5 tips voor een gezonde leefstijl bij onregelmatig werk

5 tips voor een gezonde leefstijl bij onregelmatig werk

Werkt u onregelmatig of in ploegendienst? En heeft dit impact op uw nachtrust, eetpatroon en het indelen van uw vrije tijd? 40% van de medewerkers krijgt binnen 2 à 3 jaar nadat ze onregelmatig zijn gaan werken te maken met chronische gezondheidsproblemen. Dit zijn vaak gezondheidsproblemen op het gebied van slapen, eten en bewegen. Wat kunt u doen? Lees hier vijf tips.


1: Zo slaapt u beter

Voldoende slaap is belangrijk voor een goede gezondheid. Juist als u onregelmatig werkt. Hoe zorgt u ervoor dat u goed slaapt na de nachtdienst? Drink in ieder geval de laatste drie uur van uw nachtdienst geen koffie. Koffie houdt u namelijk wakker. Zorg ook voor een goed slaapklimaat: maak uw kamer donker, stil en koel. Sluit u zo veel mogelijk af van geluiden buitenaf. Maak hierover afspraken met uw familie.


2: Eet u energiek tijdens uw nachtdiensten

Overgewicht komt bij mensen met onregelmatige werktijden meer voor. Als u onregelmatige diensten draait, is het soms heel moeilijk om een gezond eetpatroon te volgen. Wat kunt u doen? Probeer zoveel mogelijk een regelmatig eetpatroon aan te houden: drie maaltijden per 24 uur. Kies voor gezonde producten tijdens de nachtdienst: zoals soep, brood, salades, muesli, crackers en fruit.


3: Fitbreaks tijdens uw nachtdienst

Bewegen tijdens de nachtdienst is belangrijk. Loop regelmatig een stukje of voetbal even op de parkeerplaats. Een korte wandeling houdt u scherp en fris tijdens uw nachtdienst. Zit de nachtdienst erop? Slaap dan eerst en ga daarna bewegen, zoals fietsen of wandelen.


4: Zo krijgt u een betere balans tussen werk en privé

Als u in nachtdiensten werkt, werkt u op tijdstippen waarop anderen vrij zijn. Ook brengt u overdag vaak door met slapen. Nachtdiensten draaien betekent dat u andere momenten moet vinden om samen met uw partner, vrienden en/of kinderen te zijn. Zorg er daarom voor dat u voldoende vrije weekends heeft en u voorspelbare dienstenroosters heeft. Zo kunt u afspraken maken met familie en vrienden.


5: Zoek het licht op na de nachtdienst

Gebrek aan licht kan gevolgen hebben voor uw functioneren. Ook voor nachtdienstwerkers is het van belang om de dagelijkse portie daglicht te pakken. Onderneem daarom een activiteit in de buitenlucht als u wakker bent nadat u in de nachtdienst heeft gewerkt.

Op de website van Menzis worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om u relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in onze cookiepolicy