Geestelijke gezondheidszorg

Informatie voor aanbieders in de GGZ

Zorginkoopbeleid 2020 voor GGZ-instellingen
  • Actueel
  • Contracteren
  • Declareren
  • Wijzigen
  • Contact

Nieuws

  • 1 april 2019

    Publicatie Zorginkoopbeleid GGZ voor vrijgevestigden 2020

    Graag presenteren we u het Zorginkoopbeleid GGZ voor vrijgevestigden 2020. Bij Menzis staat de gezondheidsvraag van onze klanten steeds centraal. Zo kopen we ook zorg in: de juiste zorg voor de klant, op de juiste plek. De sleutel is waardegerichte zorg: zorg die het meeste waarde heeft voor onze klanten. Kortgezegd is dat zorg met de beste verhouding tussen de gewenste gezondheidsuitkomsten en de kosten van die zorg. Dat is noodzakelijk om de zorg ook in de toekomst beschikbaar, goed en betaalbaar te houden.

    lees meer

  • 1 april 2019

    Publicatie Zorginkoopbeleid GGZ-instellingen 2020

    Graag presenteren we u het Zorginkoopbeleid GGZ-instellingen 2020. Bij Menzis staat de gezondheidsvraag van onze klanten steeds centraal. Zo kopen we ook zorg in: de juiste zorg voor de klant, op de juiste plek. De sleutel is waardegerichte zorg: zorg die het meeste waarde heeft voor onze klanten. Kortgezegd is dat zorg met de beste verhouding tussen de gewenste gezondheidsuitkomsten en de kosten van die zorg. Dat is noodzakelijk om de zorg ook in de toekomst beschikbaar, goed en betaalbaar te houden.

    lees meer

  • 11 juni 2018

    Start waardegerichte inkoop angst en depressie

    Vanaf 2019 gaan we met zorgaanbieders afspraken maken over waardegerichte zorg voor de behandeling van angst en depressie. Eerder hebben we samen met diverse externe partijen de bouwstenen besproken voor een waardegericht inkoopcontract. Mede naar aanleiding van deze input hebben we een (concept)inkoopdocument opgesteld.

    lees meer

Beleid betaalovereenkomsten

U heeft al een overeenkomst

Heeft u al een lopende overeenkomst voor dit jaar? Dan nodigen wij u via het Vecozo portaal uit om ook voor het nieuwe jaar een overeenkomst met ons aan te gaan. 

Naar Vecozo

Geen contractverplichting

Uw aanvraag resulteert niet automatisch in een overeenkomst tussen u en Menzis. Naar aanleiding van uw aanvraag ontvangt u een vragenformulier. Aan de hand van dit formulier neemt de zorginkoper contact met u op.

Menzis is niet verplicht om een contract af te sluiten met elke zorgaanbieder. Als Menzis voldoende zorg heeft ingekocht in uw regio en daarmee aan de zorgplicht voldoet, kan Menzis besluiten niet met u in onderhandeling te gaan en u dus geen of een aangepaste overeenkomst aan te bieden.


Geen contract?

Heeft u geen contract met Menzis? Dan moet uw cliënt vooraf toestemming aanvragen bij Menzis. De toestemming vraagt uw cliënt via het digitale formulier GGZ aan. Wanneer uw cliënt erom vraagt, kunt u uw cliënt helpen met het invullen van het formulier. U kunt dit doen bij het Zorgadvies.

U heeft nog geen overeenkomst

Heeft u nog geen contract en wilt u dit voor het aankomende jaar aanvragen bij Menzis, Hema en AnderZorg? Neem dan contact met ons op. 


Contract aanvragen

Actuele gegevens

Wij gaan voor een overeenkomst uit van uw gegevens in het AGB-register van Vektis. Wilt u ervoor zorgen dat uw gegevens actueel zijn voordat u de overeenkomst afsluit? 

Declaratietermijn

Om de integriteit van zorgkosten te waarborgen, is in uw zorgovereenkomsten een eenduidige declaratietermijn opgenomen van een maximaal aantal maanden na sluiting van het DBC-zorgproduct, DBC of zorgproduct. Declaraties die na deze termijn binnenkomen, worden niet meer door ons vergoed.


Declaratieverwerking

Inhoudelijke vragen over declaraties kunt u mailen naar afdeling Declaratieverwerking, team GGZ.

