Balans werk en prive essentieel voor prestaties

Wist u dat mensen met een 55 urige werkweek 33% meer kans hebben op een hartaanval dan mensen met een 35 tot 40 urige werkweek? En wist u ook dat rust en herstel juist luidt tot betere prestaties? In de sportwereld weten ze dat. Daar weten ze dat rust nemen essentieel is als je goed wil presteren. Zo zei Irene Wüst, tijdens de Olympische Winterspelen in 2014, tegen de Telegraaf: 's Middags doe ik altijd een middagslaapje, want je wordt kampioen in bed.’ En ook oud-schaatser Jochem Uytdehaage is er duidelijk over: ‘Als je doorjakkert, presteer je eerder minder dan meer’. Daarom hier 10 tips hoe u rust in bouwt in uw organisatie.


10 tips hoe u de balans tussen werk en privé organiseert in uw bedrijf:

 

1.  Organiseer een training timemanagement

Je tijd goed indelen en keuzes maken helpt bij een goede werk-privébalans. Tijdens een training Timemanagement kun je jouw personeel hiermee leren omgaan. Zo is uw personeel beter in staat efficiënt te werken, zodat er meer tijd overblijft voor andere belangrijke taken.

2.   Geef zelf het goede voorbeeld in werk en privébalans

Dit is misschien wel de belangrijkste tip: geef zelf het goede voorbeeld! De kans is groot dat medewerkers jouw gedrag overnemen. Mail je als manager vaak buiten werktijd? Realiseer je dan kan je de indruk bij jouw personeel wekt dat ze voortdurend met werk bezig moeten zijn.

3.   Laat medewerkers thuiswerken

Thuiswerken helpt bij een goede werk-privébalans. Medewerkers die thuiswerken zijn minder afgeleid en kunnen dus in minder uren meer werk verzetten. Ook verliezen ze geen kostbare arbeidsuren aan woon-werkverkeer en begint de werkdag niet met files en vertragingen.

4.  Sta open voor kortere werkweken

Een kortere werkweek stelt je personeel beter in staat om werk te combineren met andere (privé)taken. Veel mensen denken dan aan de zorg voor een kind, maar er zijn nog veel meer redenen waarom werknemers minder werken. Andere populaire motieven zijn het verlenen van mantelzorg aan een naaste, het verrichten van vrijwilligerswerk of het beoefenen van een hobby.

5.  Stimuleer lichaamsbeweging

Beweging maakt mensen gezond en gelukkig. Vitale medewerkers zijn tot 5% productiever en verzuimen 15% minder. Medewerkers die bewegen zijn gezonder, fitter en hebben minder kans op overgewicht. Gezonde organisaties presteren ook beter.  Zo kunt u als werkgever meebetalen aan een sportschoolabonnement. Of las een lunchwandeling in. Vaak zijn er verrassend mooie plekken en routes  in de omgeving.

6.  Promoot flexibele werktijden

Flexibele werktijden helpen uw medewerkers meer regie te krijgen over hun werkweek. Medewerkers kunnen met flexibele werktijden hun werk- en privéverplichtingen beter op elkaar aan laten sluiten. Ook kunnen ze inspelen op onverwachte omstandigheden, zoals een ziek kind dat van school gehaald moet worden. Uw medewerkers zullen loyaler worden en de kans is groot dat ze hetzelfde terugdoen als je als werkgever flexibiliteit verwacht.

7.  Maak balans werk en privé bespreekbaar

Werk-privébalans is een belangrijk onderwerp om op de agenda te zetten van (werk) overleggen. Maak medewerkers duidelijk wat wel en niet is toegestaan en hoe je met elkaar communiceert. Bespreek de mogelijkheden van thuiswerken, flexibele werktijden en pauzemomenten. En bespreek zeker ook de knelpunten die bij uw medewerkers in de weg zitten. Zo kunt u gezamenlijk werken aan een betere werk-privebalans.

8.  Zorg voor een optimale personeelsbezetting, zodat pauzeren geen enkel probleem is.

Werken kost energie. Na een periode van inspanning is ontspanning is noodzakelijk.

Door regelmatig pauze te nemen, kun je jezelf op tijd opladen en voorkom je stressklachten. Niet voor niets zijn er hierover bepalingen vastgelegd in de Arbeidstijdenwet. Als dit niet kan, of als de periode van ontspanning te kort is, herstel je onvoldoende en dat kan tot overspannenheid leiden. Korte pauzes helpen je hersenen om efficiënter te werken. Sommige specialisten raden elk 1,5 uur een pauze van 5 minuten aan.

9.  Voorkom lang en vaak overwerken. Een keer overwerken is geen probleem, structureel overwerken is dat wel.

Nieuw onderzoek toont aan dat mensen met een 55 urige werkweek 33% meer kans hebben op een hartaanval dan mensen met een 35 tot 40 urige werkweek.

Op de website van Menzis worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om u relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in onze cookiepolicy