Maaike Fischer-Nugteren

strategisch adviseur gezondheidsmanagement
woensdag 13 april 2022

De kracht van beleving

Er ligt een prachtig vitaliteitsproject te wachten om uit te voeren. Nu is het idee om uw medewerkers hieraan te laten deelnemen. Maar hoe? Een enkele mail of één gesprek is niet voldoende. Hoe krijgt u ze zover om actief mee te doen?

Zonder beleving geen succes

Veel werkgevers hebben mooie initiatieven op de plank liggen om hun medewerkers vitaler te maken. Helaas wordt er vaak geen gebruik van gemaakt. De sleutel tot succes? Zorg voor beleving! Zonder beleving komt er geen succes. Medewerkers moeten geraakt worden door uw vitaliteitsproject, intrinsiek geprikkeld worden, dat zet aan tot in beweging schieten.

 

  • Allereerst schrijf uw ambitie op, want zonder komt u niet ver. Dit is de eerste stap in het behalen van uw doel. Wat is uw verhaal? Waarom zet u een vitaliteitsprogramma op? Gebruik deze ambitie als kapstok voor uw communicatie.
  • Geef het vitaliteitsprogramma een pakkende naam. Een naam die uitstraalt dat uw medewerkers zich beter en lekkerder voelen als ze fit zijn.
  • Laat de directie en MT uw ambassadeurs zijn voor uw vitaliteitsprogramma. Hun aanwezigheid benadrukt het belang van het vitaliteitsprogramma voor de organisatie.
  • Welke middelen zet u in om de boodschap over te brengen? Wees creatief, zorg dat het ludiek is. 
  • Pak uw moment… Personeelsbijeenkomst? Directie-overleg? Open dag? Leidinggevende meeting? Hét moment om het vitaliteitsprogramma onder de aandacht te brengen. Laat zien dat u enthousiast bent, dat werkt aanstekelijk voor de anderen.
  • Werk samen met de communicatieafdeling. Maak een planning met ze voor een bepaalde periode om het vitaliteitsprogramma onder de aandacht te brengen. Door op meerdere momenten gedurende een langere periode te communiceren zorgt u ervoor dat het programma in de gedachten van uw medewerkers blijft.
  • En de meest eenvoudige… maak het leuk! Wees niet te belerend. Iedere roker weet bijvoorbeeld dat roken slecht is en stinkt. Maar help, enthousiasmeer en facilitair. Medewerkers zetten de stap om mee te doen zodra ze ontdekken wat er voor hen “inzit”. Iets dat goed voelt heeft geen uitgebreide, onderbouwde argumenten nodig. Iets dat leuk is, nodigt uit en blijft hangen.*

 

 

 

Op de website van Menzis maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wilt u dit liever niet? Dan kunt u via de link “instellingen aanpassen” uw voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vindt u in onze cookiepolicy.