Behandelen van staar

Staar is gelukkig goed te behandelen door het plaatsen van een kunstlens in het oog. De meeste mensen kunnen 2 weken na de staaroperatie alweer beter zien.

Deze pagina biedt u algemene informatie. Uw arts kan u het beste informeren over uw specifieke situatie.

 

Welke behandelmogelijkheden zijn er?

Voor de behandeling van staar bestaan geen medicijnen of oefeningen. Het is ook niet te voorkomen of te genezen. De plaatsing van een kunstlens is de enige manier om staar te behandelen. Deze behandeling kan geen bril vervangen. Maar met een nieuwe bril of nieuwe lenzen kunt u na de operatie weer scherp zien!

Neem de tijd om u goed te informeren

Neem de tijd om de door de oogarts verstrekte informatie goed door te nemen. Ook kunt u extra informatie inwinnen, bijvoorbeeld via internet. Heeft u daarna nog vragen of twijfelt u? Vraag dan om een tweede gesprek met uw arts.

Waar vindt u informatie over behandelingen?

Er is veel informatie te vinden op internet over de behandeling van staar. De volgende websites bieden in elk geval goede en betrouwbare informatie:

Ziekenhuis kiezen

De meeste mensen volgen het advies van de huisarts bij de keuze van het ziekenhuis of de oogheelkundige kliniek. Is die keus nog niet gemaakt of wilt u weten hoe een zorgaanbieder scoort op het gebied van wachttijd of patiëntwaardering? Maak dan uw keuze via onze Zorgvinder. Wilt u liever persoonlijk advies? Bel gerust met de Zorgadviseur.

Hoe zit het met de vergoeding?

U krijgt de staaroperatie volledig vergoed als deze medisch noodzakelijk is en bestemd is om op afstand weer goed te kunnen zien. Wel betaalt u het eigen risico. De zorgaanbieder moet in onze Zorgvinder staan. 

De meerkosten van een lens waarmee u zowel dichtbij als veraf scherp kunt zien (multifocale lens) en van een lens met een cilindrische correctie (torische lens) worden niet vergoed. Hiervoor geldt dus een eigen bijdrage. Informeer hiernaar bij uw oogarts.

Heeft u een nieuwe bril nodig na uw behandeling? Uit uw aanvullende verzekering krijgt u mogelijk een vergoeding. En via SamenGezond krijgt u tot € 75 (extra) korting op uw bril of lenzen.

Liever persoonlijke hulp?

Jonge vrouw aan de telefoon

De Zorgadviseur geeft een antwoord dat bij uw situatie past:

  • Altijd een vast persoon
  • Klantwaardering: 8,1
  • Bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.

De Zorgadviseur

Verpleegkundigen in overleg achter de ziekenhuisbalie

U bepaalt welk ziekenhuis u behandelt. Selecteert u op afstand of op kwaliteit?

Vergelijk ziekenhuizen

Voor mobiel graag portret weergave gebruiken als u wilt chatten.
Connectie maken
Let op! Op mobiel kan de verbinding verloren gaan, als u een andere app opent of een andere pagina.
Medewerker is aan het typen
Chat reeds actief

U heeft al een chat scherm open in een andere tab. U kunt maar 1 chat venster actief hebben.

Stoppen met chat?

Weet u zeker dat u de chat wilt stoppen?

..

{1}

{2}

Op de website van Menzis worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om u relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in onze cookiepolicy