Meer bewegen voor, tijdens en na het werk

3 simpele tips

Het is eigenlijk al lang geen nieuws meer dat als je actief bent, je beter functioneert. Maar hoe pas je dit in je dagelijks leven in? Wij geven je een aantal simpele tips om meer te bewegen voor, tijdens en na het werk.  

 

1. Bewegen tijdens het werk - las fitbreaks in

Tijdens de werkdag zijn er veel momenten om even wat beweging in te lassen. Zo is de lunchpauze  een ideale gelegenheid om er lekker uit te zijn, even de benen te strekken en samen met collega's te lunchwandelen. Een half uur wandelen is al voldoende voor  de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid beweging om gezond te blijven. Pak ook eens de trap.  Traplopen is super gezond en heeft al na 12 weken een positief effect op fitheid, gewicht en uw bloeddruk. Las ook pauzemomenten in, zoals bijvoorbeeld de ouderwetse koffie- of theepauze. Vele wetenschappelijke onderzoeken wijzen er op dat mensen die tijdens druk werk regelmatig kleine pauzes inlassen, productiever zijn dan mensen die dat niet doen. Nodig daarom je collega’s eens uit voor een kort overleg bij de koffiecorner. Zo blijf je gedurende de dag in goede conditie, heb je minder stress en minder snel last van RSI klachten.


2. Bewegen voor het werk

Om voldoende lichaamsbeweging te krijgen kun je bepaalde routines gezonder maken door er meer lichaamsbeweging in te verwerken. Sta bijvoorbeeld een kwartiertje eerder op en begin je dag  met een 15 minuten workout. Dit kunnen oefeningen zijn, touwtje springen, de hond uitlaten, wandelen, yoga of fietsen.


3. Bewegen na het werk

Heb je het druk en kom je tijd te kort? Dan is bewegen direct na het werk extra interessant. Door meteen na het werk te gaan is de drempel minder hoog. Nodig ook collega’s om mee te gaan. Organiseer bijvoorbeeld een hardloop- of fietsclinic direct na het werk. Voor je motivatie is het een stuk beter als je samen met iemand sport. Samen sporten is gezellig en werkt ook ondersteunend  in het blijven sporten.


Beloon jezelf

Het is super fijn om jezelf te belonen als je sport! Daarom heeft Menzis het spaarprogramma SamenGezond. Met dit programma spaar je punten door bijvoorbeeld te fietsen naar het werk of te wandelen tijdens de lunch. Gespaarde punten kunnen worden ingewisseld voor leuke uitjes, gezonde producten of korting op de aanvullende verzekering. Zo kunnen zij per jaar tot wel € 250 aan korting sparen. Als dat geen fijne beloning is! Meer informatie? Ga naar SamenGezond.

 

Op de website van Menzis worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om u relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in onze cookiepolicy