Audiologische zorg

Informatie aanbieders van audiologische zorg

Zorginkoopbeleid 2021
  • Actueel
  • Contracteren
  • Declareren
  • Wijzigen
  • Contact

Nieuws

  • 16 september 2020

    Publicatie toetsingskaders Ziekenhuisverplaatste Zorg en optimalisering eerstelijnszorg

    lees meer

  • 14 augustus 2020

    Zorginkoopbeleid MSZ 2021 aangevuld met een hoofdstuk over digitale zorg

    Als aanvulling op het inkoopbeleid van MSZ 2021, publiceert Menzis op 14 augustus een aanvullend hoofdstuk over digitalisering in de zorg.

    lees meer

  • 8 juli 2020

    Merendeel zorgaanbieders kan continuïteitsbijdrage nog aanvragen tot en met 14 juli

    Voor veel zorgaanbieders is dinsdag 14 juli a.s. de laatste mogelijkheid om een beroep te doen op de algemene continuïteitsbijdrageregeling van de zorgverzekeraars. Om middernacht sluit dan het aanvraagportaal bij VECOZO. De sluiting geldt niet voor zorgaanbieders in de ggz en voor grotere zorgaanbieders waarvoor onlangs regelingen zijn gepubliceerd. Daarnaast is voor enkele specifieke groepen zorgaanbieders de looptijd verlengd.

    lees meer

Geen contractverplichting

Uw aanvraag resulteert niet automatisch in een overeenkomst tussen u en Menzis.

Menzis is niet verplicht om een contract af te sluiten met elke zorgaanbieder. Als Menzis voldoende zorg heeft ingekocht in uw regio en daarmee aan de zorgplicht voldoet, kan Menzis besluiten niet met u in onderhandeling te gaan en u dus geen of een aangepaste overeenkomst aan te bieden.

Actuele gegevens

Wij gaan voor een overeenkomst uit van uw gegevens in het AGB-register van Vektis. Wilt u ervoor zorgen dat uw gegevens actueel zijn voordat u de overeenkomst afsluit? Meer informatie hierover vindt u op onze pagina over gegevens in het AGB-register.

U heeft nog geen overeenkomst

Heeft u nog geen contract en wilt u dit voor 2020 aanvragen bij Menzis, Hema en AnderZorg? In het zorginkoopbeleid vindt u de planning en voorwaarden van de contractering.

Voor alle zorgaanbieders die door Menzis gecontracteerd willen worden gelden uitsluitingsgronden, minimumeisen en uitvoeringseisen. Deze inkoopeisen vindt u in de bijlagen 1 t/m 3 van het zorginkoopbeleid. Niet (tijdig) voldoen aan een van de voorwaarden betekent dat Menzis met u geen contract voor 2021 aangaat.

Voldoet u aan de voorwaarden en kunt u conform de planning van het zorginkoopbeleid nog een contract aanvragen? Dien dan uw contractaanvraag in via onderstaand contactformulier. Menzis zal uw aanvraag beoordelen en u zo spoedig mogelijk informeren of deze wordt gehonoreerd. Bij goedkeuring ontvangt u nadere informatie over het verdere contracteerproces. 

Contract aanvragen

Betalen van ziekenhuiszorg

Medisch specialistische zorg financieren we op basis van diagnosebehandelings-combinaties (DBC-zorgproducten). De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) bepaalt welke DBC-zorgproducten u in rekening kunt brengen bij zorgverzekeraar of patiënt. 

Contact declaratieverwerking

Inhoudelijke vragen over declaraties kunt u mailen naar afdeling Declaratieverwerking:

Menzis, afdeling Declaratieverwerking
team Medisch specialistische zorg
Postbus 640
7500 AP Enschede

Declareren: wat wel en niet?

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft een lijst gemaakt wat mag en niet mag bij de registratie en declaratie van medisch specialistische zorg. Het gaat bijvoorbeeld om:

  • Wie mag verwijzen?
  • Dure geneesmiddelen
  • Onderlinge dienstverlening
  • Diagnosecodes

Wijzigingen doorgeven met Vecozo-certificaat

U kunt zelf een deel van uw gegevens in het AGB-register wijzigen. Dat doet u via 'Wijzigingen gegevens zorgverlener' in de Vecozo-portal. 

