Onregelmatig werk en slaap

Vijf tips voor een verantwoorde nachtdienst

Allesoveronregelmatigwerk.nl heeft onderzocht wat de kwaliteit van slapen is van mensen die onregelmatig of in ploegendienst werken. Hieruit blijkt dat 58% van de mensen die onregelmatig werken problemen hebben met overdag slapen. Dat kan zijn na een nachtdienst, na een vroege dienst of bijvoorbeeld na een periode van rust voordat de avonddienst begint. Voldoende slaap is belangrijk voor de gezondheid en vitaliteit van uw medewerkers. 

Toch slaapt niet iedereen voldoende of even goed. Vooral overdag slapen is lastig. Slecht slapen heeft vooral op de lange termijn zeer nadelige effecten voor het functioneren. Tijdens het slapen herstelt het lichaam namelijk van de inspanningen, zodat medewerkers de volgende dag weer opgeladen zijn voor nieuwe inspanningen.

Wie niet goed slaapt, is de volgende dag onvoldoende hersteld. Het resultaat is dat het steeds lastiger is om het werk goed uit te voeren. Medewerkers voelen zich negatiever en chagrijniger. Ook het reactievermogen wordt minder en men is minder alert. Dat is niet alleen vervelend voor de medewerker en zijn omgeving, maar het kan ook onveilige situaties tijdens het werk opleveren. 

Vijf tips voor een verantwoorde nachtdienst

1. Onderzoek in welke mate het noodzakelijk is in de nacht te produceren of diensten te plannen. Zijn er veranderingen (geweest) waardoor er in de middag meer ruimte ontstaat?

2. Zorg dat de bezetting en de mogelijkheden om te pauzeren tijdens de nacht optimaal zijn. Dit is van groot belang voor de alertheid van uw medewerkers.

 3. Richt mogelijkheden in voor een powernap tijdens de nachtdienst. Bijvoorbeeld een ruimte en een bed, maar ook collega's die het werk kunnen overnemen en elkaar wakker kunnen maken. Een powernap van 20 minuten heeft dezelfde werking als een sterkte kop koffie.

 4. Stimuleer gezonde voeding en zorg voor voorlichting over het eetgedrag tijdens de nachtdienst. Vette happen leiden tot slaperigheid en zeker bij nachtwerkers tot een verhoogd risico op overgewicht en diabetes type 2. Onze spijsvertering is niet ingericht op het verwerken van voedsel in de nacht.

 5. Zorg voor een koele werkomgeving, dat helpt bij het voorkomen van slaperigheid.

Wilt u meer weten of heeft u advies nodig?

Menzis WerkGezond helpt u en uw medewerkers graag met het creƫren van gezonde en veilige werkomstandigheden. Neem voor meer informatie contact op met Menzis WerkGezond via 088-222 4500 of werkgezond@menzis.nl



Bron: www.allesoveronregelmatigwerk.nl

Op de website van Menzis worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om u relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in onze cookiepolicy