Blog: Patiënt aan de knoppen door inzicht in zorgkwaliteit

De patiƫnt centraal in de zorg; het is een breed omarmd devies. Maar om dit mogelijk te maken is informatie over de kwaliteit van zorg nodig.

20 maart 2018

De voorzitter van de raad van bestuur van het St. Antoniusziekenhuis, een lid van de raad van bestuur van Lentis, de directeur van de Patiëntenfederatie Nederland en de directeur zorg van Menzis reageren in een gezamenlijk ingezonden stuk op het besluit van het Diakonessenhuis om kwaliteitsindicatoren te schrappen.

Regel- en administratiedruk in de zorg is een actueel thema. Vorige week weren er weer schrapsessies om overbodige administratieve regeldruk in de zorg aan te pakken. Dezelfde week maakte het diakonessenhuis bij Zorgvisie kenbaar dat ze een groot aantal regels gaan schrappen. En op 27 maart komt BNR met een zorgdebat over bureaucratie in de zorg. Maar tegenover de luide roep om minder regels staat ook een tegengeluid: niet elke vorm van administratie is overbodig. Sommige metingen zijn zelfs cruciaal om de beste zorguitkomsten voor de patiënt centraal te kunnen stellen. In dit gezamenlijke artikel  plaatsen de auteurs de kanttekening: overmatige regeldruk bestrijden is goed, maar moet de ontwikkeling en verbetering van zorgkwaliteit tegelijkertijd niet lamleggen.

U vindt het ingezonden artikel hier.

Op de website van Menzis maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wilt u dit liever niet? Dan kunt u via de link “instellingen aanpassen” uw voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vindt u in onze cookiepolicy.