Waarom doet Menzis dit?
Menzis koopt scherp in. Onze verzekerden mogen dat van een verzekeraar verwachten. Tegelijk proberen we de kwaliteit van dienstverlening op peil te houden. Dat is belangrijk voor de gebruikers van zorg.
Menzis kiest ervoor 12 leveranciers aan te wijzen die deze zorg leveren als het om absorberend en afvoerend incontinentiemateriaal gaat. Het gaat dan om landelijk werkende zorgaanbieders, die de artikelen bij de verzekerde thuis bezorgen.
Waarom wil Menzis de apotheek niet contracteren?
Menzis stelt meerdere eisen aan de leveranciers op gebied van kwaliteit en dienstverlening. In 2017 hebben we ruim 2000 partijen gecontracteerd. Velen hebben niet de beschikking over een incontinentieverpleegkundige. Toch is het belangrijk dat er overleg mogelijk is met een opgeleide verpleegkundige. Als er minder leveranciers zijn, kan Menzis ook gemakkelijker met deze partijen overleggen en zien of de afspraken die we gemaakt hebben worden nagekomen. Menzis heeft gekozen voor een selectief inkoopbeleid om efficiënter te kunnen werken en om de kosten beheersbaar te houden. Apothekers worden niet uitgesloten. Veel apothekers gaan fungeren als onderaannemer van de gecontracteerde partijen.
Wat kan ik aan mijn patiënten vertellen?
De verzekerden van Menzis die in 2017 gebruik maken van een zorgaanbieder die in 2018 geen overeenkomst meer heeft voor het leveren van incontinentiemateriaal, ontvangen een brief van Menzis waarin wordt uitgelegd dat de verzekerde kan kiezen voor een nieuwe zorgaanbieder. Blijft de verzekerde gebruik maken van de niet-gecontracteerde zorgaanbieder, dan heeft dit gevolgen voor de hoogte van de vergoeding, het aanvragen van voorafgaande toestemming en het indienen van de declaraties.
Kan ik me nog aanmelden voor een overeenkomst?
Ja, de gecontracteerde partijen hebben aangegeven dat aanmelden als onderaannemer nog mogelijk is. Hiervoor gelden mogelijk wel voorwaarden. U kunt hierover in overleg treden met deze partijen. Menzis speelt hierin geen actieve rol.
Komt er ook een declaratieovereenkomst?
Ja, deze mogelijkheid is er. U kunt declaratieafspraken met Menzis maken. U kunt uw interesse hierin kenbaar maken via het
contactformulier.
Wat doet Menzis aan de kwaliteit van deze hulpmiddelenzorg?
De te contracteren zorgaanbieders moeten zijn erkend door SEMH en werken volgens het meest actuele erkenningsschema DISW. De begeleiding rondom de intake en de evaluatie van geleverd (proef) materiaal wordt uitgevoerd door of onder supervisie van een BIG-geregistreerd continentieverpleegkundige. Daarnaast worden eisen gesteld met betrekking tot de levering van het materiaal en de bereikbaarheid van de zorgaanbieder. Tevens moeten de te leveren materialen voldoen aan een aantal kwaliteitscriteria, waaronder ISO en DIN. Ook de landelijke ontwikkelingen die voortkomen uit de werkgroepen van VWS zijn opgenomen in de overeenkomst.
Menzis heeft mijn patiënten aangeschreven, terwijl ik als onderaannemer wel betrokken ben bij de overeenkomst incontinentiemateriaal.
Apotheken kunnen zich nog altijd melden als onderaannemer bij een koepel of keten. Op een bepaald moment hebben wij de verzendlijst moeten vaststellen om verzekerden tijdig te informeren over de wijzigingen. Het kan zijn dat uw aanmelden en het verzenden van de brief elkaar gekruist hebben. Dat is helaas niet te voorkomen. U kunt aan uw patiënt uitleggen dat u de incontinentiezorg wel als onderaannemer zal blijven verlenen. Mochten patiënten dit willen verifiëren bij Menzis, dan kunnen zij altijd contact opnemen met Menzis Zorgadvies, via telefoonnummer 088 - 222 42 42.
Als ik niet aan de voorwaarden voldoe, mag ik dan wel incontinentie materiaal aan verzekerden leveren?
Uiteindelijk kiest de verzekerde zelf een zorgaanbieder. De keuze voor een niet-gecontracteerde zorgaanbieder zal voor de verzekerde financiële gevolgen hebben. Afhankelijk van het soort polis dat de verzekerde heeft, zal een deel van de kosten niet vergoed worden.
Ik ben het er niet mee eens, waar kan ik een klacht indienen?
We begrijpen dat de keuze voor selectieve inkoop niet alleen maar positief is. Toch heeft Menzis hier goede ervaringen mee. Tevens richt Menzis dit inkooptraject zorgvuldig in. U kunt uw klacht kenbaar maken via het
contactformulier op de website.
Ik heb een vraag over het beleid.
Ik wil een zorginkoper of productexpert spreken.
Indien u een specifieke vraag heeft over het beleid, kunt u deze stellen via het
contactformulier.
Kan ik ook een mail sturen aan de zorginkoper of productexpert?
Ik ga mijn klanten toch incontinentiemateriaal leveren, de klant stuurt de nota maar op naar Menzis!
Uiteindelijk kiest de verzekerde zelf een zorgaanbieder. De keuze voor een niet-gecontracteerde zorgaanbieder zal voor de verzekerde financiële gevolgen hebben. Afhankelijk van het soort polis dat de verzekerde heeft zal een deel van de kosten niet vergoed worden. Menzis is op dit moment bezig met het inrichten van de werkwijze voor niet-gecontracteerde zorgaanbieders voor deze hulpmiddelen.