Ook in praktische zin besteedt Jumbo aandacht aan het mentale aspect van werken in deze crisistijd. “Zo geven we tips hoe klanten op een respectvolle manier aan te spreken op het houden van minimaal anderhalve meter afstand en het meenemen van een winkelwagen. Veruit de meeste klanten zijn begripvol, maar soms reageren ze wat feller”, licht Verhoeven toe. “Hoe ga je daarmee om? Sommige medewerkers vinden dat best spannend.”
Verbinding in tijden van thuiswerken
Voor de medewerkers van het hoofdkantoor in Veghel gelden weer andere uitdagingen. Zoveel mogelijk mensen werken thuis, behalve als dat niet kan en medewerkers een functie hebben die cruciaal is om primaire bedrijfsprocessen op gang te houden. Verhoeven: “We hebben de medewerkers op het hoofdkantoor ingedeeld in a- en b-teams, zodat ze zoveel mogelijk verspreid werken.”
Met dagelijkse updates communiceert Jumbo met de thuiswerkers. “We werken veel met Q&A, posters, animaties, Jumbo-tv et cetera. Er zijn wat dat betreft veel communicatiekanalen in te zetten, waarmee we bijvoorbeeld tips geven over het inrichten van een werkplek of van de dag.”
Verhoeven noemt het belangrijk om in tijden van thuiswerken de verbinding met elkaar te blijven zoeken. “Normaal gesproken gebeurt dat deels vanzelf tussen de bedrijven door. Nu moet je daar, zeker als leidinggevende, nog bewuster mee bezig zijn. Denk aan een check-in aan het begin van de week en een check-out aan het einde van de week. Met elkaar als team in gesprek en contact blijven, ook al werk je op afstand van elkaar.”
Online oplossingen voor HR
Voor de afdeling HR heeft de coronacrisis vanzelfsprekend ook veel gevolgen. “Neem de Jumbo Academy”, zegt Verhoeven. “Daar zetten we coaching, trainingen, maar ook onze mbo- en hbo-opleidingen, daar waar het kan, in een razende snelheid om naar meer online oplossingen. Bij recruitment hetzelfde verhaal. Veel dingen kunnen niet meer zoals we gewend zijn, maar de business gaat door en moeten we blijven ondersteunen. In korte tijd moeten we allemaal leren omdenken, door ons af te vragen wat er nog wel kan in plaats van wat er niet meer kan. Dit leidt tot nieuwe ideeën en versnellingen waar we na de coronacrisis blijvend profijt van kunnen hebben.”
Vitaliteitsprogramma
Het vitaliteitsprogramma voor medewerkers dat Jumbo vorig jaar startte, krijgt momenteel een andere lading. “Het programma staat niet stil, maar we kijken wel welke goede elementen we kunnen gebruiken”, vertelt Verhoeven. “Zeker in het tweede kwartaal waren er veel sportactiviteiten gepland. Die gaan helaas niet door, maar andere interventies rond vitaliteit komen juist weer goed van pas. Op dit moment is het belangrijkste echter dat mensen goed door de coronacrisis komen. ‘Zorg goed voor jezelf én voor elkaar!’ is ons motto.”
Dit artikel is eerder verschenen op PW.net