Hulp bij psychische klachten

Bij sommige mensen gaan psychische klachten vanzelf over. Of is een online cursus voldoende. Komt u er zelf niet uit? Dan is er gelukkig professionele hulp. Uw huisarts bepaalt samen met u welke zorg het beste bij uw klachten past.

In het kort

  • Door psychische klachten kunt u zich somber, verward, angstig en gespannen voelen.

  • Als de klachten weinig invloed hebben op uw leven, dan kunt u vaak bij uw huisarts behandeld worden.

  • Als de klachten meer invloed hebben op uw leven, dan kan de huisarts u verwijzen naar bijvoorbeeld een psycholoog, psychotherapeut of psychiater.

Op Thuisarts.nl leest u meer over psychische aandoeningen, wat u zelf kunt doen en wat voor hulp er is. 

Meer over psychische klachten

Ruim 4 op de 10 Nederlanders krijgt te maken met 1 of meer psychische aandoeningen. Stemmingsstoornissen zoals een depressie, angststoornissen en zogenaamde 'middelenstoornissen' zoals een verslaving komen het meeste voor. Bij veel mensen heeft dit invloed hun dagelijkse leven, zoals op het werk en in relaties. Gelukkig zoeken veel mensen hulp. Dit begint meestal bij de huisarts.

Psychische zorg voor jongeren

Zorg voor jongeren tot 18 jaar is anders geregeld. Deze jeugdzorg wordt geregeld via de gemeente. 

Naar de huisarts

Met de huisarts bespreekt u de klachten en de behandelmogelijkheden. Waar en door wie u behandeld wordt, bepaalt u samen. Dat kan zijn:

  • in de huisartsenpraktijk, door de huisarts of een praktijkondersteuner
  • door een vrijgevestigde behandelaar of in een instelling, door bijvoorbeeld een psychiater, een psychotherapeut, een (klinisch) psycholoog of klinisch geriater

Tips voor het gesprek met uw arts

Het gesprek met een arts kan best vermoeiend zijn. Er komt veel informatie op u af. Het gebeurt vaak dat u toch nog vragen heeft als u weer thuis bent. We geven u 4 tips voor een goede voorbereiding op het gesprek.

  • Tip 1: Zet uw vragen op papier

    Bedenk vooraf wat u wilt weten en schrijf die vragen op. Neem deze lijst mee naar het gesprek.

  • Tip 2: Schrijf mee of neem op met Consult+

    Maak tijdens het gesprek aantekeningen. Zo kunt u achteraf gemakkelijk de informatie weer terugvinden. Als u met volledige aandacht wilt luisteren dan kunt u het gesprek ook opnemen met uw mobiele telefoon. Dat kan bijvoorbeeld met de app Consult+. Overleg wel eerst met de arts of het goed is dat u het gesprek opneemt.

  • Tip 3: Stel vragen

    Stel gerust alle vragen die u wilt stellen. Vraag altijd door, bijvoorbeeld als er een vakterm wordt gebruikt die u niet begrijpt. Wanneer u alles goed begrijpt dan kunt u de rest van het gesprek makkelijker volgen. De arts is er om al uw vragen te beantwoorden.

    Stel in ieder geval deze 3 goede vragen:

    • Wat zijn mijn mogelijkheden?

    • Wat zijn de voordelen en nadelen van die mogelijkheden?

    • Wat betekent dat in mijn situatie?

  • Tip 4: Neem iemand mee

    Twee mensen onthouden meer dan een. Neem gerust uw partner mee, een familielid of een goede vriend(in). Niet alleen ter ondersteuning, maar bijvoorbeeld ook om aantekeningen te maken of vragen te stellen.

Welke hulp is er?

  • Praktijkondersteuner bij huisarts

    Soms raadt de huisarts aan om eerst te praten met de praktijkondersteuner. Meestal is dit een verpleegkundige die gespecialiseerd is in geestelijke gezondheid. Deze kan u helpen om uw klachten beter te begrijpen. Ook kan de praktijkondersteuner u kort behandelen. Soms is dit niet voldoende. Dan maakt de praktijkondersteuner in overleg met u een verwijzing. Deze verwijzing is nodig voor een vergoeding.

  • Doorverwijzing

    In de verwijzing van de huisarts of praktijkondersteuner staat wat deze vermoedt dat u heeft: een DSM-stoornis. DSM is de naam voor het classificatiesysteem waarmee de psychologische zorg werkt. Het is een manier om geestelijke klachten in te delen en zo te bepalen welke zorg iemand nodig heeft.

  • Intake en diagnose behandelaar

    U heeft eerst 1 of meerdere gesprekken waarin uw behandelaar vaststelt wat de diagnose is. Dus wat er met u aan de hand is. Met deze diagnose maakt de behandelaar een plan voor de behandeling. Soms is er geen diagnose. De behandelaar geeft dan advies wat u het beste kunt doen. Soms is er wel een diagnose, maar wordt de behandeling niet vergoed uit de Basisverzekering. Ook dan geeft de behandelaar een advies over de volgende stap.

  • 2 soorten psychische zorg

    • Bij problemen die makkelijker te behandelen zijn, heet de zorg ‘generalistische basis-GGZ’.
    • Bij problemen die ingewikkelder zijn en langere tijd behandeld moeten worden, heet de zorg ‘specialistische GGZ’.
  • Online behandeling

    Psychische klachten behandelen kan vaak helemaal of voor een deel online. Uw behandeling bestaat dan uit opdrachten maken in een beveiligde omgeving, videobellen of beide. Een online behandeling is prettig als u liever thuisblijft of snel met de behandeling wilt beginnen. U volgt de behandeling wanneer u wilt en kunt bijna meteen beginnen. Vraag aan uw behandelaar of een online behandeling bij u en uw klachten past. Een online behandeling wordt net zo vergoed als een niet-online behandeling. 

Kies zelf uw zorgaanbieder

Veel mensen gaan naar een zorgaanbieder waar de huisarts ze naar doorverwijst. Of een zorgaanbieder die dichtbij is. Maar dat hoeft helemaal niet. U bepaalt zelf waar u behandeld wilt worden. In onze Zorgvinder vindt u alle zorgaanbieders met wie we een contract hebben.

Zorgvinder

Vergoedingen

De Basisverzekering vergoedt de kosten die te maken hebben met uw diagnose, zoals huisartsbezoek, GGZ-behandelingen en eventuele medicijnen. U betaalt wel eigen risico. Voor de kosten die u maakt bij uw huisarts betaalt u meestal geen eigen risico

Bemiddeling bij wachttijden

Kunt u niet op korte termijn terecht bij uw zorgaanbieder? We zoeken voor u uit of het sneller kan. Dat is vaak zo. Door te bemiddelen bij wachttijden wordt u gemiddeld 48 dagen sneller geholpen. Deze service is gratis en benadeelt andere patiĆ«nten niet. U leest er meer over op onze pagina over bemiddeling bij wachttijden.

Op deze pagina staat algemene informatie. Uw arts kan u meer vertellen over uw persoonlijke situatie.