Transparante online dienstverlening met aangescherpte regeling

Uw zorgpremie betalen

Menzis maakt steeds meer gebruik van nieuwe digitale mogelijkheden in zijn dienstverlening. Dat is prettig voor de klant, want die heeft graag sneller, persoonlijker en directer contact. Recent is echter gebleken dat sommige online toepassingen die bedoeld zijn om de dienstverlening zo goed en persoonlijk mogelijk te maken, op gespannen voet kunnen staan met de privacy.

12 juni 2018

Nadat op woensdag 11 april jl. bleek dat een tracking-pixel (een cookie-variant) op de Menzis website surfgedrag aan Facebook doorstuurde, heeft Menzis per direct alle cookies stopgezet. Ook kondigden wij aan het cookiebeleid tegen het licht te houden en aan te scherpen.

Aanscherping
Menzis heeft onder meer de instellingen aangescherpt en het privacystatement duidelijker gemaakt voor de klant. Veel soorten cookies zijn belangrijk om de online dienstverlening zo goed mogelijk te maken. De klant moet helder geïnformeerd worden over welke cookies worden gebruikt en waarom. Cookies waarbij andere organisaties dan Menzis zijn betrokken, worden enkel gebruikt na toestemming van de klant. Echter mag en zal Menzis - na toestemming van de klant - enkel nog cookies gebruiken van organisaties, waarmee wij een heldere overeenkomst hebben over onder meer de bescherming van de privacy.

Welke cookies nog wel?
Concreet zijn er bepaalde cookies die Menzis nog wel gebruikt. Die zijn bedoeld om de dienstverlening zo goed mogelijk te maken. Het gaat dan bijvoorbeeld om het onthouden van de 2-staps verificatie bij het inloggen met DigiD. Deze cookie onthoudt dat de 2-staps verificatie is uitgevoerd en voorkomt dat de websitebezoeker dit bij elk bezoek moet doen. Ook gebruiken wij cookies die gebruikt kunnen worden voor onderzoek, waardoor we onze website kunnen verbeteren. Een voorbeeld is de ‘suggestie-knop' op onze website. Door middel van deze knop kunnen websitebezoekers aangeven of ergens onduidelijke informatie staat en kunnen ze mogelijk verbeteringen aan onze website doorgeven. Door het plaatsen van cookies kunnen we de reacties van klanten relateren aan de pagina waarop ze de suggestie hebben achtergelaten. Vervolgens kunnen we deze suggesties beoordelen en wanneer nodig onze website aanpassen. Cookies die verder gaan dan deze twee voorbeelden worden pas ingezet nadat een klant daar toestemming voor heeft gegeven.

Nieuwe toepassingen
De ontwikkelingen in digitale dienstverlening gaan vliegensvlug. Daardoor komen er steeds weer nieuwe toepassingen die de dienstverlening aan klanten kunnen verbeteren. Voortaan gaan nieuwe cookietoepassingen met betrekking tot het verwerken van persoonsgegevens echter eerst door een zorgvuldig controleproces, waarbij nauwlettend de privacybescherming van de klant wordt meegenomen. Pas wanneer blijkt dat een toepassing, zoals een cookie, binnen de aangescherpte regeling –en de wetgeving- past, kan die worden gebruikt.

Vragen over cookiebeleid bij Menzis?
Lees hier meer over het cookiebeleid van Menzis.

 

Voor mobiel graag portret weergave gebruiken als u wilt chatten.
Connectie maken
Let op! Op mobiel kan de verbinding verloren gaan, als u een andere app opent of een andere pagina.
Medewerker is aan het typen
Chat reeds actief

U heeft al een chat scherm open in een andere tab. U kunt maar 1 chat venster actief hebben.

Stoppen met chat?

Weet u zeker dat u de chat wilt stoppen?

..

{1}

{2}

Op de website van Menzis worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om u relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in onze cookiepolicy