Testimonial | Adaptics

Investeren in medewerkers is goed voor de productiviteit

De Adaptics Gezondheidsbus staat regelmatig voor de deur bij opdrachtgevers van Menzis WerkGezond. In het ideale geval is een Preventief Medisch Onderzoek of health check in de bus het begin van een integraal traject, met garanties op de uitkomsten. “Want als je alleen een spiegel voorhoudt, laat je geld liggen”, vertelt Chiel van Kollenburg van bureau voor gezondheidsmanagement Adaptics.

“Vitale medewerkers zijn tot 5% productiever en verzuimen 15% minder dan hun ongezonde collega’s”, vertelt Van Kollenburg. “Wie daar niet in investeert, laat dus geld liggen. Wanneer een langdurig traject wordt gestart kan tevens een cultuur ontstaan waarin medewerkers elkaar durven aan te spreken op gezondheid en gedrevenheid. Allemaal goed voor de productiviteit.”

Integrale trajecten

Adaptics biedt integrale trajecten, inclusief garanties op de uitkomsten in termen van meer werkvermogen, meer ervaren gezondheid, gewichtsverlies, inzetbaarheid en mogelijk ook verzuim. Van Kollenburg: “Vaak schakelt een opdrachtgever eerst onze Gezondheidsbus in voor een PMO. Het voordeel van de Gezondheidsbus is dat we op locatie komen, dus het kost de werknemers weinig tijd. Vervolgens gaan we met de werkgever om tafel om de uitkomsten te bekijken. Zo rolde er laatst voor een opdrachtgever van Menzis WerkGezond een integraal traject uit. We kijken nu samen hoe we gezondheid en vitaliteit kunnen inbedden in de cultuur. Ook hebben we een traject gedaan met conducteurs waarmee we significante resultaten hebben bereikt in afname van gewicht en toename van werkvermogen.”

De klant ontzorgen

Van Kollenburg: “Het idee van Adaptics is dat we de klant willen ontzorgen. Een integraal traject houdt dus ook in dat we de communicatie, planning en rapportages verzorgen. Zo hebben we een online planningstool voor de PMO’s. We starten bij de opdrachtgever met een communicatie- en bewustwordingscampagne, waarin we het nut van gezondheid en vitaliteit benadrukken. We benadrukken daarin de eigen verantwoordelijkheid van de medewerker en sturen gericht op zelfmanagement. De werkgever faciliteert alleen; het moet niet betuttelend overkomen. Deze campagne is belangrijk om weerstanden bij werknemers te voorkomen. In bedrijven met een familiecultuur is het minder vaak een probleem om een werknemer aan te spreken op gedrag, maar in een hiërarchische structuur ligt dat lastiger. Daar passen we onze communicatiecampagne op aan.”

Business case

Na de campagne volgt een nulmeting met een health check, PMO of vitaliteitscan. Van Kollenburg: “We houden mensen een spiegel voor. Val je in een bepaald risicoprofiel, dan ga je een vitaliteitstraject of leefstijladviestraject in. Je ondertekent daarvoor ook een leercontract, het is vrijwillig maar niet vrijblijvend. Je krijgt coaching/begeleiding voor een halfjaar tot een jaar. Ook geven we bedrijfsgebonden workshops, zoals omgaan met onregelmatige diensten of fysieke vitaliteit. We voeren regelmatig vervolgmetingen uit. We maken samen met de opdrachtgever een business case waarin we wederzijdse afspraken vastleggen. Daarin is ook de mogelijkheid voor een bonus/malusregeling afhankelijk van de bereikte prestaties." 

"We geloven sterk in monitoring en doen daar ook veel aan. Bij ons weten opdrachtgevers precies wat zij mogen verwachten en wat zij kunnen terugverdienen met hun investering. Want gezondheid is een vitale menselijke waarde, maar ook een economische waarde voor onze opdrachtgevers.”

Meer weten?

Wilt u weten welke mogelijkheden het beste passen bij u en uw organisatie? Neem dan contact met ons op door een email te sturen naar werkgezond@menzis.nl.

Op de website van Menzis worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om u relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in onze cookiepolicy