Hulp bij schulden

man-op-strand

Soms lukt het niet om de zorgpremie, eigen risico of eigen bijdrage te betalen. Menzis gaat zo snel mogelijk in gesprek met mensen die hun premie niet betalen. Mensen zijn blij dat er wordt meegedacht over een oplossing.

20 november 2018

Er zijn verschillende persoonlijke redenen waardoor mensen hun premie niet betalen. Wouter Weyenborg, manager Creditmanagement: “De een ligt in een scheiding en verliest de grip op z’n financiën. De ander heeft gezondheidsproblemen en heeft geen energie meer om z’n rekeningen te betalen. Weer een ander is z’n baan kwijt en heeft ineens veel minder te besteden.” We hebben een prachtig zorgsysteem, dat iedereen toegang geeft tot de beste zorg. Dan moeten we wel solidair zijn. Nederland telt 230.000 mensen die hun zorgpremie niet betalen. Daarvan zijn er ongeveer 36.000 verzekerd bij Menzis.

Samen in gesprek
Menzis probeert snel in gesprek te gaan met mensen die hun premie niet betalen. Linda Cagri, Senior Creditmanagement; “Als we een betalingsachterstand signaleren, gaan we zo snel mogelijk in gesprek. We willen helpen met een schappelijke regeling, waarbij je je schulden in 3 jaar kunt afbetalen. Als dat lukt, nemen we contact met het CAK, zodat je niet meer geregistreerd staat als wanbetaler. Je betaalt dan ook geen boete meer.”

Haalbare oplossing 
Linda zegt dat Menzis deze mensen bij de hand neemt, en dat zij hun zorgverzekeraar daarvoor vaak dankbaar zijn: “Mensen zijn blij dat we meedenken over een oplossing. Ze vinden het fijn dat ze niet worden overstelpt met aanmaningen en dat we niet dreigen met de deurwaarder. Soms adviseren we een bewindvoerder aan te stellen als het allemaal niet meer zo lukt me de financiën. We informeren over de mogelijkheden om de schuld met maandelijks kleine bedragen af te lossen. Samen zoeken we naar een oplossing die haalbaar is. Soms zie je dat iemand wel € 150 per maand wil aflossen, maar dat eigenlijk niet kan met een klein inkomen. Dan beschermen we die persoon tegen z’n eigen goede wil. We spreken dan een kleinere maandelijkse aflossing af voor een langere periode.”
Meer informatie over een betalingsregeling.

Betalingsachterstand, wat nu?
Heeft u een betalingsachterstand en bent u bij het Centraal Administratie Kantoor (CAK) aangemeld?
Neem dan contact op met de Klantenservice van Menzis via 088 222 40 40 en geef aan dat u bent aangemeld bij het CAK en een betalingsregeling wilt.
Meer informatie.

 

Op de website van Menzis maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wilt u dit liever niet? Dan kunt u via de link “instellingen aanpassen” uw voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vindt u in onze cookiepolicy.