• .
  • .

Incontinentiemateriaal in 2018

We hebben nieuwe afspraken gemaakt

We hebben nieuwe afspraken gemaakt met zorgaanbieders voor levering van incontinentiemateriaal. Menzis heeft met sommige zorgaanbieders geen contract in 2018.

Waar kunt u terecht voor 2018?

Als uw huidige zorgaanbieder op de lijst staat, hoeft u niets te doen. De zorgaanbieder neemt contact met u op. Staat uw huidige zorgaanbieder niet in deze lijst? Dan kunt u twee dingen doen. Stap voor 1 januari 2018 over naar een aanbieder in onderstaande lijst. Dan krijgt u het incontinentiemateriaal, net zoals nu, volledig vergoed uit de Basisverzekering. De zorgaanbieder declareert rechtstreeks bij Menzis. 

Naam  Telefoonnummer
Alcura Apotheek  088 104 01 95
ApotheekZorg  088 044 07 74
BENU Direct  0800 655 55 55
Bosman Medische Hulpmiddelen  0800 06 62
Dantuma Medische Speciaalzaken  0800 280 04 09
Eldercare BV  079 361 00 81
Hoogland Medical  0800 022 07 05
Hulpmiddelbezorgd  0800 21 10
Mathot Medische Speciaalzaken  0800 18 97
Mediq CombiCare (absorberend)  0800 20 04
Mediq CombiCare (afvoerend)  0800 023 78 35
Medireva BV  0800 020 12 01
Medisofa  vind op deze lijst een leverancier in de buurt
Pluripharm Direct  0800 50 44

 

Wat als uw zorgaanbieder in 2018 geen contract heeft?

Wanneer u bij uw huidige zorgaanbieder wilt blijven, terwijl deze geen contract meer heeft met Menzis, dan kan dat. De vergoeding die u krijgt en de voorwaarden wijzigen wel. 

Wat wijzigt er voor u?

  • U moet vooraf toestemming vragen aan Menzis. Voeg een medische toelichting van uw arts toe.
  • U moet de nota eerst zelf betalen aan uw zorgaanbieder en u declareert de nota daarna bij Menzis
  • Uw vergoeding is afhankelijk van uw Basisverzekering                

    Vergoedingen voor niet-gecontracteerde aanbieders
  • Heeft u Menzis Basis Voordelig dan krijgt u 65% vergoed van het gemiddelde gecontracteerde tarief
  • Heeft u Menzis Basis dan krijgt u 75% vergoed van het gemiddelde gecontracteerde tarief
  • Heeft u Menzis Basis Vrij dan krijgt u een marktconform tarief vergoed

Veelgestelde vragen

Dan hoeft u niets te doen. Uw zorgaanbieder zal u informeren over de levering vanaf 2018.

Menzis stelt hoge eisen aan zorgaanbieders. De eisen gaan over de kwaliteit en de service naar u als klant. Zo hebben we alleen voor zorgaanbieders gekozen die een incontinentieverpleegkundige in dienst hebben. Daarnaast vinden we het belangrijk dat goede zorg voor iedereen betaalbaar blijft.

 Waarover maakt  Menzis afspraken met de zorgaanbieders?

Wij maken afspraken over de materialen, de zorg en de levering. We vinden het belangrijk dat:

  • de zorgaanbieder meerdere incontinentieverpleegkundigen in dienst heeft
  • een verpleegkundige bij u aan huis kan komen als dat nodig is
  • u telefonisch of per mail uw materiaal kunt bestellen
  • de producten op de eerstvolgende werkdag aan huis geleverd worden
  • u samen met de zorgaanbieder de geschikte hoeveelheid kunt bepalen die nodig
  • de zorgaanbieder de bezorgtijd tot 3 uur nauwkeurig aangeeft

Kan ik voor 2018 zelf een zorgaanbieder kiezen?

Boven aan deze pagina vindt u een lijst van de zorgaanbieders met wie Menzis in 2018 een contract heeft. Neem contact op met een zorgaanbieder uit de lijst en stap over. Dan krijgt u het incontinentiemateriaal, net als nu, volledig vergoed uit de Basisverzekering. De zorgaanbieder declareert rechtstreeks bij Menzis. Het verplicht eigen risico is van toepassing.

Komt u er niet uit? Bel dan gerust met onze Zorgadviseur 088 222 42 42

Het kan zijn dat u gevraagd wordt over te stappen op een ander merk of ander type materiaal, of dat de manier van levering verandert. Voor nieuw materiaal geldt altijd een proefperiode. Na de proefperiode overlegt de zorgaanbieder met u. Het definitief overzetten op ander materiaal gebeurt altijd in goed  overleg met u. In alle gevallen moet een nieuwe situatie voor u een goede oplossing zijn.

Hoe weet mijn nieuwe zorgaanbieder welk materiaal ik gebruik?

U moet dit zelf doorgeven aan uw nieuwe zorgaanbieder. Vraag bij uw huidige zorgaanbieder de medische toelichting en het overzicht van uw laatste bestelling op. Hiermee kan de nieuwe zorgaanbieder de hulpmiddelenzorg goed overnemen.

Alle zorgaanbieders bieden thuisbezorging aan. Dit is afgesproken. Als u dit niet wilt, kunt u dit met uw zorgaanbieder bespreken. Zij zijn niet verplicht om andere mogelijkheden voor levering aan te bieden.

Bespreek altijd eerst zelf uw klacht met uw zorgaanbieder. Hopelijk komt u er samen uit. Mocht dit niet lukken, dan kunt u altijd overstappen, het hele jaar door.

Hoe vraag ik vooraf toestemming als ik bij mijn huidige zorgaanbieder wil blijven?

Voor het indienen van een aanvraag is een medische toelichting nodig. Hiervoor hoeft u niet naar de huisarts: uw huidige zorgaanbieder heeft deze gegevens en kan de aanvraag namens u indienen bij Menzis. Wilt u dit  liever zelf doen? Vul dan het aanvraagformulier hulpmiddelen in.

Vraag bij uw huidige zorgaanbieder een kopie van de medische toelichting op en stuur deze mee met de aanvraag.

Voor mobiel graag portret weergave gebruiken als u wilt chatten.
Connectie maken
Let op! Op mobiel kan de verbinding verloren gaan, als u een andere app opent of een andere pagina.
Medewerker is aan het typen
Chat reeds actief

U heeft al een chat scherm open in een andere tab. U kunt maar 1 chat venster actief hebben.

Stoppen met chat?

Weet u zeker dat u de chat wilt stoppen?

..

{1}

{2}

Op de website van Menzis worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om u relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in onze cookiepolicy