Cliëntenraad

Voor verbeteringen in de instelling

Als patiënt weet u het best wat verbeterd kan worden aan de zorg in een instelling. Stel u vindt dat de wachttijd voor een behandeling te lang is, of dat u telkens te maken krijgt met verschillende behandelaren. Voor tips en suggesties voor verbeteringen van de zorg in de instelling waar u verblijft, kunt u terecht bij een cliëntenraad.

Wat doet een cliëntenraad?

Iedere zorginstelling is verplicht om een clientenraad te hebben.
De cliëntenraad is een groep mensen die de gemeenschappelijke belangen van patienten van een zorginstelling behartigt. Dat is geregeld in de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz). De raad praat, namens de patiënten, mee over belangrijke zaken die de patiëntenzorg aangaat en geeft hierover advies aan de zorginstelling.
Bij de ouderenpsychiatrie en bij de kinder- en jeugdpsychiatrische instellingen ziet men ook wel familie in de clientenraad of is er een familieraad. Omdat kinderen en demente ouderen niet in staat worden geacht om voor zichzelf op te komen, worden zij vaak vertegenwoordigd door familieleden of andere naasten.

Meer informatie

Meer algemene informatie is te vinden op de site van LOC Medezeggenschap in zorg, een organisatie die zo’n 2200 cliëntenraden vertegenwoordigt.

LOC Medezeggenschap in zorg

Menz en geest

Wilt u meer weten?

De Menzis Zorgadviseur helpt u een aanbieder te vinden bij u in de buurt en weet hoe vergoedingen geregeld zijn.

  • Bel de Menzis Zorgadviseur 088 222 42 42 op werkdagen van 8.30 tot 19.00 uur
  • Stuur de Zorgadviseur een e-mail
  • Zoek een aanbieder bij u in de buurt met de Zorgvinder

Om de website van Menzis goed te laten werken en u de beste online ervaring te bieden gebruiken we cookies. Voor meer informatie, bekijk ons cookiebeleid.