Sneller aan de beurt voor een operatie

Kortere wachttijden door actieve wachtlijstbemiddeling Saxenburgh en Menzis
Saxenburgh en Menzis werken met actieve wachtlijstbemiddeling aan het terugdringen van wachttijden. Clustermanager poliklinieken Sandra Geerts (Saxenburgh) en regiocoördinator zorgadvies Bianca Bruil (Menzis) vertellen over de gezamenlijke aanpak.
Als je lang moet wachten op een operatie, is elke dag er één te veel. Daarom werkt Menzis aan oplossingen waardoor mensen niet onnodig lang wachten op zorg. Samen met Saxenburgh ontwikkelde Menzis een vernieuwende werkwijze voor wachtlijstbemiddeling. Met resultaat: een verzekerde kan voor een operatie aan knie, heup, galblaas of liesbreuk al na 4 tot 6 weken terecht bij Saxenburgh, terwijl bij het ‘eigen’ ziekenhuis pas na 4 tot 5 maanden plek is.
Hoe zijn Menzis en Saxenburgh in gesprek geraakt over wachtlijstbemiddeling?
Bianca Bruil: “Onze zorginkopers brachten de wachttijdenproblematiek ter sprake in een periodiek overleg met Saxenburgh. We zien landelijk dat steeds meer mensen lang wachten op zorg. Ook op onze afdeling Zorgadvies krijgen we van steeds meer verzekerden vragen om wachtlijstbemiddeling. Daarom vroegen we of Saxenburgh wilde helpen bij het bedenken van een oplossing voor de wachttijden.”
Sandra Geerts vertelt dat Saxenburgh dit graag aanpakte: “Wachten op zorg belemmert je leven en als ziekenhuis hebben we een maatschappelijke functie. Daarom richt Saxenburgh zich de laatste jaren sterk op het zo snel mogelijk helpen van mensen door het versnellen van de doorlooptijden. Toen Menzis het gesprek aanging over wachtlijstbemiddeling, zagen wij een kans om hieraan een bijdrage te leveren.”
Hoe hebben jullie een oplossing voor de wachttijden uitgewerkt?
Bianca: “Mijn collega’s van Zorgadvies en ik zijn in gesprek gegaan met Sandra en haar collega’s van de poliklinieken. We hebben vanuit het perspectief van onze verzekerden het probleem neergelegd. We zien dat mensen vooral lang moeten wachten op een ingreep of operatie van een liesbreuk, galblaas, knie of heup. De wachttijd was soms wel 4 tot 5 maanden.”
Sandra herinnert zich de inhoud en de sfeer van de gesprekken nog: “Al snel was duidelijk voor welke ingrepen Menzis-verzekerden lang moeten wachten. Dus besloten we ons te richten op chirurgie en orthopedie. We zijn gestart vanuit het perspectief van de patiënt en weggebleven van politieke en organisatorische issues. Hierdoor heb ik de gesprekken met Menzis als heel prettig ervaren. We delen hetzelfde uitgangspunt: we willen mensen zo snel mogelijk helpen."
Wat is er vernieuwend aan deze aanpak voor wachtlijstbemiddeling?
Bianca: “We kiezen als zorgverzekeraar en ziekenhuis voor een actieve werkwijze in wachtlijstbemiddeling. In onze samenwerking zetten we een stap extra: we willen mensen zo snel mogelijk helpen, zonder veel gedoe of regelwerk. Komt iemand in aanmerking voor een operatie bij Saxenburgh? Dan kunnen wij de toezegging doen dat hij binnen 4 tot 6 weken aan de beurt is. Dat geeft zekerheid. Het enige wat de verzekerde in veel gevallen nog moet doen, is de huisarts vragen om een verwijzing.”
Sneller aan de beurt voor een operatie bij Saxenburgh: zo werkt het
Zo helpen we een Menzis-verzekerde aan snellere zorg:
- Een Menzis-verzekerde vraagt de afdeling Zorgadvies van Menzis om zorgbemiddeling.
- De zorgadviseur doet samen met de verzekerde een korte intake.
