Maak een gezonde werk prive balans bespreekbaar

Probeer de volgende tips

Veel medewerkers staan tijdens de vakantie vaak stil bij de werk-privé balans. Misschien hebben zij daar zelfs wel discussies of onenigheid over gehad. Waardoor de balans verstoort raakt, is voor iedereen anders. Dat ligt aan wat iemand belangrijk vindt in het leven, waar ze energie van krijgen of wat juist energie kost.

Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders de combinatie van werk en privé ervaren als een zware last: slechts 8% vindt hun leven goed in balans. Slechts 13% van de medewerkers combineert werk en privé moeiteloos.

Oorzaken van een verstoorde werk-privé balans

Om een verstoorde balans aan te kunnen pakken, is het belangrijk om te achterhalen wat de oorzaak is van het niet in balans voelen. Komt dat bijvoorbeeld doordat medewerkers:

-           Niet efficiënt genoeg met hun tijd omgaan (time management)
-           Niet vaak genoeg nee zeggen (grenzen stellen)
-           Geen keuzes durven maken
-           Niet voldoende dingen doen waar zij energie van krijgen
-           Te veel taken naar zich toe trekken (huishouden, verzorging, mantelzorg)
-           Problemen hebben met het onregelmatig werken
-           Sociale steun missen (thuis of op het werk)

Leidinggevenden voelen zich vaak belemmerd om over dit onderwerp te praten. Bijvoorbeeld omdat zij denken dat er sprake is van privé-gerelateerde zaken die ze niet kunnen oplossen, of ze willen zich niet mengen in een privésituatie. Ook hebben leidinggevenden soms het gevoel dat ze zelf mede schuldig zijn aan die verstoorde balans doordat er een hoge werkdruk is.  

Maak het bespreekbaar

Maar wist u dat de meeste medewerkers er geen moeite mee hebben wanneer de werkgever de balans tussen werk en privé aan de orde stelt? Slechts een kwart van hen vindt dat de werkgever daar niets mee te maken heeft. Toch bespreekt ruim 80% van de medewerkers dit onderwerp zelden of nooit met de leidinggevende. Als het wel ter sprake komt, vraagt dit van leidinggevenden de nodige tact.

Ten eerste is het belangrijk om als leidinggevende zintuiglijk scherp te zijn: ziet een medewerker er vermoeid uit, komt iemand vaak te laat of maakt een medewerker een afwezige indruk? De volgende stap is te informeren naar waar dat door komt. Ga zonder oordeel in dialoog met de medewerker. Zo is er voor alle partijen meer begrip en kunt u indien nodig tijdig hulp inschakelen.

Advies nodig?

Menzis WerkGezond helpt u en uw medewerkers graag met het creëren van een gezonde werk-privé balans. Neem voor meer informatie contact op met Menzis WerkGezond via  088-222 4500 of  werkgezond@menzis.nl

Op de website van Menzis worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om u relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in onze cookiepolicy