Kwaliteit zorg omhoog, administratieve lasten omlaag

verplegers en manager

Nieuwe afspraken tussen Philadelphia, de landelijke zorginstelling voor mensen met een verstandelijke beperking en Menzis Zorgkantoren maken het mogelijk om de kwaliteit van zorg structureel te verbeteren en tegelijk de administratieve druk flink te verlagen. Het is voor het eerst in Nederland dat een zorgkantoor en zorgorganisatie in gehandicaptenzorg een dergelijke afspraak met elkaar maken.

15 december 2016

Beide partijen tekenden hiervoor op donderdag 15 december in Amersfoort een intentieverklaring. Uitgangspunt is wederzijds vertrouwen: aanbesteding en maandelijkse verantwoording worden geschrapt. dat betekent een flinke verlaging van de administratieve druk voor de zorginstelling.

Menzis en Philadelphia Zorg brengen zo het kwaliteitskader van de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) met een experiment ‘regelarm werken’ in de praktijk.

jan megens

Jan Megens

manager Menzis Zorgkantoren

De inkoop van zorg voor mensen die in de gehandicaptenzorg onder de Wet Langdurige Zorg vallen is stabiel en structureel. De zorgzwaarte is voorspelbaar.

Waarom moeten we dan elk jaar opnieuw een aanbestedingsprocedure volgen? En wanneer zetten we de stap naar een landelijk ontworpen kwaliteitskader als inkoop instrument?

Als je al jaren in goede harmonie met elkaar samenwerkt, moet je elkaars expertise en intenties ook kunnen vertrouwen.

bas bodzinga

Bas Bodzinga

directeur Marketing & Verkoop, Philadelphia Zorg

Philadelphia is al jaren bezig de regeldruk in de zorg te verminderen. Door met Menzis tot duurzame afspraken met meerjarig perspectief te komen, slaan we een enorme slag.

We willen allebei de kwaliteit van zorg structureel verbeteren. Dat doe je niet door elkaar in een wurggreep te houden van tijdrovende regels die schijnzekerheid bieden, maar door elkaar te vertrouwen. Dat is de basis voor echte verbetering.

De intentieverklaring geldt drie jaar. Per regio maken de partijen financiële afspraken en de verantwoording van de geleverde zorg volgt bij een jaarlijkse eindafrekening.

Philadelphia en Menzis wisselen tijdens periodieke gesprekken transparante en relevante informatie met elkaar uit. Deze gedeelde informatie vormt ook het uitgangspunt voor de verbeterafspraken die Philadelphia in overleg met cliëntenraad en Menzis maakt.

Om de website van Menzis goed te laten werken en u de beste online ervaring te bieden gebruiken we cookies. U geeft ons toestemming als u onze website verder bezoekt of op "ik ga akkoord" drukt. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Voor meer informatie, bekijk ons cookiebeleid.