Maaike Fischer-Nugteren

strategisch adviseur gezondheidsmanagement
maandag 28 juni 2021

Wachtlijstbemiddeling

Niets is zo frustrerend als wachten. Wachten in de rij voor de kassa. Wachten op de oproep voor een operatie. Wachten tot de psycholoog een intake kan doen. Aan de rij bij de kassa kunnen wij niets doen, maar we kunnen er wel voor zorgen dat uw medewerkers sneller geholpen worden.


Wist u dat met de wachtlijstbemiddeling van Menzis, uw medewerker gemiddeld 89 werkdagen sneller aan de beurt is voor een behandeling? Hoe sneller hij geholpen kan worden, hoe sneller hij weer aan het werk kan. Fijn voor uw medewerker, maar ook voor de collega’s die minder lang extra zwaar belast worden. Daarnaast bespaart een snelle terugkeer u als werkgever kosten.

Wachtlijstbemiddeling in het kort:

  • Gratis dienst
  • Slagingspercentage 89%
  • Gemiddeld 89 werkdagen wachttijdverkorting (in 2022)
  • Ook inzetbaar bij wachtlijsten voor psycholoog of psychiater

Sneller aan de beurt

Wachtlijstbemiddeling is een kosteloze service die nooit ten koste gaat van andere patiënten. We maken optimaal gebruik van de beschikbaarheid in de agenda's van ziekenhuizen en GGZ-instellingen, bijvoorbeeld door uitgevallen afspraken in te vullen.

Zo werkt wachtlijstbemiddeling

Moet uw medewerker te lang wachten op een ingreep in het ziekenhuis of een intake bij de psycholoog? Dan kan hij de Menzis Zorgadviseur bellen (088-222 40 42). Deze zoekt uit of uw medewerker ergens anders sneller terecht kan.

  • We informeren in zijn eigen ziekenhuis of hij eerder terecht kan.
  • Of we gaan op zoek naar een andere zorgaanbieder die bij hem past.
  • Wij nemen contact op met goede ziekenhuizen, thuisorganisaties of GGZ-instellingen in de buurt.
  • Is afstand geen probleem? Dan kijken we ook verder weg.

Waarvoor kan de medewerker wachtlijstbemiddeling aanvragen?

  • Ziekenhuizen
  • GGZ-instellingen
  • Thuisorganisaties (wijkverpleging)

Ervaringen van een Menzis-verzekerde

In de Consumentengids van april 2018 staat een verhaal over wachtlijstbemiddeling. Daarin vertelt een Menzis-verzekerde uit Lent over zijn goede ervaringen met wachtlijstbemiddeling. Tweemaal belde hij de Menzis Zorgadviseur om een wachtlijst te omzeilen. Twee jaar geleden brak hij bij een partijtje judo zijn neus. Die moest worden rechtgezet, maar het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis in het nabijgelegen Nijmegen had een maandenlange wachttijd. In Tiel kon hij al na vier weken terecht. Menzis regelde alles. Vorig jaar herhaalde de geschiedenis zich, deze keer met een liesbreuk. Bij het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis moest hij acht tot negen weken wachten. Zelf een rondje bellen leerde dat de wachtlijsten van alle ziekenhuizen in de regio lang waren. Menzis vroeg of hij naar een Rotterdamse kliniek wilde. Daar kon hij direct terecht. “Dat was natuurlijk niet naast de deur”, aldus de Menzis-verzekerde. “Maar ik wilde die operatie zo snel mogelijk.” Al met al kan hij iedereen zorgbemiddeling aanraden. “Je moet er soms een eindje voor rijden, maar ik vond het absoluut de moeite waard.”

 

Op de website van Menzis maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wilt u dit liever niet? Dan kunt u via de link “instellingen aanpassen” uw voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vindt u in onze cookiepolicy.