Doktersdienst Groningen verhuist eind 2017

De huisartsenpost (HAP) van Doktersdienst Groningen opent naar verwachting in november de deuren van een compleet nieuwe behuizing bij het Martini Ziekenhuis. Dat betekent dat iedereen die met spoed een huisarts nodig heeft in de avond en nacht of tijdens het weekend, dan terecht kan op de locatie bij het Martini Ziekenhuis. De bouw is inmiddels begonnen. Het pand komt bij de huidige ambulance-ingang van het Martini Ziekenhuis. De post op het Damsterdiep sluit.

Ine Scholten, directeur DDG, kijkt ernaar uit. Naar de locatie maar ook naar de bijkomende voordelen die de verhuizing met zich meebrengt: de mogelijkheden in de samenwerking met het Martini Ziekenhuis en het creëren van een toekomstbestendige huisartsen spoedvoorziening.

Ine: 'Aanleiding voor de verandering is dat ons pand aan het Damsterdiep niet meer voldoet aan de wensen van deze tijd. We zijn uit onze jas gegroeid. Daarnaast is de tendens dat huisartsenposten dichtbij een afdeling Spoedeisende Hulp (SEH) van een ziekenhuis gesitueerd zijn. Het voordeel daarvan is dat mensen minder snel gebruik maken van de spoedeisende hulp, maar dat als het wel nodig is, die zorg direct verleend kan worden. Een prettig idee voor zowel de medewerkers op de HAP, de medewerkers van de SEH en natuurlijk voor de patiënt zelf'.

Wanneer er sprake is van spoed en wanneer duidelijk is dat huisartsenzorg afdoende is, dan is het voor de patiënt altijd gunstiger om van de spoedzorg op de HAP gebruik te maken omdat die zorg niet drukt op het eigen risico. De nieuwe locatie is goed bereikbaar voor zowel de inwoners in de stad als uit de wijde omgeving, met eigen parkeermogelijkheid op de nieuwe locatie.

Goed bereikbaar voor stad en ommelanden

'In de toekomstvisie van DDG is al enige jaren geleden gekozen voor één huisartsenpost in de stad Groningen. Door onze huidige locatie op het Damsterdiep, leek aanvankelijk een samengaan met het UMCG voor de hand te liggen. Maar de laatste paar jaar zijn er veel ontwikkelingen geweest die ertoe hebben geleid dat de keuze op de locatie van het Martini Ziekenhuis is gevallen. Dat heeft te maken met het feit dat het UMCG zich steeds meer ontwikkelt tot high care ziekenhuis voor de hele noordelijke regio, terwijl het Martini Ziekenhuis is aangewezen als een topklinisch algemeen ziekenhuis waardoor spoedeisende huisartsenzorg op het MZH terrein meer voor de hand ligt'.

'Ook zijn er nogal wat ontwikkelingen in de HAP voorzieningen in de provincie geweest of komen nog, zoals sluiting van het Delfzicht ziekenhuis in Delfzijl, verschuiving van HAP Winschoten naar Scheemda en de toekomstige beperking in de openingstijden van de post Winsum. Het komt erop neer dat de inwoners voor consulten na 21.00 uur en sommige posten na 23.00 uur, in de nacht zijn aangewezen op de HAP in de stad Groningen'.

Samenwerking en professionele uitwisseling

'De keuze voor de plaats van de nieuwe locatie was niet gemakkelijk, maar er zijn eenvoudigweg niet genoeg huisartsen voor twee posten in de stad. Nu al moet de gevestigde huisarts elke week dienst draaien, naast de gewone drukke praktijk. De verhuizing lost die werkdruk niet op, maar door de schakeling van voorzieningen zijn er meer samenwerkingsmogelijkheden. Zo werken er bijvoorbeeld verpleegkundig specialisten en physician assistents bij ons, die we nu geen volledige baan kunnen aanbieden omdat het alleen om NAW tijden gaat. Ik verwacht dat we in de toekomst op dat gebied meer kunnen samenwerken met het ziekenhuis'.

'Rond de bezetting van de balie en inzet van personeel voor de veiligheid (wat we nu trouwens helemaal niet hebben) trekken we straks ook met elkaar op. Professionele en inhoudelijke uitwisseling is nu eenmaal gemakkelijker als je in elkaars nabijheid verkeert. Dat zien we nu ook al in de samenwerking met de specialistische zorg van Lentis op onze huidige post aan het Damsterdiep. We zijn blij dat deze voorziening van Lentis mee verhuist naar de nieuwe post. Ook de samenwerking met de apotheekvoorziening, straks tevens dienstapotheek, gaan we intensiveren. Vragen over recepten zullen, waar dat kan, rechtstreeks door de dienstapotheek in behandeling worden genomen. En de tijd die daarmee vrijvalt voor huisartsen gebruiken we om de capaciteitsvragen op te lossen en de werkdruk voor huisartsen aanvaardbaar te maken'. 

Juist gebruik van de spoedzorg

'De komende periode wordt de communicatie naar de inwoners heel belangrijk! Natuurlijk in verband met de verhuizing, hoewel onze triagisten bij het maken van de afspraak altijd vertellen waar de patiënt zich moet melden. We grijpen de verhuizing echter ook aan om de inwoners te wijzen op wat spoedzorg eigenlijk is, wanneer je van de huisartsenpost gebruik kunt maken en wanneer niet en vooral ook wat men zelf kan doen'.

'Menzis vindt dat ook van groot belang en gaat de publiekscommunicatie mee ondersteunen. Daarnaast is het belangrijk dat andere ketenpartners zoals gemeenten eveneens een taak in zien in het wijzen op een goed gebruik van spoedzorg. We merken steeds meer dat mensen zich ook tot de HAP wenden voor niet urgente zaken. Dat zou niet moeten en daar willen we in de communicatie extra aandacht aan besteden. Zodra het 17.00 uur is geweest staat de telefoon bij ons al roodgloeiend. Begrijp me goed: als mensen ongerust zijn moet men altijd kunnen bellen. Natuurlijk! Maar men moet het ook kunnen accepteren dat bepaalde zorg tot de volgende dag kan wachten. Zorg en 24 uurs economie gaan niet samen, daarvoor is de zorg te duur en het medisch personeel te schaars. Mensen staan er onvoldoende bij stil dat men met de ANW zorg de eigen huisarts bovenop zijn normale dagelijkse werk extra belast, namelijk in de avonden en in het weekend'.

Ik verheug me enorm op de nieuwe behuizing. Het biedt mogelijkheden om de spoedzorg en de bereikbaarheidsdiensten beter te organiseren. Het wordt ook architectonisch echt mooi! Maar het dubbele is: we leggen de rode loper niet uit, want hoe mooi en eigentijds onze nieuwe post ook gaat worden, de centrale boodschap naar alle inwoners van de provincie Groningen blijft: de doktersdienst is bedoeld voor spoedsituaties, dus altijd eerst bellen en niet gelijk langskomen!

Op de website van Menzis worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om u relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in onze cookiepolicy