellen kunnen we alert reageren. Veel patiënten zijn blij dat we meekijken. Als ik rustig blijf tijdens hun benauwdheid, dan kalmeert hen dat. Mijn meekijken geeft hen houvast.

Menzis draagt bij

De proef, die in 2010 is gestart, wordt nu nog bekostigd door het Slingeland Ziekenhuis en Sensire. Vanwege de goede resultaten neemt Menzis de financiering vanaf 2017 over. Hiermee vergoeden we deze innovatieve longzorg voor alle longpatiënten in de regio die daar baat bij hebben.

Joris van Eijck (directeur Zorg van Menzis) roemt het initiatief van Sensire en het Slingeland Ziekenhuis, die COPD InBeeld samen hebben opgepakt:
joris van eijck

We stimuleren graag innovatieve zorg die de kwaliteit voor patiënten verhoogt en de doelmatigheid bevordert. Met deze proef, gericht op meerwaarde voor de patiënt, worden ziekenhuis en wijkverpleging samen uitgedaagd om betere zorg te leveren tegen lagere kosten.

Sensire en het Slingeland Ziekenhuis stellen patiënten in staat meer grip te hebben op hun ziekteproces. Dat past uitstekend in onze visie op gezondheid en gezondheidszorg."

Tonie Veenhuis, Doetinchem:

'Beeldbellen stelt me gerust'

“Toen ze mij voorstelden te gaan beeldbellen, dacht ik: wat moet ik ermee? Maar nu vind ik het fijn. Laatst nog voelde ik me slecht en dat vulde ik ook in op de lijst. Binnen twee minuten kwam er een oproep op m’n tablet. Ik vertelde dat ik de dosis prednison had verdubbeld.

De medewerkster van Sensire vond het verstandig dat ik hierover zou overleggen met de verpleegkundig specialist van Slingeland Ziekenhuis. En die nam binnen 10 minuten contact met me op. En na drie dagen weer, om te vragen hoe het met me ging. Dat beeldbellen stelt me gerust. Beter zal ik er niet van worden, maar ik kan mijn longen wel langer op het huidige niveau houden.”

Joop Bremer, Didam:

‘Minder kans op besmetting’

“Groot voordeel van het 2 keer per week invullen van de lijst, is dat ik zelf kan zien hoe het met me gaat – een hele geruststelling. Daarbij voorkomt het beeldbellen dat ik niet onnodig naar het ziekenhuis hoef. Belangrijk, want elke keer dat ik naar buiten ga, moeten mijn longen acclimatiseren, dat geeft vaak benauwdheid.

De capaciteit van mijn longen is nog maar 22%, zit dag en nacht aan de zuurstof. Als ik naar het ziekenhuis zou gaan, voelt dat als een halve marathon én ik loop risico op besmetting. Beeldbellen voorkomt dat. Eerst dacht ik dat het wat onpersoonlijk zou zijn, maar zo voelt dat helemaal niet.”

Edith Schippers

Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

‘Belangrijke stap’

“Voor de groeiende groep longpatiënten in Nederland is beeldbellen goed nieuws. In plaats van vermoeiende bezoeken aan het ziekenhuis te moeten brengen, kunnen zij begeleiding en behandeling krijgen in hun eigen vertrouwde omgeving: van wachtkamer naar huiskamer. Een belangrijke stap op het gebied van eHealth, die de kabinetsdoelstellingen weer dichterbij brengt.”
Voor mobiel graag portret weergave gebruiken als u wilt chatten.
Connectie maken
Let op! Op mobiel kan de verbinding verloren gaan, als u een andere app opent of een andere pagina.
Medewerker is aan het typen
Chat reeds actief

U heeft al een chat scherm open in een andere tab. U kunt maar 1 chat venster actief hebben.

Stoppen met chat?

Weet u zeker dat u de chat wilt stoppen?

..

{1}

{2}

Op de website van Menzis worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om u relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in onze cookiepolicy