Minder verwijzingen naar het ziekenhuis door betere samenwerking

man bij de huisarts

Twentse huisartsen, ziekenhuizen en medisch specialisten werken sinds een jaar nauwer samen om Twentenaren sneller de juiste zorg te kunnen geven, op de juiste plek. In het ziekenhuis als het moet, bij de huisarts als het kan. Wat zijn de ervaringen na één jaar met deze nieuwe manier van samenwerken?

13 juni 2017

Via de samenwerking met de naam ECMS (Eenmalige Consultatie Medisch Specialist) kan de huisarts een patiënt insturen naar een medisch specialist voor een eenmalig consult.

Nadat hij een patiënt heeft gezien, geeft de specialist een behandeladvies aan de huisarts. De specialist maakt geen gebruik van de uitgebreide diagnostische mogelijkheden van het ziekenhuis. Het gaat alleen om 'hoofd en handen' van de specialist.

Zo kan de huisarts als hoofdbehandelaar eenvoudig zijn diagnose toetsen bij de specialist.


Minder doorverwijzingen, meer duidelijkheid

En deze aanpak werkt: in 97% van de gevallen had de huisarts voorheen direct doorverwezen. En in 76% van de gevallen was de huisarts na consultatie door de specialist in staat de zorg zelf voort te zetten en hoefde de patiënt niet te worden doorverwezen naar het ziekenhuis. Dat scheelt tijd, eigen risico en een boel geregel.

Het eenmalige consult bij de specialist geeft vaak zoveel duidelijkheid, dat voor een aantal patiënten een vervolgconsult bij een huisarts ook niet meer nodig is. Andere patiënten vonden een vervolgafspraak bij de huisarts juist prettig, om de vragen die opkwamen na het consult bij de specialist, te beantwoorden. Patiënten waarderen het ECMS met gemiddeld een 8,5.

Een patiënt reageerde:

Door internet, verhalen van andere mensen en je bezoek aan de huisarts krijg je soms veel informatie. Het is dan heel prettig dat een specialist kan verduidelijken wat er aan de hand is.

Anja van Kempen, huisarts in Haaksbergen en mede-initiatiefnemer van het project:

anja van kempen

Via ECMS kan ik als huisarts medisch specialistische kennis inzetten zonder de verantwoordelijkheid voor de patiënt direct over te dragen. Heel plezierig, de ene keer ter geruststelling van de patiënt, soms ter ondersteuning van een diagnose die ik heb gesteld of bij twijfel of een verwijzing nodig is.

Andere deelnemende huisartsen gaven aan dat zij vooral tevreden zijn over het ECMS vanwege de service- en patiëntgerichtheid.

Specialisten die meewerken aan de proef zijn ook positief. Zij zien een verbeterde afstemming met de huisartsen in een vroegtijdig stadium. Onnodige verwijzingen worden voorkomen. Zoals reumatoloog Wiepke Drossaers:

wiepke drossaers

Huisartsen kunnen veel gerichter hun behandelplan maken en de patiënt met een gerichter beleid naar een therapeut sturen, wat leidt tot kwaliteitsverbetering, efficiëntie en kostenbesparing.


Over zorgnetwerk Zenderen

zenderen zorgnetwerk
Het project eenmalige consultatie is een initiatief van de partners in netwerkorganisatie Zenderen: de zorggroepen THOON en FEA, de ziekenhuizen MST en ZGT en Menzis. Roset faciliteert het project.

Meer informatie leest u op zenderen.net.

Voor mobiel graag portret weergave gebruiken als u wilt chatten.
Connectie maken
Let op! Op mobiel kan de verbinding verloren gaan, als u een andere app opent of een andere pagina.
Medewerker is aan het typen
Chat reeds actief

U heeft al een chat scherm open in een andere tab. U kunt maar 1 chat venster actief hebben.

Stoppen met chat?

Weet u zeker dat u de chat wilt stoppen?

..

{1}

{2}

Op de website van Menzis worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om u relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in onze cookiepolicy