Meer bewegen op het werk

In 5 stappen naar bewegen op het werk

Meer bewegen op het werk

Vitale medewerkers zijn tot 5% productiever en verzuimen 15% minder. Medewerkers die bewegen zijn gezonder, fitter en hebben minder kans op overgewicht. Gezonde organisaties presteren ook beter. De helft van de Nederlanders beweegt te weinig. Bewegingsarm werk is de oorzaak. Bewegen zou daarom meer onderdeel van het werk moeten zijn. Uw medewerkers verdienen hiermee tegelijkertijd punten voor het spaarprogramma SamenGezond. De gespaarde punten kunnen in de webshop besteed worden aan producten op het gebied van zorg, sport en gezondheid. Zo beloont u een gezonde levensstijl van uw medewerkers.
Hoe maakt u in 5 stappen bewegen onderdeel van het werk? Lees hier de tips.

Stap 1: Ga lunchwandelen

Eten uw medewerkers hun boterham achter het bureau op of lopen uw medewerkers snel even naar het bedrijfsrestaurant om daarna weer neer te ploffen? Las dan de lunchwandeling in. Vaak zijn er verrassend mooie plekken en routes in de omgeving. Hang deze mooie plekjes en routes op het prikbord of zet ze op intranet. Wat extra stimulererend werkt is als u lunchwandelaars in het zonnetje zet, bijvoorbeeld de lunchwandelaar van de maand.

Stap 2: Stimuleer fietsen naar het werk

Regelmatige fietsers verzuimen minder dagen per jaar dan niet-fietsers, volgens TNO. Kosten, het weer, het dragen van een pak, het moeten meenemen van spullen en de reisafstand bepalen of uw medewerker gaat fietsen of niet. Het helpt daarom als u een inpandige fietsenstalling en een kleedruimte met douche heeft. Zet ook de fietsers in het zonnetje en doe als bedrijf mee aan de Fiets naar je Werk Dag.

Stap 3: Ga traplopen

Traplopen is makkelijk in te bouwen in de dagelijkste gang van zaken en duurt niet lang. Twee minuten traplopen heeft al een positief effect op de calorieverbranding. Hang ook posters op in de gang met stimulerende teksten om de trap te nemen. U kunt ook het trappengat aantrekkelijker maken met bijvoorbeeld muziek. In het voorjaar van 2016, in de week van 11 t/m 15 april, is er ook weer de Nationale Traploopweek van het Diabetesfonds. Doe als bedrijf hier aan mee.

Stap 4: Ga met koffie/theepauze

Doorbreek de zitcultuur op het werk. Las bijvoorbeeld weer de ouderwetse koffie- of theepauze in. Sta op en praat bij in de koffiecorner. Nodig uw personeel ook regelmatig uit voor een kort overleg in de koffiecorner. Plan deze momenten in de agenda's van uw medewerkers zodat uw medewerkers er rekening mee kunnen houden.

Stap 5: Las fitbreaks in

Tijdens de werkdag zijn er veel momenten om even wat beweging in te lassen. Stimuleer dat uw medewerkers naar elkaar toelopen in plaats van e-mailen. U kunt ook een ping-pong tafel neerzetten. En zijn uw medewerkers veel op de weg? Stimuleer dan dat ze lunchpauze nemen en regelmatig de benen strekken.

Op de website van Menzis worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om u relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in onze cookiepolicy