Vecozo portal openen

Wijzigingen doorgeven zonder certificaat

Geef uw praktijkwijzigingen door aan Vektis. Dit kan telefonisch via 0900 242 26 33 of via het AGB-register. 

Naar het AGB-register

Wijzigen IBAN-nummer

Menzis hanteert een vaste werkwijze voor het opgeven of het wijzigen van een IBAN-nummer. Zo proberen we zoveel mogelijk te waarborgen dat we aan de juiste persoon of instelling op het juiste IBAN-nummer betalen. Wij vragen u daarom ook vriendelijk om deze procedure te volgen.

Heeft u nog vragen? Bekijk dan de veelgestelde vragen. Is uw vraag ook dan niet beantwoord? Stel uw vraag dan via het contactformulier. Via dit formulier kunt u ook uw bijlagen toevoegen om uw IBAN-nummer te wijzigen.

Voor instellingen

Het wijzigen van betaalgegevens door een instelling/leverancier is alleen mogelijk als:
  • de aanvraag wordt getekend door 2 tekeningsbevoegde bestuurders
  • de aanvraag wordt vergezeld van een digitaal gewaarmerkt uittreksel van de Kamer van Koophandel (niet ouder dan zes maanden)

U kunt hierbij gebruikmaken van het formulier "Wijzigingsformulier IBAN-nummer voor instellingen"

Voor individuele zorgaanbieders

Het wijzigen van betaalgegevens, moet los van de declaratie, schriftelijk en voorzien van uw handtekening worden gemeld bij Menzis. U kunt hierbij gebruikmaken van het formulier "Wijzigingsformulier IBAN-nummer".

Veelgestelde vragen

Sinds het contractjaar 2018 wordt de overschrijding van het afgesproken budgetplafond direct verrekend met de ingediende declaraties, op het moment dat de overschrijding ontstaat. Voor 2018 werd iedere declaratie uitbetaald die voldeed aan de eisen. Eventuele budgetoverschrijdingen werden pas bij de eindafrekening teruggevorderd, ongeveer drie jaar later.

De regeling geldt voor alle zorgaanbieders van medisch specialistische zorg, geriatrische revalidatiezorg en geestelijke gezondheidszorg die met Menzis een overeenkomst hebben afgesloten voor 2018 of later, met een budgetplafond of aanneemsom.

Let op: de plafondfinanciering geldt vooralsnog niet voor vrijgevestigde GGZ-zorgaanbieders. Bij overschrijding van het budgetplafond zou de regeling wel op individuele basis kunnen gaan gelden.

Nee. Wanneer een declaratie leidt tot overschrijding van uw budgetplafond, stellen we wel een betaalstop in. We betalen uit tot het afgesproken maximale budget. De declaraties boven het budgetplafond worden daarna op de gebruikelijke manier administratief verwerkt. U krijgt ook retourinformatie van ons over de niet-uitbetaalde declaraties, zodat u alle benodigde aansluitingen kunt maken in uw eigen systemen. Het is dus belangrijk dat u ook na een betaalstop uw declaraties blijft indienen.

Contact

Contact

Kunt u geen antwoord vinden op uw vraag? Bel ons dan op telefoonnummer 088 222 40 00. Voor declaratievragen kiest u optie 1 in het keuzemenu. Dit is mogelijk van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 13.00 uur.

Voor vragen over een machtiging kiest u optie 2 in het keuzemenu. Dit is mogelijk van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 13.00 uur.

Voor vragen over uw overeenkomst of het zorginkoopbeleid kiest u optie 3. Dit is mogelijk van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 13.00 uur. Let op, via optie 3 kunt u alleen antwoorden verwachten op vragen over uw overeenkomst of het zorginkoopbeleid. Wilt u de AGB-code van de praktijk of van u als zorgverlener bij de hand houden?

Meer vragen

Heeft u nog geen antwoord op uw vraag? Neem dan contact op via ons contactformulier.

Contactformulier

Op de website van Menzis maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wilt u dit liever niet? Dan kunt u via de link “instellingen aanpassen” uw voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vindt u in onze cookiepolicy.