5 tips om uw brein een energie boost te geven in de herfst

Hoe fitter het brein, hoe beter u in staat bent om goed te functioneren. Gelukkig hebben we daar voor een deel zelf invloed op. Door keuzes te maken die uw brein fit houden. Wilt u uw brein een energieboost geven zodat u er in de herfst tegen aan kunt? Lees dan hier onze breintips of ga naar ons online platform Menz en Geest.


1: Zoek het licht op

In de herfst daalt de hoeveelheid daglicht. We hebben licht nodig om het hormoon cortisol aan te maken dat u wakker, geconcentreerd en stressbestendig houdt. Omdat er in de herfst weinig licht is, hebben veel Nederlanders last van een herfstdip. Hoe zorgt u ervoor dat u hier zo min mogelijk last van heeft? Dit doet u door elke dag even naar buiten te gaan. Ga een stuk wandelen, doe een boodschap op de fiets, maak een wandeling tijdens de lunch en ga op de fiets naar het werk.


2: Drink veel water

Voldoende vocht binnen krijgen is goed voor de hersenen; het liefst anderhalve liter water per dag. Uit onderzoek blijkt zelfs dat u van water een mentale boost krijgt. Drinkt u te weinig water dan kan dit leiden tot problemen met uw geheugen. Wilt u dat het transport van voedingstoffen en afvalstoffen lekker soepel verloopt? Uw nieren niet worden overbelast? Zorg dan voor voldoende water in uw bloed.


3: Beweeg

Het is wetenschappelijk bewezen dat de hersenen aangroeien bij beweging. Door elke dag te bewegen, verbetert uw geheugen en voorkomt u ook werkstress. Vooral als u beweegt en denkt tegelijk (zoals bij dansen) is dit goed voor uw brein. Heeft u last van werkstress? Volg ook onze gratis online cursus 'fluitend naar je werk'


4: Time management en ontspanning

Stress is de belangrijkste reden voor verzuim. 1 op de 8 mensen in Nederland heeft er last van. De beste oplossing om stress te verminderen is: timemanagement. Want als u goed kunt plannen en organiseren, ervaart u meer controle en daardoor bent u weerbaar tegen stress. Ook is ontspanning belangrijk. Ontspanning zorgt er namelijk voor dat de bloedvaten zich verwijden en meer voeding krijgen. 


5: Slapen om uw hersenen te beschermen

Door de smartphone en de tablet slapen we minder en surfen we op het internet tot laat op de avond. We slapen hierdoor minder. Weinig slaap heeft een negatief effect op onze hersenen. Tijdens het slapen wordt de ruimte tussen onze hersencellen groter. Hierdoor worden afvalstoffen makkelijker afgevoerd. Slaap is daarom belangrijk. Wilt u weten hoe u uw nachtrust kunt verbeteren? Ga naar Menz en Geest voor de gratis cursus LekkerSlapen.

Op de website van Menzis worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om u relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in onze cookiepolicy