Bijna vijf miljoen Nederlanders begrijpen medische informatie niet goed. Dat belemmert hun regie op zorg. Daarom slaan Menzis en Ditto de handen ineen. Menzis is de eerste zorgverzekeraar die de gebruiksvriendelijke Ditto-app actief ondersteunt en onder de aandacht brengt van haar verzekerden.
Menzis integreert Ditto de komende periode stapsgewijs in de verzekerdencommunicatie. Verzekerden die de website van Menzis bezoeken voor informatie over vergoedingen, extra voordelen of een zorgaanbieder in de buurt, gaan informatie vinden over Ditto. Zorgadviseurs en medewerkers van de klantenservice informeren verzekerden met vragen proactief over de functies en voordelen van Ditto. Vanaf 2026 krijgt Ditto ook een plek in de Menzis app en in mailings en nieuwsbrieven
Veel mensen begrijpen medische informatie niet
Veel mensen vinden het lastig om gesprekken met zorgverleners goed te begrijpen of achteraf aan hun naasten te vertellen. Het gaat om bijna vijf miljoen Nederlanders, blijkt uit onderzoek van Nivel. Ditto is hier een oplossing voor: de app maakt samenvattingen van gesprekken met zorgverleners en vertaalt medische informatie of documenten naar begrijpelijke taal. Ook kan met Ditto zorginformatie makkelijk en veilig gedeeld worden met familieleden en naasten.
Beter besluiten nemen over zorg
Ditto geeft overzicht en grip op zorginformatie. Directeur Zorg & Gezondheid van Menzis Koen Jansen is enthousiast over de betekenis van Ditto: “Een bezoek aan een medisch specialist kan geruststellend zijn, maar ook stressvol. Wat het gevoel ook is, veel mensen begrijpen onvoldoende wat de arts zegt of onthouden maar een deel van het gesprek. Ditto is een uitkomst voor die momenten. Als je medische informatie goed begrijpt, kun je samen met de arts en naasten beter besluiten nemen over de zorg die nodig is. Ditto vergroot de eigen regie van verzekerden en naasten. Daarom ondersteunen wij deze oplossing van harte.”
Ditto: óók een hulp voor zorgverleners
Bart Voorn, mede-oprichter van Ditto, zegt over de samenwerking met Menzis: “Met Ditto helpen we ook artsen bij het zorgvuldig uitvoeren van de behandelovereenkomst. Wettelijk hebben patiënten recht op begrijpelijke en duidelijke informatie over hun zorg, precies wat Ditto doet. We zien dat sommige gebruikers gesprekken tot wel 6 keer terugluisteren. Ook delen ze de duidelijke samenvattingen heel vaak met hun naasten en mantelzorgers. Dat Menzis voor Ditto kiest, laat zien dat ze meer zijn dan een zorgverzekeraar die de doktersrekening betaalt. Menzis denkt actief mee met de behoefte van zorgverleners én van hun verzekerden.”
Voor de mantelzorger: makkelijk familie en naasten informeren
Met Ditto deel je eenvoudig en veilig zorginformatie met anderen. Onder andere door deze functie is de app een geruststellend en waardevol hulpmiddel voor mantelzorgers. Koen Jansen: “Ditto is echt een steun in de rug voor mantelzorgers bij het uitvoeren van hun taken. Familieleden bijpraten over de zorg en gezondheid van een naaste kan veel tijd kosten. Houd iedereen maar eens goed op de hoogte. Zorginformatie delen met Ditto is makkelijk, kost weinig tijd en je weet zeker dat je met iedereen dezelfde informatie deelt. Als drukbezette mantelzorger krijg je het gevoel dat je de regie hebt.”
Ditto en het gebruik van persoonlijke informatie
Een patiënt heeft het recht een gesprek met een arts voor privégebruik op te nemen. Het is verstandig om dit vooraf met de arts te bespreken. De medische informatie en data die door Ditto worden verwerkt, worden niet opgeslagen op de servers van Ditto. Deze gegevens worden ook niet gedeeld met Menzis. De informatie is volledig eigendom van de gebruiker. Gegevens blijven alleen staan op de telefoon van de appgebruiker. Verzekerden downloaden Ditto gratis via de eigen app-store.
Meer informatie