- De zorgadviseur meldt de verzekerde aan bij Saxenburgh voor een operatie als deze in aanmerking komt voor behandeling.
- De zorgplanner van Saxenburgh neemt binnen 1 tot 2 dagen contact op met de verzekerde voor triage.
- De zorgplanner van Saxenburgh bekijkt de zorgplanning en bepaalt wanneer de afspraak met de Menzis-verzekerde ingepland kan worden.*
- De zorgplanner van Saxenburgh plant de operatie in volgens de reguliere zorgplanning.
* De verzekerde regelt zelf een nieuwe verwijzing van de huisarts en vraagt het huidige ziekenhuis om het dossier naar Saxenburgh te sturen.
Wat is de impact op de wachttijd van verzekerden?
Bianca: “Deze gezamenlijke werkwijze op wachtlijstbemiddeling zorgt voor een flinke wachttijdwinst. Een verzekerde die elders 4 of 5 maanden moet wachten, kan bij Saxenburgh binnen vier tot zes weken terecht. Mensen zijn blij dat ze goed en snel geholpen zijn. Ze geven ook aan dat ze Saxenburgh serieus als optie overwegen als ze in de toekomst weer zorg nodig hebben.”
Sandra: “We betekenen samen echt iets in het leven van mensen. Van een liesbreuk of knieklachten kun je veel last hebben, het beïnvloedt je leven. Die klachten kan Saxenburgh snel verhelpen. Mensen kunnen weer verder met hun leven, met minder of geen pijn. Dat is misschien wel het grootste voordeel.”
Wat hebben jullie ervaren of geleerd bij het uitwerken van deze werkwijze?
Bianca: “Wat ik heb ervaren is dat het vinden van oplossingen voor lange wachttijden begint met vertrouwen in elkaar en het gezamenlijke doel om mensen te helpen. Door te pionieren ontdek je wat werkt en kom je tot mooie oplossingen. Ik ben er trots op dat we samen met Saxenburgh zo’n grote wachttijdwinst hebben gerealiseerd voor onze verzekerden.”
Sandra is het hier mee eens: “Handel vanuit vertrouwen en stel de mens centraal. En wat ik in de samenwerking met Menzis ook weer heb geleerd is: ga het gewoon doen! Begin met het uitwerken van een werkwijze en ga daarna verbeteren.”
Wat is de volgende stap in de onderlinge samenwerking?
Bianca: “De samenwerking op wachtlijstbemiddeling richt zich nu op de poliklinieken chirurgie en orthopedie. We willen de samenwerking graag verstevigen door de wachtlijstbemiddeling uit te breiden naar andere specialismen van Saxenburgh. Op die manier kunnen we ervoor zorgen dat nóg meer verzekerden sneller aan het beurt zijn.”
Sandra wil ook de samenwerking versterken: “We zien dat we ook op bijvoorbeeld het gebied van gynaecologie Menzis-verzekerden sneller kunnen helpen. Het is mooi dat we nu de volgende stap zetten en van pionieren naar planvorming gaan. En steeds met het perspectief van de patiënt. Want mensen helpen, dat doe je gewoon.”
Tot slot, welke kansen biedt regionale samenwerking op het gebied van actieve wachtlijstbemiddeling?
Bianca: “Wat zou het mooi zijn als we met ziekenhuizen in de regio’s met veel Menzis-verzekerden soortgelijke afspraken kunnen maken als met Saxenburgh. Als we met meerdere ziekenhuizen samenwerkingen opzetten voor wachtlijstbemiddeling, is iedereen daar mee geholpen. Zo zetten we regionaal stappen in het terugdringen van wachttijden.”
Sandra: “Regionale samenwerking gaat helpen in het concentreren en spreiden van zorg. Saxenburgh is als basisziekenhuis sterk in het efficiënt uitvoeren van planbare, minder complexe ingrepen. Dat draagt bij aan een betere verdeling van zorg in de regio. Als we de zorgvraag spreiden, maken we optimaler gebruik van de totale zorgcapaciteit. Dat leidt tot kortere wachttijden.”