Zo maakt u ambassadeurs van uw medewerkers

7 tips om ambassadeursschap via social media een succes te maken

Als organisatie wilt u natuurlijk dat uw medewerkers ook ambassadeurs zijn van uw bedrijf. Dat ze de organisatie naar buiten toe positief overbrengen. Op feestjes, maar vooral via social media kunnen medewerkers een belangrijke pr-functie verrichten. Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw medewerkers als ambassadeurs de communicatie van uw organisatie naar een hoger niveau kunnen tillen?

15 oktober 2018

De grootste fans van uw organisatie? Uw eigen medewerkers. Zij zijn betrokken en kennen het bedrijf beter dan wie ook. Vaak vertellen ze dat maar al te graag aan anderen. Daarom zijn zij de perfecte ambassadeurs om uw bedrijf op een positieve manier onder de aandacht te brengen, uw merk persoonlijk te maken en te laten zien welke kennis er in huis is. Dat gebeurt bijvoorbeeld door op een feestje of bij ontmoetingen over hun werk te praten. Maar tegenwoordig kunnen ze veel meer mensen bereiken via social media. Bijvoorbeeld door simpelweg een vacature in de organisatie te delen op LinkedIn, maar dan met een eigen tekst erbij. Met de 4,4 miljoen Nederlanders* die nu met grote regelmatigheid LinkedIn raadplegen vergroot dat het bereik enorm. 

Meer lezen over betrokkenheid?

Employee advocacy: een win-win-situatie 

Employee advocacy wordt het genoemd, als eigen medewerkers hun bedrijf aanprijzen op social media. Deze manier van pr bedrijven heeft meerdere voordelen. Het vergroot de geloofwaardigheid, omdat consumenten andere mensen eerder vertrouwen dan een merk of organisatie. De attentiewaarde is groter: mensen lezen nu eenmaal liever persoonlijke berichten dan advertenties. Het kan schelen in de pr-kosten. En voor medewerkers zelf is het een manier om hun betrokkenheid bij het bedrijf te laten gelden en te vergroten. Kortom, een win-win-situatie voor medewerkers zelf en voor uw organisatie. 

Hoe wordt ambassadeurschap via social media een succes? Hier 7 tips

1 Niet iedereen is even handig met social media, dus maak het geen verplichting. Begin liefst eerst met een klein groepje enthousiaste medewerkers: mensen die veel weten over de organisatie, het DNA goed begrijpen, verstand hebben van hoe social media werkt, én een groot netwerk hebben in hun vakgebied. 

2 Stem samen vooraf de spelregels af. Wat wordt wel gedeeld en wat juist niet? Geef ze eventueel advies over het verbeteren van hun profiel.

3 Employee advocacy werkt het beste als de medewerkers het op een manier kunnen doen die ze zelf prettig vinden. Laat mensen binnen de context van de spelregels zelf hun onderwerp kiezen en geef geen vaste tekst mee. Dat betekent dat u de controle voor een deel moet loslaten en erop moet vertrouwen dat de medewerkers het bedrijf goed neerzetten. 

4 Motiveer ze door het ze een beetje makkelijk te maken. Help de medewerker bij het vinden van de juiste content. Stuur ze bijvoorbeeld een e-mail als er een post klaarstaat die ze kunnen delen. 

5 Geef het ambassadeursprogramma een aantrekkelijke naam, zodat mensen intern over het programma gaan praten. Dat werkt aanstekelijk op collega’s. 

6 Houd uw medewerkers op de hoogte van de resultaten. Deel bijvoorbeeld elke maand met het hele bedrijf een top 3 van meest gelezen berichten. 

7 Laat merken dat u blij bent met de moeite van de ambassadeurs door de content die zij verspreiden zelf ook te liken en te delen.

* Nationale Social Media Onderzoek 2018

Op de website van Menzis maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wilt u dit liever niet? Dan kunt u via de link “instellingen aanpassen” uw voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vindt u in onze cookiepolicy.