Zo creëert u een ‘fitte’ cultuur

Uw medewerkers in beweging

Ongetwijfeld vindt u het ook belangrijk dat uw medewerkers genoeg bewegen. Immers, het vergroot de weerstand, maakt productiever, en zorgt voor meer plezier in het werk. Maar wat is een goede norm daarvoor? En hoe krijgt u dat binnen uw organisatie voor elkaar?

16 oktober 2018

Lange tijd werd het als ‘winst’ gezien dat we steeds minder lichamelijk zwaar werk hoeven te verrichten. Maar inmiddels wordt steeds duidelijker wat de keerzijde van de medaille is: teveel zitten is een belangrijke factor in het ontstaan van welvaartsziekten zoals diabetes, obesitas, hart- en vaatziekten en kanker. Aandoeningen die sluipend kunnen ontstaan, zeker als de wandeling van de kantoorstoel naar de koffieautomaat jarenlang de enige vorm van beweging op het werk is geweest. Maar ook mensen die in ploegendienst werken hebben grotere kans op bovengenoemde aandoeningen, omdat de hormonen die de organen aansturen hierdoor ontregeld raken. Om het lichaam te beschermen en weerbaar te maken luidt het devies: bewegen! 

Meer lezen over fysieke belasting op het werk?

 

Sterkere focus en betere concentratie

Maar het voorkomen van welvaartsziektes is niet de enige reden om medewerkers te willen activeren. “Mensen die meer bewegen, hebben een sterkere focus, kunnen zich beter concentreren en hebben meer plezier in hun werk. Dat heeft onder andere te maken met de bloedtoevoer naar de hersenen die wordt gestimuleerd door beweging”, vertelt vitaliteitscoach Marieke de Leede. De Leede werkt bij Adaptics, een organisatie die bedrijven helpt om de vitaliteit van hun medewerkers te verbeteren. De eerste stap die Adaptics zet is meten hoe het ervoor staat met de vitaliteit. Vervolgens biedt het bedrijf groepstrainingen aan en voor wie daar behoefte aan heeft is er ook individuele coaching gericht op gedragsverandering. “Het gaat dan om vitaliteit in de breedste zin van het woord: fysiek, mentaal, emotioneel, en spiritueel. Wij geloven dat iemand in al die opzichten in vorm moet zijn om met plezier en voldoende energie de dingen te doen die hij of zij wil doen”, vertelt de Leede.

Uit je hoofd komen

“Beweegarmoede is veel meer dan ‘niet genoeg sporten’”, vertelt de Leede. “Het is vooral teveel en te lang achter elkaar zitten. En het gaat ook niet over gewicht. Mensen denken vaak: ik hoef niet af te vallen, dus ik hoef ook niet te bewegen. Maar bewegen doet veel meer met mensen dan helpen om een gezond gewicht te bereiken. Mensen die de hele dag ’in hun hoofd’ zitten, hebben bijvoorbeeld een grotere kans op een burn-out of een depressie. Als je beweegt, kom je ‘uit je hoofd’.”

Wat is de norm?

De Leede onderschrijft de Beweegrichtlijn 2017. Het is dus belangrijk om elke week minstens 2,5 uur matig intensief te bewegen. Ook onderschrijft ze het onderdeel van de Richtlijn dat stelt dat krachttraining gericht op de versterking van spier- en botweefsel essentieel is, vooral voor de oudere doelgroep. Maar nóg belangrijker is voorkomen dat mensen te veel zitten. Nederland is namelijk koploper zitten. Een kwart van de volwassenen zit meer dan 8,5 uur per dag.* “Werkgevers hebben hierbij een belangrijke taak. Vooral wat betreft bewustwording en faciliteren, want als je mensen gaat dwingen ontstaat weerstand. Daarom leggen wij de nadruk op bewustwording en de eigen regie. Neem als voorbeeld zo’n app op de computer die elke 15 minuten een signaal geeft dat je even in beweging moet komen, of bijvoorbeeld Menzis SamenGezond op het Werk. Dergelijke apps kun je aanbieden, maar verplicht stellen werkt irritatie in de hand.”

Meer bewustwording creëren

Bewustwording kun je volgens de Leede creëren door medewerkers een stappenteller cadeau te doen. “Als iemand zelf ziet dat hij maar 2000 stappen per dag zet en daarbij vertelt dat 10.000 de norm is, dan ontstaat het besef dat er iets moet veranderen.”
Het organiseren van challenges, bootcamps of crossfit is positief, en kan mensen motiveren om samen te bewegen. Maar de Leede denkt dat je er niet perse de juiste groep mee aanspreekt. “Vooral de mensen die toch al fit en sportief zijn, zoeken dit soort sportieve uitdagingen op. Terwijl je juist de groep wilt aanspreken die liever niet in beweging komt. Deze mensen moet je intensief begeleiden om te ontdekken wat ze echt leuk vinden, anders houden ze het niet vol.”
Belangrijkst is om een ‘fitte’ cultuur te creëren, onder andere door zelf het voorbeeld te geven. “Als je laat zien dat je niet luncht achter je bureau, maar dat je naar buiten gaat voor een wandellunch, dan zet je daarmee de toon op de werkvloer.”

 

Zo creëert u een actieve werkomgeving, 7 tips

  1. Biedt een app aan waar uw medewerkers mee aan de slag kunnen en inzicht krijgen in hun gezondheid
  2. Bevorder het traplopen
  3. Organiseer wandellunches en wandelvergaderingen of vergader zoveel als mogelijk staand
  4. Stimuleer gebruik van de fiets en het openbaar vervoer (het lopen van en naar een station draagt ook bij aan beweging!)
  5. Voorzie de werkplek van fiets- en stabureaus
  6. Faciliteer yogalessen, bootcamps et cetera
  7. Zorg voor bewustzijn!

 

Wat kan Menzis hierin voor u betekenen?

Menzis WerkGezond adviseert u graag over een actief beweegbeleid. Onder andere met  Menzis SamenGezond op het Werk, een online gezondheidsprogramma met bijbehorende app en speciale communicatiemodules voor medewerkers, bijvoorbeeld over fysieke belasting. We ondersteunen u graag met passende communicatie specifiek gericht op de gezondheidsuitdagingen in uw bedrijf. En kunnen bemiddelen met providers om bijvoorbeeld in themaweken extra aandacht op gezondheidsuitdagingen van uw medewerkers te vestigen. Zo werken we samen aan de leefkracht van uw medewerkers.


*Bron: Leefstijlmonitor

 

 

 

Op de website van Menzis worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om u relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in onze cookiepolicy