De geluksmanager: zorgt voor werkgeluk voor medewerkers én organisatie

Chief Happiness Officers binden en boeien

Steeds meer organisaties hebben een Chief Happiness Officer (CHO) of, in gewoon Nederlands: een geluksmanager. Wat doet zo’n manager eigenlijk en wat zijn de voordelen van zo’n medewerker in uw organisatie? We vroegen het aan CHO Evelien Veenman van Experius.

18 oktober 2018

Al tijdens haar studie hield Evelien Veenman zich bezig met positieve psychologie en coaching. Dit sloot perfect aan bij de doelstellingen van Peter van der Reijden, de oprichter van IT-bedrijf Experius. Van der Reijden wil met zijn bedrijf namelijk een voorbeeld zijn voor andere organisaties als het gaat om werkgeluk. Inmiddels werkt Evelien er al ruim twee jaar als Chief Happiness Officer.

 

Binden en boeien van millenials

Experius doet er alles aan om een geweldige werkgever te zijn voor haar medewerkers. Zo wordt er onder andere gewerkt met zelfsturende teams. Veenman: “Wij hebben geen managers. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor wat hij doet.” Een van Veenmans belangrijkste taken is om medewerkers te binden en te boeien. “Wij hebben 43 mensen in dienst van wie een groot deel developer is. Dit zijn millenials van gemiddeld 27 jaar die elke week wel benaderd worden door een recruiter. Als wij ze aan boord willen houden, moeten we ervoor zorgen dat ze gelukkig zijn.”

 

Aandacht voor persoonlijke wensen

Veenman: “Tevreden medewerkers zijn vaak mensen die zich gewaardeerd en gehoord voelen. Daarvoor houd ik één keer in de twee weken met iedereen apart al wandelend buiten een bila. We kijken echt per individu wat iemand nodig heeft. Wil een medewerker zich verder ontwikkelen? Dan gaan we op zoek naar de mogelijkheden. De voorwaarden voor werkgeluk vatten wij ook wel samen in de vijf kernwoorden: veiligheid, vertrouwen, verbinden, vooruitgang  en waardering.”

 

Juiste cultuur: successen vieren

Een andere belangrijke taak van een geluksmanager is om de juiste cultuur binnen een bedrijf te creëren én te behouden. “Hoewel we werkgeluk hoog in het vaandel hebben staan, zijn we ook een bedrijf waar ‘gewoon’ keihard gewerkt wordt en winst gemaakt moet worden. Om stil te staan bij de successen die we halen, is er elke vrijdagmiddag een champagnemoment.” Ook is er elke maand een uitje. “Ik probeer altijd iets actiefs buiten te organiseren. Dit omdat we fit zijn en vitaliteit erg belangrijk vinden. Zo hebben we al eens de Utrechtse Domtoren beklommen. Om de kosten te beheersen, probeer ik creatief te zijn in wat we samendoen.”

Slaapproblemen

Doordat Veenman als CHO goed op de hoogte is van wat er onder de medewerkers speelt, kan zij daarop snel reageren. Zo viel het haar op dat veel collega’s tijdens hun bila aangaven last van slaapproblemen te hebben. Zij heeft daarom contact gezocht met onderzoeker Els van der Helm van Shleep. Als gevolg daarvan gaan alle medewerkers na de zomer meedoen aan een acht weken durende slaappilot. Via een app wordt er meer bewustwording rondom het belang van slapen gewerkt. “Goed slapen is immers niet alleen belangrijk voor het functioneren op de werkvloer, maar ook voor persoonlijke geluk.”

Blijkbaar werpen de inspanningen van Veenman hun vruchten af. Het personeelsverloop én het ziekteverzuim liggen laag Experius – dat inmiddels een van de vijftig snelst groeiende technologiebedrijven is. “Werkgeluk is dus niet alleen goed voor de medewerker zelf maar ook voor het bedrijf als geheel!”

 

 

 

 

Op de website van Menzis worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om u relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in onze cookiepolicy