 
Menzis, afdeling Declaratieverwerking
team GGZ
Postbus 640
7500 AP Enschede

Wijzigingen doorgeven met Vecozo-certificaat

U kunt zelf een deel van uw gegevens in het AGB-register wijzigen. Dat doet u via 'Wijzigingen gegevens zorgverlener' in de Vecozo-portal. 

Vecozo portal openen

Wijzigingen doorgeven zonder certificaat

Geef uw praktijkwijzigingen door aan Vektis. Dit kan telefonisch via 0900 242 26 33 of via het AGB-register. 

Naar het AGB-register

Voor instellingen

Het wijzigen van betaalgegevens door een instelling/leverancier is alleen mogelijk als:
  • de aanvraag wordt getekend door 2 tekeningsbevoegde bestuurders
  • de aanvraag wordt vergezeld van een digitaal gewaarmerkt uittreksel van de Kamer van Koophandel (niet ouder dan zes maanden)

U kunt hierbij gebruik maken van het formulier "Wijzigingsformulier IBAN-nummer voor instellingen"

Voor individuele zorgaanbieders

Het wijzigen van betaalgegevens, moet los van de declaratie, schriftelijk en voorzien van uw handtekening worden gemeld bij Menzis. U kunt hierbij gebruik maken van het formulier "Wijzigingsformulier IBAN-nummer".

Veelgestelde vragen

In 2019 geldt een ander beleid rond budgetplafonds dan in voorgaande jaren. De volgende vrijgevestigde zorgaanbieders zijn niet gebonden aan een budgetplafond:

  • Vrijgevestigde zorgaanbieders met een contract GBGGZ (basis-ggz)
  • Vrijgevestigde zorgaanbieders met een contract SGGZ in het hoogste tariefpercentage (specialistische ggz)

Er wordt alleen een budgetplafond afgesproken voor de lagere tariefpercentages in de SGGZ. In 2019 wordt het minimale budgetplafond verhoogd naar € 20.000. Indien voor u een budgetplafond geldt, dan staat dat in de digitale vragenlijst en nemen we dat ook op in de overeenkomst.

Niet alle onder DSM-5 vallende stoornissen geven recht op vergoeding van zorg vanuit de Zorgverzekeringswet (Zvw). Of ze vallen wel onder deze wet, maar niet onder het domein van de geneeskundige ggz (G-GGZ). Daarnaast zijn niet alle behandelingen en methoden conform 'de stand van de wetenschap en praktijk'. Die mag u daarom niet (of alleen bij een specifieke stoornis) declareren vanuit de Zvw. De verzekerde ggz-therapieën vindt u in de meest recente versie van de circulaire Therapieën GGZ van Zorgverzekeraars Nederland.

Heeft de patiënt na behandeling in de generalistische basis-ggz (GBGGZ) nog steeds een zorgvraag, dan gaat hij of zij terug naar de huisarts. Die verwijst door naar de gespecialiseerde ggz (SGGZ). Ook de regiebehandelaar in de GBGGZ kan doorverwijzen naar de SGGZ (een melding aan de huisarts volstaat). Als tijdens de behandeling wordt geconcludeerd dat de patiënt eigenlijk zorg moet krijgen in de gespecialiseerde ggz wordt de behandeling afgesloten en het zorgtraject gedeclareerd. Wanneer de behandeling net is gestart (behandelinzet van maximaal 120 minuten directe en indirecte patiëntgebonden tijd) en het patiëntprofiel van de patiënt blijkt te zwaar voor de GBGGZ, dan wordt de prestatie ‘Onvolledig behandeltraject’ in rekening gebracht.

U kunt ons bellen

Contact

Kunt u geen antwoord vinden op uw vraag? Bel ons dan op telefoonnummer 088 222 40 00. Voor declaratievragen kiest u optie 1 in het keuzemenu. Dit is mogelijk van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 13.00 uur.

Voor vragen over uw overeenkomst of het zorginkoopbeleid kiest u optie 2. Dit is mogelijk van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur. Let op, via optie 2 kunt u alleen antwoorden verwachten op vragen over uw overeenkomst of het zorginkoopbeleid. Wilt u de AGB-code van de praktijk of van u als zorgverlener bij de hand houden?

Contactformulier

Op de website van Menzis worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om u relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in onze cookiepolicy