Zorg verbeteren tegen lagere kosten

waardegerichte zorginkoop

Bij de inkoop van zorg voor onze ruim 2,2 miljoen verzekerden zijn de wensen en behoeften van onze klanten het belangrijkste uitgangspunt. We zijn er voor jong en oud, voor gezond en ziek, voor nu en in de toekomst.

23 november 2017

Daarom is Menzis onlangs gestart met een nieuwe manier van afspraken maken met zorgaanbieders bij de behandeling van heup- en knieartrose en staaroperaties. Menzis vindt het belangrijk dat u goede kwaliteit van zorg krijgt. Het gaat er niet alleen om hoe de zorg wordt verleend, maar ook om het resultaat. Na bijvoorbeeld een knieoperatie wilt u weer goed kunnen lopen. Dat is kwaliteit van zorg. Als de operatie in één keer goed gaat zonder complicaties of infecties, scheelt dat extra behandelingen en zorg voor de patiënt en daarmee ook kosten.

Meer aandacht voor kwaliteit
Nog meer aandacht voor kwaliteit van zorg heeft dus veel voordelen, zoals minder infecties bij patiënten die een nieuwe heup hebben gekregen. Suzanne Oostvogels (productexpert bij Menzis) geeft een paar voorbeelden: “We hebben bijeenkomsten georganiseerd voor zorgaanbieders waar zij samen kijken naar verbetermogelijkheden. Een opvallend verschil tussen ziekenhuizen is bijvoorbeeld het aantal polikliniekbezoeken. Het ene ziekenhuis ziet de patiënt gemiddeld zes keer op de poli voor een heupoperatie. Het andere ziekenhuis gaf aan de patiënt slechts gemiddeld drie keer te zien. Waar ligt dat aan? Andere procedures? Efficiënter werken? Betere voorlichting? Het is mooi om te zien dat ziekenhuizen door deze bijeenkomsten en informatie aan het denken worden gezet en nader gaan kijken naar hun interne processen. Een ander voorbeeld: ziekenhuis A had na een heupoperatie meer verpleegdagen dan ziekenhuis B. Dat had onder meer te maken met de aanpak in ziekenhuis A.”

Samen met zorgaanbieders
Suzanne ziet door deze bijeenkomsten dat het vergelijken en bespreken van elkaars aanpak waardevolle inzichten oplevert. Waarvan meerdere ziekenhuizen – en hun patiënten – kunnen profiteren: “Zo was er een ziekenhuis dat een app had laten ontwikkelen, waarmee patiënten voor hun operatie informatie krijgen over het hele ‘zorgpad’. Andere ziekenhuizen zeiden dat te hebben overwogen. Ze hebben het niet doorgezet, omdat ze dachten dat zo’n app niet zou aanslaan bij onder meer de oudere patiënten. Maar dat blijkt dus mee te vallen.” Suzanne durft op basis van deze eerste bijeenkomsten al wel een conclusie te trekken: “Iedereen praat open en eerlijk en is bereid om zijn kennis en ervaringen met andere zorgaanbieders te delen. Iedereen weet: door samen te werken kunnen we de zorg verbeteren.”

Menzis en Santeon krijgen prijs           
Menzis en Santeon werken al enige tijd samen op het gebied van ‘waardegerichte zorginkoop’. Santeon is een samenwerkingsverband van zeven ziekenhuizen, waaronder het Martini Ziekenhuis te Groningen en Medisch Spectrum Twente. In mei 2017 kregen Menzis en Santeon de ‘prijs voor excellente samenwerking’ op het jaarlijkse Value-Based Health Care Event.

 

Voor mobiel graag portret weergave gebruiken als u wilt chatten.
Connectie maken
Let op! Op mobiel kan de verbinding verloren gaan, als u een andere app opent of een andere pagina.
Medewerker is aan het typen
Chat reeds actief

U heeft al een chat scherm open in een andere tab. U kunt maar 1 chat venster actief hebben.

Stoppen met chat?

Weet u zeker dat u de chat wilt stoppen?

..

{1}

{2}

Op de website van Menzis worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om u relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in onze cookiepolicy