Ouder worden

‘Ouderdom komt met gebreken’ is niet voor niets een veelgehoorde uitspraak. Maar veel van die gebreken kunnen we verzachten door een actief leven te leiden en gezond te eten.

 

Span je spieren (in)

Eén onderdeel van het verouderingsproces welke we zelf kunnen voorkomen en zelfs terugdraaien is het verlies van spierkracht en -massa. Dat we spiermassa en spierkracht verliezen als we ouder worden, komt door twee factoren. We bewegen minder en krijgen vaak onvoldoende eiwitten binnen. De belangrijkste factor is dat we minder actief worden: we gebruiken onze spieren niet, dus teren erop in. Dat gebeurt al als we veel tijd doorbrengen in onze stoel, werkend op kantoor, televisiekijkend of met de laptop op de bank. Het is dus belangrijk voldoende te blijven bewegen ook als we ouder worden en het misschien niet altijd meer even makkelijk gaat. Daarnaast is het binnen krijgen van voldoende eiwitten cruciaal voor het behoud van spiermassa. Daarom is het belangrijk om extra eiwitten te nemen. Magere, eiwitrijke producten zoals kwark, yoghurt, kippenvlees, vis of eiwitshakes, helpen je spieren in vorm te blijven.

 

Houd je bloedvaten soepel

Naast het verlies van spiermassa wordt vaak je bloeddruk hoger naarmate je ouder wordt. Dat de bloeddruk stijgt is een signaal dat de kwaliteit van de bloedvaten vermindert. Wanneer je wordt geboren zijn aderen opgebouwd uit soepel en elastisch weefsel, dat veerkrachtig uitzet bij elke stoot bloed die het hart erdoorheen pompt. Naarmate je ouder wordt, verliezen aderen hun veerkracht. Ze worden star, er ontstaan plaques (vettige aanslag) en daarmee vernauwingen waar het bloed minder makkelijk doorheen stroomt. Dit alles heeft een stijgende bloeddruk tot gevolg. Medicijnen kunnen helpen om de bloedruk te verlagen. Maar ook goede gezonde voeding en bewegen zijn belangrijke factoren om je hart fit en je vaten tot op hoge leeftijd veerkrachtig te houden. Vooral kort maar krachtig intensief bewegen kan de bloedvaten jong houden.

 

Kom in beweging

Naast dat bewegen je bloedvaten soepel houdt zorgt het er dus ook voor dat je spieren sterk en soepel blijven. Bewegen is dus de beste remedie om je lichaam fit en gezond te houden. Dit kun je bijvoorbeeld doen door krachttraining. Bij krachttraining denk je misschien aan de gewichten en apparaten in de sportschool. Vind je dat niks, dan zijn er genoeg alternatieven. Pilates bijvoorbeeld, waarbij je grondoefeningen doet. Er zijn ook leuke apps met oefeningen voor thuis zoals Krachttraining met je eigen lichaamsgewicht (Stefan Roobol) of 7MWC, een training van 7 minuten, ontwikkeld aan de Universiteit van Florida. Daarmee kan iedereen, zelfs al binnen een week, sterker worden. En je bent nooit te oud om ermee te beginnen!

Op de website van Menzis maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wilt u dit liever niet? Dan kunt u via de link “instellingen aanpassen” uw voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vindt u in onze cookiepolicy.