Aanvragen continuïteitsbijdrage mogelijk vanaf 15 mei a.s.

 

Vanaf 15 mei 2020 kunnen zorgaanbieders, die zorg leveren die vergoed wordt vanuit de basisverzekering of een aanvullende verzekering, een maandelijkse continuïteitsbijdrage aanvragen. Met de continuïteitsbijdrage-regeling zorgen zorgverzekeraars ervoor dat zorgaanbieders in deze moeilijke tijd het hoofd boven water kunnen houden. Met de bijdrage kunnen zorgaanbieders hun doorlopende kosten blijven betalen, zoals personeelskosten, huur en bijvoorbeeld het loon van de praktijkhouder.

4 mei 2020

Wie kan de continuïteitsbijdrage aanvragen?

De continuïteitsbijdrage is bedoeld voor alle zorgaanbieders die zorg verlenen die op dit moment valt onder de basisverzekering of de aanvullende verzekering. De regeling geldt voor vrijwel alle zorgaanbieders die een jaarlijkse omzet hebben lager dan 10 miljoen euro. Voor andere zorgaanbieders wordt een afzonderlijke regeling getroffen en zij worden daarover apart geïnformeerd.

Wat is de hoogte van de continuïteitsbijdrage?

Zorgaanbieders ontvangen de continuïteitsbijdrage voor het deel van de omzet dat daalt door de coronacrisis. De bijdrage is gebaseerd op de normale omzet die zorgverzekeraars zouden vergoeden uit de basisverzekering en aanvullende verzekeringen en ligt voor de meeste zorgaanbieders tussen de 75% en 87%. De tarieven per sector vindt u in het document ‘Continuïteitsbijdrage-regeling’ op de website van Zorgverzekeraars Nederland.

Wanneer kan de continuïteitsbijdrage aangevraagd worden?

Zorgaanbieders kunnen vanaf vrijdag 15 mei gefaseerd de continuïteitsbijdrage aanvragen. We zijn hard bezig om deze fasering uit te werken. Zodra hier meer over bekend is, hoort u dit van ons.

Hoe kan de continuïteitsbijdrage aangevraagd worden?

Dat kan via de Uitvraagmodule in het Zorginkoopportaal van VECOZO, op de AGB-code van de onderneming. Hiervoor is een aansluiting bij VECOZO nodig en een persoonlijk certificaat met autorisatie voor de Uitvraagmodule van het Zorginkoopportaal. Zorgaanbieders die zijn aangesloten bij VECOZO, hebben deze autorisatie voor de Uitvraagmodule van het Zorginkoopportaal.

Let op! Bent u als zorgaanbieder nog niet aangesloten bij VECOZO? Regel uw aanmelding en autorisatie dan zo snel mogelijk via www.vecozo.nl/diensten/aanmelden. Zo voorkomt u bij het aanvragen van de continuïteitsbijdrage extra doorlooptijd voor de aansluiting en autorisatie.

Vragen?

  • Heeft u een vraag over de inhoud van de continuïteitsbijdrage-regeling? Kijk dan op de website van Zorgverzekeraars Nederland.
  • Heeft u een vraag over het aanvraagproces van de continuïteitsbijdrage? Kijk dan op de website van VECOZO.
  • Heeft u straks een vraag over de afhandeling (zoals toewijzing/afwijzing) van uw aanvraag? Dan kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar(s). Zij zijn het eerste aanspreekpunt als het over uw continuïteitsbijdrage gaat.

Voor de meest actuele informatie over de continuïteitsbijdrage-regeling verwijzen we u graag naar www.zn.nl/corona-nieuws. Deze pagina wordt dagelijks bijgewerkt.

Op de website van Menzis maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wilt u dit liever niet? Dan kunt u via de link “instellingen aanpassen” uw voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vindt u in onze cookiepolicy.