Dit kan een compliment doen voor uw medewerkers

Meer zelfvertrouwen, nieuwe energie en een hogere productiviteit

Uit onderzoek is gebleken dat het geven van complimenten aan medewerkers de krachtigste methode is voor positieve gedragsverandering. Het is goed voor de waardering, geeft meer zelfvertrouwen, nieuwe energie en productiviteit… Op welke manier kunt u dat in uw organisatie een plek geven?

18 oktober 2018

Een compliment op zijn tijd is zeker geen overbodige luxe. We hebben allemaal behoefte aan erkenning en waardering. Denk maar aan de motivatiepiramide van de Amerikaanse psycholoog Abraham Maslow waarin deze behoeften direct na eten en drinken, bestaanszekerheid en sociaal contact komen. Op de werkvloer werkt het zeer motiverend: na een oprecht compliment gaan medewerkers 5 tot 7 procent harder werken. Zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit Maastricht en de Erasmus Universiteit. Het blijkt zelfs dat als alleen de beste medewerker publiekelijk complimenten krijgt, andere medewerkers ook harder gaan werken.  

 

Medewerkers voelen zich betrokken

“Op mijn verjaardag kreeg ik van mijn werkgever bloemen, ontzettend attent. Er zat een kaartje bij met een compliment over mijn vaardigheden in bepaalde projecten en er werd waardering uitgesproken over mijn functioneren. Dat raakte me écht”, vertelt Miranda (39) die werkzaam is bij een jong internet bedrijf. “De bloemen waren zeer attent, maar het kaartje maakte me pas echt blij.” Door medewerkers niet alleen te begeleiden in verbeterpunten, maar ze ook regelmatig te laten weten dat ze gewaardeerd worden en waarom, worden ze gestimuleerd en voelen ze zich betrokken. Er ontstaat een goede sfeer op de werkvloer als medewerkers zich gewaardeerd voelen. Complimenten activeren het beloningscentrum van ons brein waardoor er dopamine vrijkomt en dat geeft de mens een goed en blij gevoel. Complimenten geven is een kleine moeite, maar heeft daarom een groots effect.   


Het geven van complimenten: 5 tips

1. Oprecht zijn

Een gemeend compliment is een must voor het juiste effect. Een tactisch of manipulatief ingezet compliment werkt averechts. Het compliment moet dus oprecht voortkomen uit bewondering. Met een compliment willen we een teken van waardering geven en geen onmogelijke verwachtingen scheppen.

 

2. Lef

Vermijd achteloosheid en luchtigheid bij het geven van een compliment. Een oprecht compliment geven is best spannend, het vergt namelijk ook zelfkennis en wat lef. Door het prijzen van de ander stel je jezelf kwetsbaar op en maak je een emotionele verbinding. Hierdoor doen we het op de werkvloer misschien niet zo vaak als we eigenlijk zouden willen of doen we het snel en zo achteloos mogelijk. Durf die verbinding te maken met een ander.

 

3. Belonen

Belonen is ook een vorm van een compliment geven. Medewerkers voelen zich gewaardeerd als ze voldoende worden beloond. Echter, uit onderzoek van onderzoeksbureau McKinsey blijkt dat complimenten en de tijd en aandacht van medewerkers en managers uiteindelijk meer motiveren dan geldelijke beloningen. Een salarisverhoging, een bonus of kerstpakket werken goed, maar alleen als deze gepaard gaan met motiverende woorden.


4. Maak een compliment persoonlijk

Hoe persoonlijker het compliment, hoe meer de medewerker zich gezien voelt. Dat hij goed kan presenteren weet hij waarschijnlijk zelf ook, maar wanneer erbij wordt gezegd waarom hij zo goed kan presenteren voelt hij zich meer gewaardeerd. Zeg daarbij liever iets over de persoon en niet alleen over het resultaat. Het is leuker om te horen voor een medewerker dat hij of zij een krachtige schrijver is, dan dat het rapport er goed uitziet. Vermijd algemeenheden als ‘leuk’, leuk is een term die zo vaak wordt gebruikt dat het een te algemeen begrip is geworden. Zoek liever een synoniem die echt toepasselijk is en maak een compliment zo specifiek mogelijk.

 

5. Liever vermijden…

Is er ook opbouwende kritiek te geven? Doe dit dan apart van een compliment. Het tegelijk geven van een compliment en kritiek zorgt ervoor dat het compliment geen impact meer heeft. Dus deel eerst bij voorkeur persoonlijk een compliment uit, en kom dan later terug voor de kritiek. Of stuur compliment en kritiek in aparte mails en niet te snel achter elkaar.

 

Bronnen o.a.:
-Bradler C, Non A et al. Employee Recognition and Performance: A Field Experiment, 2016
-Pubsonline < https://pubsonline.informs.org/doi/abs/10.1287/mnsc.2015.2291 >
-McKinsey < https://www.mckinsey.com/business-functions/organization/our-insights/motivating-people-getting-beyond-money >
-Hans Poortvliet, Frank van Marwijk, Het Groot Complimentenboek (Uitgeverij Haystack)

 

 

 

 

Op de website van Menzis worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om u relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in onze cookiepolicy